کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو به همشهری آنلاین گفت: به خاطر برنامههایی که قرار بود در سال گذشته اجرا شود و مشکل بازار خودرو حل شود ما سال ۱۴۰۱ را کلا از دست دادیم چون به این بهانه قیمت رسمی خودروها چندان تغییر نکرد چنانچه به طور مشخص در ایرانخودرو از آذرماه ۱۴۰۰ قیمتها به روز نشد.
امیرحسین کاکایی ادامه داد: بر این اساس جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته شد و شاهد عرضه خودرو در بورس کالا بودیم که در آنجا هم دعوا شد و پای شورای رقابت به وسط آمد و حول و حوش ۲ ماه مانده به عید نوروز ۱۴۰۲ روش نهایی عرضه خودرو اعلام و حتی قیمتها هم معلوم شد و به دنبال آن پیشفروش عجیب و غریب ۹۰۰ هزار خودرو به صورت یکجا انجام شد.
کاکایی با با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ زیان بسیار بالایی به خودروسازان تحمیل شد، گفت: با اجرای طرح پیشفروش ۹۰۰ هزار خودرو بسیاری از مردم گمان میکنند که ایرانخودرو و سایپا پول زیادی انباشته کردهاند در حالی که پول واریزی از سوی متقاضیان طرح پیشفروش در حساب بانکهاست و ربطی به خودروسازها ندارد و تا امروز هنوز یک ریال پول از این بابت به حساب خودروسازیها نیامده بنابراین، با توجه به تصمیماتی که گرفته شد زیاندهی صنعت خودرو رو به افزایش خواهد رفت.
طبق اعلام شورای رقابت، قرار شد قیمت خودروهای سایپا به طور میانگین ۳۵ درصد و ایرانخودرو کمی بیش از ۳۵ درصد افزایش یابد. بازار به سرعت به این تصمیم شورای رقابت واکنش نشان دارد و قیمت برخی خودروهای داخلی بیش از نرخهای اعلامی شورای قیمت بالا رفت.
اتفاقی که صدای مسئولین بالادستی از جمله محمد مخبر معاون اول رئیسجمهوری را هم درآورد و وزارت صمت اعلام کرد که با شورای رقابت جلسه خواهد گذاشت تا فرایند قیمتگذاری خودرو به گونهای باشد که بر بازار اثر نامطلوب نگذارد.
کارشناس بازار خودرو درباره اینکه احتمال اصلاح قیمتگذاریها چقدر است؟ گفت: عقبماندگی در قیمتگذاریهای جدید در حالی است که حدود ۷۰ درصد انباشت تورم داریم و اینقدر این عدد درشت شده است که کسی جرأت نمیکند آن را اعلام کند برای همین مدام مسئولین در حال پاسکاری هستند.
کاکایی ادامه داد: اینکه وزارت صمت موافقت کرده است که دوباره جلسه بگذارد هم جالب است چون نه تنها دو ماه آخر سال گذشته این گفتوگوها به طور خیلی رسمی انجام و نتیجه هم نهایی شد بلکه ۶ ماه قبل از آن هم وزارت صمت در حال مطالعه بوده است بنابراین، من فکر میکنم این رویه و پاسکاریها همچنان ادامه دارد.
از کارشناس بازار خودرو پرسیدیم در این میان تکلیف متقاضیان خرید خودرو چیست؟ کاکایی گفت: در این میان ۲ دسته مردم داریم؛ یک عده جزو ۹۰۰ هزار نفری هستند که پول آنها در بانک بلوکه شده که تکلیفشان معلوم است چون در هر صورت از آن رانت بزرگ نفع خواهند برد، برای مثال در حال حاضر پژو پارس TU۵ قیمت رسمیاش ۱۷۰ میلیون تومان است و اگر ۷۰ درصد هم قیمتش افزایش یابد حدود ۳۰۰ میلیون تومان میشود این در حالی است که قیمت آن در بازار ۷۱۵ میلیون تومان است، بنابراین چه خودروی مدنظر خود را فردا تحویل بگیرند چه به آخر سال بکشد باز بالای ۱۰۰ درصد سود خواهند کرد.
کارشناس بازار خودرو ادامه داد: اما مردم عادی که جزو این دسته نیستند و قصد خرید یا سرمایهگذاری در این بازار را دارند باید احتیاط کنند ولی به هر حال چند نکته محرز است؛ اول اینکه قیمت خودرو قطعا بالا خواهد رفت کما اینکه از دوشنبه هفته قبل که اولین روز کاری سال ۱۴۰۲ بود حدود ۲۰ درصد قیمت خودرو در بازار بالا رفته است.
کاکایی با تاکید بر اینکه بازار به حرف کاری ندارد، عنوان کرد: نهایت تاثیری که مسئولین با حرفهایشان بر بازار خودرو دارند این است که بازار را به رکود یا رونق میبرند. برای مثال، بازار که شب عید با قیمتهای بالا حسابی رونق پیدا کرده بود و این رونق در روزهای اول عید هم ادامه داشت با صحبتهای اخیر به رکود رفت البته رکودی که خریدار زیاد است اما فروشنده کم است.
کارشناس بازار خودرو افزود: بر این اساس، منطقا بهتر است خریداران خودرو حداقل یک هفته صبر کنند اگر احیانا این هفته قیمتها اعلام نشد میتوان گفت که به روال سالهای قبل این بازی گفتوگوها و پاسکاریها حداقل تا ۳ ماه دیگر ادامه خواهد داشت.
کاکایی در پایان به خریداران توصیه کرد: در این شرایط که تعداد فروشندگان کم است، اگر خریداران جای مطمئنی پیدا کردند خرید خود را انجام دهند چون به هر حال قیمتها بالا میرود و بعید است از خرید خودرو به هر قیمتی که باشد ضرر کنند حتی اگر واردات خودرو هم انجام شود تاثیری در قیمت خودروهای مورد نیاز مردم عادی نخواهد گذاشت.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/41286 |