مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن، تجارت گفت: درصورتیکه فردی از نحوه خدمات پس از فروش خودرو راضی نبود و شکایت خود را مطرح کرد، خودروسازان یا واردکنندههای خودرو باید در حدفاصل هفت روز پاسخگوی وی باشند.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حمید محلهای مدیرکل دفتر خدمات فنی مهندسی وزارت صمت با اعلام اینکه سامانه جامع گارانتی در دسترس مشتریان بوده و میتوانند قبل از خرید از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شوند، گفت: خودروها دارای شناسه رهگیری هستند و اگر خودروساز پاسخ ندهند پرونده وی به تعزیرات ارجاع میشود و شکایت حقوقی میشود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون چهار خودروساز پرونده خود را تکمیل کردهاند و در سامانه ثبت شده است، گفت: زمانی که خودرو تولید و وارد کشور میشود این شناسه در سامانه جامع خدمات پس از فروش اعمال میشود و از آن تاریخ به بعد شناسه گارانتی خدمات پس از فروش فعال و برای خریدار هم پیامک خواهد شد و پس از آن قابلپیگیری است.
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: عملکرد خدماتدهنده در شبکه خدمات پس از فروش و تعداد شکایات ثبت میشود و اگر واردکننده ۱۰ هزار خودرو وارد کند و خدمات پس از فروش نداشته باشد دیگر به آن شرکت واردکننده اجازه واردات داده نمیشود.
محله ای افزود: در یک سال و نیم گذشته ۹۰۰ میلیون شناسه رهگیری از قطعاتی که تولید و عرضه میشود صادر شده و همه خودروسازها تشکیل پرونده داده اند.
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت گفت: درصورتیکه فردی از نحوه خدمات پس از فروش خودرو راضی نبود و شکایت خود را مطرح کرد، خودروسازان یا واردکنندههای خودرو باید در حدفاصل هفت روز پاسخگوی وی باشند.
محلهای معاون وزیر صمت گفت: موضوع خدمات پس از فروش شامل تمامی شرکتهای خودروساز و واردکننده است، بر اساس این ضوابط خدماتی که شرکتهای ارائهدهنده خدمات پس از فروش موظف به انجام آن هستند از طریق سامانه جامع تجارت بهصورت برخط قابلرصد و پیگیری است.
به گفته وی، تابهحال تعداد کمی شکایت به ثبت رسیده و در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ شکایت ثبت شده که بیشتر آن به صلح رسیده است.
وی افزود: خودروها دارای یک شناسه رهگیری هستند و زمانی یک خودرو تولید یا وارد کشور میشود دارای یک شناسه است که در این شناسه تضمین ارائهکننده خدمات مشخص شده است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: دوره خدمات پس از فروش از ۱۸ ماه به دوسال ارتقا پیدا کرده است، در حال حاضر کیفیت نوع خدمات نسبت به گذشته خیلی بهتر شده ولی به طور کلی با برخی از کشورها فاصله داریم.
به گفته او، بهطورکلی حقوق مصرفکننده در این نوع خدمات بهخوبی تشریح شده است و مشتری با مراجعه به سامانه خدمات پس از فروش میتواند ثبتنام خود را انجام دهد. در این سامانه تمامی خدمات جز به جز آورده شده و اگر هم شکایتی دارد میتواند بنا به نوع فعالیت انجام نشده اعم از عدم ارائه مطلوب خودروساز یا نوع خدمات میتواند شکایت خود را به ثبت برساند.
وی افزود: بهطوری کلی پس از ثبت شکایت همکاران ما در وزارت صمت این شکایت را بررسی و درصورتیکه این موضوع وارد و مستند باشد بلافاصله به شبکه خدمات ارجاع خواهد داده شد.
محلهای گفت: ما این قول را به هموطنان میدهیم که به شکایت بدون هیچ اغماضی رسیدگی خواهی کرد. متأسفانه برخی از هموطنان هم آگاهی چندانی از این موضوع ندارند که با خرابی کوچک یک قطعه حتماً باید تعویض شود.
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: مخاطب اصلی سامانه جامع گارانتی، در درجه اول مصرفکنندگان هستند آنها میتوانند قبل از خرید با استعلام کد رهگیری کالا در این سامانه از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شوند از طرفی در این سامانه امکان ثبت و پیگیری شکایت از شرکتهای خدمات پس از فروش امکانپذیر شده است.
محلهای گفت: درگذشته ضمانت روی یک برگه کوچک داخل محصول بود؛ ولی امروز شرکتها مستلزم این هستند موارد مختلفی را در سایت بارگذاری کنند و این موضوع برای تمامی گروههای کالایی صدق میکند.
انتهای پیام/