وی ادامه داد: ما به سمت خودروهای نسل جدید در حرکت هستیم، خودرو نباید دغدغه مردم باشد و باید بهوفور تولید شود و مردم بتوانند خودشان از بین مدلهای مختلف انتخاب کنند. ۳۶ خودروساز داریم که به نظرم این کار خودروسازی نیست؛ بلکه خودرو بازی است، چون مقیاسهای تولید برای هیچکدام از آنها محقق نشده است.
علیآبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تعیین تکلیف اتاق بازرگانی ایران گفت: برای اتاق بازرگانی در چارچوب سیاستهای نظام تصمیمگیری شده و ما هم بر اساس قواعد عمل میکنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی در خصوص حادثه معدن طزره در دامغان و فوت ۶ معدنچی به علت قصور مدیران معدن و سابقه تخلفات تیم مدیریت این معدن، افزود: بعد از حادثه، من از این معدن بازدید کردم، کارگروهی در آنجا تشکیل شد و کمیتهای برای بررسی تعیین کردیم، تحلیل اول این بود که گاز متان جمع شده و با سایش حرکت یک لوکوموتیو جرقهای ایجاد شده که باعث انفجار شده است، معادن زغالسنگ حقوق دولتی ناچیزی دارند و معدن هم در اختیار وزارت رفاه است و خود ما هم مطالبهگر هستیم، فرایند رسیدگی در قوه قضاییه است و نمیتوان تا حصول نتیجه، اظهارنظر کرد، من هم موضوع را دنبال میکنم تا به نتیجه برسد.
وی در خصوص وضع تولید و عرضه خودرو در کشور گفت: زیرساخت خودروی برقی در کشور ما کاملاً فراهم است، چون همه نقاط کشور برق دارد و ما در منطقه شرایط خوبی برای توسعه خودروهای برقی داریم، این اقدام هم از نظر اقتصادی و هم از نظر زیستمحیطی کاملاً در دنیا جاافتاده و مثلاً در نروژ ۸۰ درصد خودروها برقی هستند یا در چین تمام حملونقل عمومی برقی است.
علیآبادی عنوان کرد: شارژرهای سریع میتوانند در کمتر از ۱۵ دقیقه یک خودرو را شارژ کنند و ما در تهران ۷۰ شارژر نصب کردیم تا پایان امسال در کل کشور ۵ هزار شارژر ایرانی نصب خواهد شد.
وی گفت: کشتههای حوادث رانندگی فقط بهخاطر کیفیت خودرو نیست؛ بلکه وضعیت جادهها و فرهنگ رانندگی هم اثرگذار است، در خصوص کیفیت خودرو ما استانداردهای ۸۵ گانه نظیر روشنایی روز گذاشتیم که خیلی هم برای کشور ما کاربردی نیست، اما درباره استانداردهای مهم در ایمنی تکلیف کردهایم که جدای از قیمت خودرو باید برای همه محصولات بهصورت کامل و باکیفیت بالا، رعایت شود.
وزیر صمت در خصوص کمبود لاستیک تأکید کرد: ما هفته گذشته بهاندازه نیاز ۳ ماه کشور لاستیک توزیع کردیم و بهوفور لاستیک وجود دارد، اما تقاضای کاذب داشتیم و ذخیره در خانهها انجام میشد. تعرفه لاستیک را اصلاح کردیم تا قاچاق کم شود و قیمت کارخانه را هم تغییر دادیم تا تولید افزایش یابد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه قیمتگذاری سیمان افزود: ۱۷ کارخانه سیمان در حال احداث داریم که صاحبان آنها حاضر به تکمیل طرحها نیستند، چون فروش سیمان چندان بهصرفه نیست و کارخانههای سیمان زیانده هستند و سود چندانی ندارند، در صنعت لوازمخانگی هم تقاضا کاهشیافته و در آستانه زیان هستند، کشش بازار تعیینکننده قیمت است، سیاست من در همه صنایع، قیمتگذاری دستوری نیست و به بازار رقابتی اعتقاد دارم، اما تا رقابتیشدن بازار ناچار به قیمتهای دستوری هستیم.
وزیر صمت گفت: بزرگترین چالش کشور صادرات مواد خام است و مطالبه خود من هم قبل از وزیر شدن همین بود، این موضوعات را بارها مطرح کردهام، نگاه امروز من خامفروشی نیست، اما در اجرا، مسائلی وجود دارد، گاهی وقتی میگوییم خامفروشی نکنید پاسخ میدهند که الان به نقدینگی نیاز داریم و زمان برای تبدیل به محصول نداریم، اما باید تحمل کرد و به دنبال تولید پول سریع نباشیم.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/46235 |