علیرغم اینکه طبق اظهارات وزیر کار نمایندگان کارگران منتظر حذف"طرح استاد - شاگردی" در برنامه هفتم بودند که حذف نشد، معاون روابط کار میگوید: پیشنهاد کمیسیون اجتماعی یکبند الحاقی است که امیدواریم در جریان رسیدگی به لایحه برنامه در صحن مجلس اضافه شود.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بر اساس بند الحاقی ۲ برنامه هفتم توسعه به منظور ترویج نظام استاد-شاگردی و ارتقای مهارت آموزی، بنگاهها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه شده در پایان شهریور ۱۴۰۲، میتوانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمه بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمه درمان و از کار افتادگی بهکارگیری نمایند. بهکارگیری اشخاص موضوع این بند برای هر فرد حداکثر دو سال و مشروط به حفظ تعداد شاغلین بیمه شده در تاریخ صدر این بند توسط بنگاه یا صنف در مدت استفاده از مزایای این بند است.
این مسئله مورد اعتراض بخش زیادی از نمایندگان کارگران و فعالان این عرصه شده است.
سمیه گل پور، رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگری کشور درباره طرح "استاد - شاگردی" گفت: اجرای این طرح کارفرما را ترغیب میکند تا کارگر را اخراج و با کمترین حقوق کارگر جدید را جذب کند.
رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران با بیان این که طرح استادشاگردی کمکی به اشتغال و تولید پایدار نمیکند گفت: این طرح امنیت شغلی ۴ میلیون شاغل در کارگاه های زیر۵ نفر را به خطر می اندازد.
علی حیدری، کارشناس رفاه و تأمین اجتماعی با انتقاد از گنجانده شدن طرح «استاد - شاگردی» در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: نداشتن هیچ نوع بیمه برای کارآموزی یکی از ایرادهای اصلی این طرح است.
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورایعالی کار درباره اجرای طرح "استاد - شاگردی"گفت: تشکلهای کارگری بهخاطر سوءاستفاده برخی کارفرمایان با اخراج راحت کارگران مخالف اجرای این طرح هستند.
علیرغم اینکه نمایندگان کارگران مخالف اجرای این ماده هستند، صولت مرتضوی، وزیر کار در اظهارات مختلف بهصورت نامحسوس از اجرای طرح حمایت کرده است.
وزیرکار درآخرین اظهارات خود درباره این طرح در جشنواره ملی مهارت گفته بود:«نظام «استاد - شاگردی» یعنی آموزش در جوار کارگاه،کارخانه، منزل و مسجد و وقتی که اعلام کردیم نظام «استاد - شاگردی» راهاندازی شود، از آن به بهرهکشی برداشت کردند، در حالی که ما معتقدیم این نوع مهارتآموزی از طریق طرح «استاد - شاگردی» بهرهکشی نیست و به عنوان آموزشی جوار کارگاهی موجب افزایش مهارت و بهرهوری و موفقیت افراد در بازار کار پس از آموزش میشود.»
وی افزود: «ما معتقدیم اگر یک دانشآموز اوقات فراغتش در تابستان با کار پر شود، در آینده در هر سمت و شغلی که باشد موفق است. متأسفانه با وجود امکانات بسیار در کشور ظرفیتهای خالی بسیاری در حوزه اشتغال داریم که باید از این امکانات استفاده و ظرفیتها را پر کنیم.»
وزیر کار تصریح کرد: «اینکه فارغالتحصیل دانشگاهی ما تا فوقلیسانس نمیتواند از رشته فنی که خوانده درآمد و شغل داشته باشد، تلخ است؛ زیرا آموزش عملی ندیده است. ما باید به جوانان هنر عملکردن را بیاموزیم و اینکه چطور وارد بازار کار شوند؛ ولی سالها تنها چیزی که به آنها گفته شده این است که یک معادله چطور حل میشود و فرمول یک مسئله چیست. درحالیکه آموزشهای فنی و حرفهای نه به سبک کلاسیک که به آن اشاره میشود؛ بلکه در مقام عمل و حرفهآموزی است و لازمه همراهی علم و عمل این است که فن مدیریت را یاد بدهیم.»
اما علت اصلی مخالفت نماینده کارگران از این بند قانونی یک دلیل منطقی است. علی حیدری، عضو سابق هیئتمدیره سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه انتقاد ما به اصل موضوع نیست؛ بلکه به زیرساختهایی که باید موجود باشد گفت: طرح «استاد - شاگردی» به این معنی است که فردی مهارتی را از یک استاد فرابگیرد و در کار به اجرا در بیاورد که این موضوع مدتهاست که منسوخ شده، چرا که در حال حاضر سیستمهای تعمیر تغییر کرده است. درگذشته مکانیکهای ماشین، قطعهای را تعمیر میکردند؛ اما اکنون تعویض قطعه دارند. مکانیکی نمیکنند، یا دستگاههایی آمده است که بهجای مکانیکی که درگذشته تشخیص میداد که ایراد ماشین چیست؟ تشخیص میدهند. در حال حاضر مکانیک با دیاگ زدن تشخیص میدهد که چه مشکلی در ماشین وجود دارد. منطق کار تغییر کرده است. تولید ماژولار شده است. قطعهسازی و تعویض قطعه است؛ بنابراین بحث استادشاگردی فقط در صنایعدستی و صنایع سنتی معنا پیدا میکند.
اما نظر معاون روابط کار وزارت کار در این باره چیست؟ علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار درباره طرح «استاد - شاگردی» میگوید: این طرح ابتدا در لایحه برنامه هفتم در ماده ۱۵ بود، اما بعداً حذف شد، پیشنهاد کمیسیون اجتماعی یک بند الحاقی است که امیدواریم در جریان رسیدگی به لایحه برنامه در صحن مجلس اضافه شود.
انتهای پیام/