مدیر حوزه های علمیه افزود: تمام آنچه در فقه ما می باشد، همگی باید بماند و این نگاه باید در تمامی اضلاع حوزه، بدون هراس توسعه و تعمیق پیدا کند.
وی تصریح کرد: درس باید در قلب حوزه باشد و یک ضلع قوی مبتنی بر منهج اجتهادی و انواع قلمروهای جدید می باشد که در رشته های جدید جواب می دهد؛ همچنین اخلاق حوزوی و سنت های نوشته و نانوشته ای که در نظام تهذیب می باشد، نظام مهم حوزه است و مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله اعرافی بیان داشت: رویکرد اجتماعی و مردمی و کنشگری از دیگر نظام ها و مقومات حوزه می باشد در کنار این ها، نکته مهم و ضلع بسیار مهم تفکر راهبردی و قدرت راهبری و بنیه هدایت گری درون و برون حوزه است که به اندازه همه آنها مهم می باشد؛ لذا ورود در این قلمرو و یک ضرورت و کانون این راهبری در یک امر مهمی همچون امام(ره) و رهبری و مراجع در اقسام و مراتبی تعریف می شود.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: باید رویکرد تحولی و نگاه راهبری و ارتباط با درون نظامات حوزوی و برون حوزوی مورد توجه قرار گیرد؛ البته باید همراه با قدرت های علمی و تحولی باشد.
وی گفت: بنیه اخلاقی، علمی و کارهای اجتماعی طلاب، مکمل یکدیگر هستند و این مسئله باید در اشکال مختلف در سنین جوانی مورد توجه اساتید قرار گیرد.
آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: توانایی ساماندهی، راهبری، مدیریت در مراتبط تشکیکی باید از موضوعات مهم به حساب بیاید در این صورت این توانایی و نوع کار علمی می تواند تاثیر بگذارد؛ لذا طلاب باید درک اجتماعی و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی می تواند تاثیرگذار باشد؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشود و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز حفظ شود.
مدیر حوزه های علمیه افزود: آینده با امروز تفاوت های زیادی دارد؛ چرا که انقلاب اسلامی فرصت های بی نظیری برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در اقصی نقاط جهان پدید آورده است و این ظرفیت در تاریخ اسلام نظیر نداشته و نکته مقابل آن امروز و فرداهای سخت در مسائل علمی و اجتماعی و تهدیدها خواهد بود.
وی گفت: حوزه انقلابی در سطح و در عمق، دارای تهدیدی ها و آینده نگری هایی است و این وِیژگی حوزه انقلابی است؛ البته کنشگری در سطح بسیار مهم می باشد که در این موضوع نیاز به تبیین و موضوع گیری است و در عمق باید محتواها و نیروهای قوی لازم به فراخور نیاز تولید و تربیت شوند.
آیت الله اعرافی ابراز داشت: در تولید ادبیات و گفتمان باید حوزه بصورت جدی ورود داشته باشد و به مسائل عمیق وارد شود و در پاسخگویی به مشکلات وارد میدان گردد و هم در لایه سطحی و عمیقتر برای گسترش معارف الهی و گفتمان انقلاب اسلامی کار کند؛ البته این امر مهم نیازمند جمع های متخصصین است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: طلاب باید دارای درک اجتماعی بوده و به توان راهبری مسلط باشند و این امر در جهت گیری های علمی تاثیرگذار است؛ البته باید مراقب بود در پیچ خم آسیب ها قرار گرفته نشود و در این امر حرمت بزرگان حوزه نیز باید حفظ شود.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/41946 |