بر اساس گزارش رسانهها با استناد به داده های کشتیرانی، قبل از سال 2022، حدود 70 درصد از واردات روسیه از طریق این سه بندر انجام میشد.
در گزارشی که هفته گذشته توسط بندر هامبورگ آلمان منتشر شد، آمده است که حجم معاملات کالا در سه ماهه اول سال 2023 با 10.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 28.1 میلیون تن رسیده، در حالی که ظرفیت کانتینری 15.9 درصد کاهش یافته است.
اکسل ماترن، رئیس بازاریابی این بندر، طی اظهاراتی تأکید کرد که این ارقام منعکس کننده "وضعیت کلی بد اقتصادی" است که ناشی از توقف محمولههای روسیه میباشد.
وی گفت: در آغاز سال گذشته، روسیه همچنان چهارمین شریک تجاری بزرگ بندر هامبورگ بود. تحریم ها به اجرا درآمدند (و) حجم حمل و نقل به و از روسیه در حال حاضر از دید کلی صفر است.
وی افزود: اثرات ماندگار همهگیری کووید-19 در چین، تنشهای ژئوپلیتیکی، تورم بالا و کاهش خرید مصرفکننده نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است.
بزرگترین بندر اروپا یعنی روتردام هلند، نیز کاهش محمولهها را در ماههای ژانویه تا مارس گزارش کرده است که مجموع محمولهها 1.5 درصد کاهش داشته و گردش کانتینری 11.5 درصد نسبت به سال قبل افت کرده است. مقامات این بندر اخیرا هشدار دادهاند که افزایش حمل و نقل کانتینر از آسیا، توقف جریان ترانزیت کالا با روسیه را جبران نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش، حجم عملیات بندر آنتورپ-بروژ بلژیک در سه ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.5 درصد کاهش یافته و به 68.7 میلیون تن رسیده است.
به گفته سرویس مطبوعاتی این بندر، این کاهش به دلیل عدم اطمینان اقتصادی و کاهش تقاضای جهانی برای حمل و نقل کانتینری و همچنین تحریمهای روسیه بوده است.
این مورد باعث شد که ترافیک مرتبط با روسیه در سه ماه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان دو سوم کاهش یابد و در نتیجه گردش کانتینری 6.6 درصد شاهد کاهش باشد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/42472 |