رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب گفت: امروز در شرایطی به سر میبریم که سفرای کشورهای عربی علاقهمند هستند با ایران بزرگ، ارتباط اقتصادی داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید زینالعابدین شهرستانی، رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب در نشست خبری که در قم برگزار شد، به بیان اهمیت تجارت با همسایگان عرب، بهعنوان یکی از اهداف اصلی این انجمن اشاره کرد و گفت: این انجمن باهدف بهبود و توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین تجّار این کشورها، تلاش میکند تا از ظرفیت منابع همسایگان جنوب ایران برای صادرات انرژی کشور به مناطق و کشورهای غیر همسایه، بهره برد.
رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب از وجود بازار مصرف در کشورهای عربی برای کالا و خدمات ایرانی، اعم از کالاهای مصرفی، خدمات فنی و مهندسی بهعنوان نقطه قوّتِ تجارت با همسایگان حوزه خلیجفارس یادکرد و دراینخصوص گفت: ویژگیهای خاص و موقعیت ژئوپلیتیک کشور ایران در منطقه و لزوم دستیابی به اهداف اقتصادی، علمی و فناوری، نیازمند ارزیابی سطح روابط با کشورهای حوزه خلیجفارس است که نباید از آن غافل شد.
وی بررسی اهمیت تجاری کشورهای عربی برای ایران را باهدف توسعه اقتصادی، موضوعی آشکار ارزیابی کرد و گفت: توجه به نقش بسیار مهم کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس در منطقهٔ خلیجفارس و نیز تأثیرگذاری بزرگ آن کشورها در صنعت نفت، گاز، حملونقل و گردشگری، امری ضروری است.
شهرستانی، بازاریابی ایران را خصوصاً در موضوع صادرات، خیلی ضعیف دانست و گفت: کشوری مثل ترکیه، حدود ۳۰ میلیارد دلار در عراق سرمایهگذاری کرد و پس از یک سال، ۶۰ میلیارد دلار بردیا کشورهایی چون: مصر، اردن و ترکیه همچنان میآیند در خلیجفارس و میلیونها دلارِ خلیجیها را میبرند؛ درحالیکه ما همسایه هستیم و عملاً نمیتوانیم کاری کنیم و متأسفانه فقط ادعا داریم؛ لذا باید به گوئیم که ازاینجهت، ما ایرانیها اهل شعار هستیم.
وی با تأکید بر اینکه ایران اسلامی به لحاظ وجود معادن، کشاورزی، صنایعدستی و... کشوری بسیار غنی است که به اندازهٔ ۲۰ کشور، محصولات دارد، گفت: امروز در شرایطی به سر میبریم که سفرای کشورهای عربی علاقهمند هستند که با ایران بزرگ، ارتباط اقتصادی داشته باشند.
رئیس انجمن جهانی تجارت با اتحادیه عرب، وسعت استان کرمان را بهاندازه پنج کشور عربی عنوان کرد و با اشاره به محصولات این استان کشور افزود: پسته، فرش و صنایعدستی، گوشهای از محصولات این استان بزرگ است؛ ولی متأسفانه با همه این اوصاف، تسلّط ما در بازار جهانی بر این محصولات، آن چیزی نیست که باید باشد.
وی ضعف در بستهبندی را از جمله مشکلات بازار صادرات ایران بیان کرد و گفت: فقط یک استانِ ایرانِ بزرگ، همه چیز دارد؛ ولی متأسفانه ضعف زیادی در بستهبندی ، ارائه محصول و تبلیغات دارد.
شهرستانی، در پایان، با اظهار تأسف از اینکه هیچ برنامهای برای بستهبندی و تبلیغ کالاهای ایرانی نداریم و از خیلی از کشورها عقب هستیم، گفت: ایران باید بازار منطقه را قبضه کند.
گفتنی است پنجم مهرماه سال جاری باهدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین تُجّار کشورهای عربی، همایشی در تهران برگزار خواهد شد که سفرای قبلی ایران در کشورهای امارات متحده عربی، عمان، عربستان سعودی و قطر، در آن سخنرانی خواهند داشت تا پیرامون کشف فرصتها، جذّابیتها و مشکلات بازرگانی تجاری، مباحث خود را طرح نمایند.