این بانک با ارسال این پیامکها، کارمزد پیامک اطلاعرسانی خدمات خود را در رقمهایی بین ۴ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است، البته کسب اطلاع تسنیم از بانک رسالت نشان میدهد که این رقم برای مشتریان مختلف این بانک بر اساس تعداد تراکنشهای حسابشان متفاوت است.
رقمهای متفاوت و البته قابلتوجه برای کارمزد پیامک ارسالی این بانک آنهم برای سهماهه اول سال ۱۴۰۲ موجب تعجب تعدادی از مشتریان بانک رسالت شده است.
بانک رسالت در توضیح تأکید دارد: کارمزد خدمات پیامکی بانک قرضالحسنه رسالت بر اساس تعداد تراکنشهای فرستادهشده برای هر حساب محاسبه میشود؛ یعنی طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری!
* بانک مرکزی: بانکها سودی از پیامک ندارند، زیان هم دارند
خبرنگار تسنیم در همین ارتباط با مهران محرمیان معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی گفتوگو کرد؛ محرمیان در پاسخ به چرایی افزایش هزینه کارمزد پیامک تعدادی از بانکها بهخصوص بانک رسالت، گفت: امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامکها را افزایش زیادی دادهاند و به همین دلیل هزینه پیامک بانکها هم بالا رفته است.
او میگوید: بانک مرکزی اعلام کرده است بانکها کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید ۳۰ تومان دریافت کنند؛ عملاً بانکها سودی از ارسال پیامک ندارند و حتی برخی از بانکها در این حوزه ضرر هم دارند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با تأکید بر اینکه علت اصلی افزایش هزینه پیامک بانکها را باید از اپراتورها سؤال کرد، گفت: ماههاست در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها هستیم که چرا هزینه پیامک را آنقدر زیاد افزایش دادهاند؛ ولی هنوز نتیجهای نگرفتهایم.
* کانون بانکهای خصوصی: سازمان تنظیم مقررات هزینه پیامکها را بالا برد/ شکایت کردیم
محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانکهای خصوصی هم دراینارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: برای هر پیامک باید ۴۸ تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنیهایی که انجام دادیم این رقم را به ۳۵۶ ریال کاهش دادیم؛ ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید کنار این رقم برای هر پیامک ۳۰ تومان هم پرداخت کنیم.
او میگوید: در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آنها هم نامهای به تنظیم مقررات ارسال کردهاند که رقم در نظر گرفتهشده برای پیامکها خیلی بالاست، ولی با وجود این، هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.
طبق اعلام جمشیدی، برخی بانکها در حوزه هزینه پیامک، سلیقهای عمل میکنند و رقمهای در نظر گرفتهشده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد میکنند، اما باتوجهبه رقمهای اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد ۱۰۰ هزارتومانی هم کم است و کفاف هزینههای اعلامی این سازمان را نمیدهد.
به گزارش تسنیم، تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال ۱۴۰۲، افزایش نداشته و همان تعرفه اعلامی از سوی بانک مرکزی است که ۳۰ تومان، بهاضافه هزینه پیامک اپراتورهای مختلف تلفن همراه است. این هزینه، کارمزد خدمات بانکی، برای اطلاعرسانی به مشتریان، در خصوص موجودی حساب آنها، با پیامک، پس از هر واریز و برداشت، است.
بنابراین تعرفه ارسال پیامک بانکی، توسط بانک، ۳۰ تومان است و هزینه پیامک نیز، بسته به اپراتور تلفن همراه، متفاوت است، بدین ترتیب که هزینه هر یک عدد پیامک اپراتور همراه اول، برای خطوط دائمی، ۸.۹ و برای خطوط اعتباری، ۱۰.۶ تومان است و در خصوص اپراتور ایرانسل، برای خطوط دائمی داخل ایران، ۹.۹ و برای خطوط اعتباری، ۱۱.۶ تومان است.
مبلغ هزینه هر پیامک بانکی، با احتساب ۳۰ تومان، تعرفه بانک و هزینه پیامک هر اپراتور، بدین صورت خواهد بود که هزینه پیامک بانکی، در پیامکهای یکصفحهای، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری همراه اول، به ترتیب، ۳۸.۹ و ۴۰.۶ تومان است و این هزینه، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری ایرانسل، به ترتیب، ۳۹.۹ و ۴۱.۶ تومان خواهد بود.
بااینحال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینههای مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها بر اساس تراکنشهای هر فرد محاسبه شود.
برایناساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینهای پایینتر از آبونمان سالانه میپردازد و افرادی که تراکنشهای بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.
البته عملکرد بانکها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است، برای مثال برخی از بانکها برای صرفهجویی در هزینهها و تعیین حق اشتراک پایینتر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنشهای خود صرفنظر میکردند یا برای ارسال پیامک برای تراکنشهای پایین ۳۰ هزار تومان، هزینهای مضاف بر حق اشتراک را طلب میکردند.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/46126 |