در حالی وزارت صمت اعلام کرده که سامانه یکپارچه خودرو متعلق به این وزارتخانه نیست، از شورای رقابت هم اخبار ضدونقیض درباره فعالیت سامانه به گوش میرسد، درعینحال مردم در انتظار فروش مرحله سوم خودرو در سامانه یکپارچه سرگردان هستند.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اردیبهشتماه ۱۴۰۱ طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو باهدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانهتر برای همه خودروهای تولیدی، فعالیت خود را آغاز کرد و امکان ثبتنام در سامانه برای متقاضیان فراهم شد و آنها بر اساس بخشنامههای مختلف فروش خودرو که از سوی تمام شرکتهای خودروسازی ارائه شده نسبت به ثبتنام اقدام میکردند.
از گرفتاری مردم در باز کردن سایت و ثبتنام که بگذریم مهمترین ایراد سامانه در همان مرحله اول خود را نشان داد بهنحویکه پس از اعلام نتایج در روز ۱۱ خردادماه اسامی تعدادی از افراد بهعنوان منتخبان اول (اصلی) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد؛ اما وقتی آنها میخواستند برای واریز وجه خودرو یا مبلغ علیالحساب اقدام کنند، موفق به واریز نمیشدند؛ چرا که با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعهکشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هستید" مواجه میشدند.
نارضایتی مردم در این بلاتکلیفی باعث شد رئیس سازمان حمایت ضمن پذیرش ایراد پیشآمده اعلام کند؛ "فرآیند ثبتنام خودرو در سامانه ایراداتی داشت که با رفع آنها این مشکل برطرف شده است. البته ۱۲ هزار ذخیره قرعهکشی سامانه یکپارچه هم خودرو میگیرند و افراد منتخبان قرعهکشی تا ۲۵ خردادماه مهلت دارند تا واریز وجه را به شرکتهای خودروساز برای تکمیل ثبتنام خود انجام دهند".
مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه که از ۲۰ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ آغاز شد هم دچار ابهاماتی بود که همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرد بهنحویکه در لیست خودروهای عرضهشده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده بود که قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشد و بهنوعی مردم خودرویی را خریدند که هیچ اطلاعی از قیمت آن نداشتند.
جالبتر اینکه وزارت صمت در آن مقطع در واکنشی قابلتأمل اعلام کرد: "هدف سامانه یکپارچه نوبتدهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است سپس فروش بر اساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق میشود. پس لازم است در هنگام فراخوان خودروساز قیمتها روشن اعلام شود. در این مرحله تنها نوبتدهی برای تخصیص معین میشود و فروش توسط خود خودروسازان در مرحله آتی انجام میشود. همه این موارد بهروشنی در اطلاعیه سامانه یکپارچه نوبتدهی بیان شده است.
اما الان گویا علیآبادی وزیر جدید صمت اعتقادی به همین نوبتدهی هم ندارد که اعلام کرده: «اصلاً سامانه یکپارچه متعلق به ما (وزارت صمت) نیست و متعلق به شورای رقابت است؛ درباره ثبتنام جدید هم اطلاعی ندارم، باید از شورای رقابت بپرسید».
بههرحال سامانه یکپارچه عرضه خودرو یکی از ابتکارات تیم سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در کنار مدیریت بازار ارز باعث شده بود تا حدودی قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول سال جاری مهار شود.
در حال حاضر فروش خودرو در سامانه یکپارچه دو مرحله را پشت سر گذاشته است؛ اما افزایش قیمت خودروهای مونتاژی باعث شده تا متقاضیان این خودروها نسبت به تکمیل وجه اقدام نکنند و وزارت صمت برای تکمیل ظرفیت خالی شرکتهای خودروساز چند بار سامانه یکپارچه را باز کند تا شاید مردم برای تکمیل وجه و خرید خودروهای مونتاژی در سامانه یکپارچه اقدام کنند اما مردم هنوز روی خوشی به خودروهای مونتاژی که قیمتهای بالایی دارند نشان ندادهاند.
البته در این شرایط صحبت از آغاز مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه هم است و برخی وجود سامانه را بیمعنی دانسته و میگویند عمر این سامانه به پایان رسیده است.
همه اتفاقات گذشته درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو در حالی است که مدتی است خبری از اظهارنظر مدیر سامانه یکپارچه هم نیست و هیچ اطلاعی از جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه مطرح نمیشود.
همین موضوع عاملی شده حدس و گمانهای مختلفی از آغاز فروش خودرو در سامانه یکپارچه آنهم از سوی شورای رقابت مطرح شود، هر چند شورای رقابت این حدس و گمانها را تکذیب کند، بااینحال به نظر میرسد وزارت صمت دیگر این سامانه را به گردن نمیگیرد و بهنوعی از طرحی که خود مدعی بود برای نوبتدهی خودرو راهاندازی شده فراری است که هیچ پاسخی در مورد سرنوشت آن نمیدهد.
انتهای پیام/