وی انقلاب اسلامی را یک بعثت و رستاخیز خواند و افزود: مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) میفرمایند که بعثت انقلاب و رستاخیز است.
حاجی صادقی عنوان کرد: بزرگترین دستاورد و هدف این انقلاب حاکمیت سیاسی اسلام است. بقای انقلاب به حاکمیت سیاسی آن است. علت دشمنی دشمنان با انقلاب اسلامی ایران هم موضوع حاکمیت سیاسی است. دشمن با اسلام سکولار مشکلی ندارد؛ او با حاکمیت سیاسی اسلام مشکل دارد. امروز یکی از بحثهای جدی در دانشگاهها و در حوزههای علمیه بحث حکمرانی دینی است.
وی در ادامه به طرح این سوال پرداخت که حکمرانی اسلامی چیست و از چرایی و چگونگی آن سوال کرده و افزود: ما اول باید تصویری از حکمرانی اسلامی داشته باشیم. وی تاکید کرد: از جمله موضوعات مهم در این مباحث، موضوع تحول در علوم انسانی است. باید الگویی تحت عنوان تحول علوم انسانی را مطرح کرد. تحول علوم انسانی ضرورت دارد. باید به صورت علمی و نه احساسی حکمرانی اسلامی را بیان کنیم. اگر این حکمرانی و این حاکمیت خوب بیان شود اکثر شبهات مطرح شده در این موضوع خود به خود مرتفع میشود.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمن میخواهد نظام ولایی ما را نظامی، غیرکارآمد و دیکتاتوری معرفی کند. باید نظام ولایی و حکمرانی دینی تعریف شود. بسیج اساتید در دانشگاهها و بسیج اساتید حوزههای علمیه، امام اقشار هستند. در کنار کارهای اجتماعی و سیاسی که نمیتوانند نسبت به آن بیتفاوت باشند مبناییترین کار تولید فکر و اندیشه است. بسیج اساتید باید دانشگاهها را به سمت مبانی فکری انقلاب اسلامی هدایت کند این کار شماست. این بحث را در حوزه علمیه هم داریم، یکی از مهمترین مباحث آن است که در بحث حاکمیت سیاسی اسلام، یک هندسه منطقی که باید از یک منظومه مقبولی برخوردار باشد، ارائه، دفاع و تدریس شود.
وی در ادامه ضمن تشریح روش برگزاری این دوره به صورت ارائه بحث، مباحثه و مشارکت اساتید، به اهمیت نیاز مدارس حکمرانی دینی به محتوا و اساتید پرداخته و گفت: باید ارائه مباحث این جلسات خروجیاش اشکالات را رفع کند و ترویج دهنده موضوعات بحث در دانشگاهها در سراسر کشور باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه دو نظریه را مطرح کرد و گفت: باید نسبت سیاست با دین را بررسی کرد که چگونه است؟ برخی نظریات دین و سیاست را مخالف هم میدانند. ما باید بتوانیم ثابت کنیم دین با سیاست ارتباط دارد. نظریههایی هم هست که میگویند دین و سیاست دعوا ندارند اما تناظری هم ندارند و دنیای دین و سیاست را کاملا جدا میدانند. بنابراین در ابتدای این بحث دنبال آن هستیم تا ثابت کنیم نمیشود دیندار بود و وارد سیاست نشد و رابطه سیاست با دین رابطه جزو و کل است . اگر این اثبات شد، وارد بحث بعدی می شویم. این خیلی از مباحث را جواب میدهد .
حاجی صادقی بیان کرد: اسلام در هر موضوعی از جمله سیاست، اقتصاد، اخلاق، عبادت، موضع خود را بیان میکند. انسان یک موجود متفکر و خردمند است و رفتار او را اندیشههای او میسازند. اندیشه بر رفتار حاکم است. در هر موضوع یک مبانی فکری و یک الگوی عقلی داریم. مبنای اخلاق عملی فلسفه اخلاق است. فلسفه اخلاق جهانبینی اخلاقی را میگوید، در اخلاق عملی بایدها و نبایدها مطرح میشود. در سیاست هم همین را میبینیم. باید دید اسلام در باب سیاست اصول و عقایدش چیست؟ زیرساخت فکریاش چگونه است؟ اساسیترین بحثی که غفلت شده این است که نتوانستیم به طور منسجم و منظم جهانبینی سیاسی اسلام را بیان کنیم. حرفهای خوبی داریم اما باید تنظیم شود.
وی با تاکید بر آنکه توحید یکی از مبانی سیاست است، خاطرنشان کرد: باید دید توحید چه کرده است؟. توحید 7 کارکرد در سیاست دارد. توحید اساسیترین و محوریترین عامل جهتدهنده سیاست است . اصل دیگر انسانشناسی اسلامی است. 5 اصل برای این موضوع بیان میشود. این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در خصوص رابطه اسلام با سیاست باید دید آیا الگو ومدلی داده یا نه. اینجا نظرات محکمی داریم. برخی متفکران اسلامی باور را دارند که اسلام کارش مدل دادن نیست و الگو با زمان باید مطابقت داشته باشد، نمیشود الگویی برای 1400 سال قبل باشد و برای مدینهالنبی پیامبر(ص) باشد، برای امروز هم باشد، برخی معتقدند چنین چیزی ممکن نیست. اینجا باید سراغ علم و عقل رفت. ادعای ما این است که اسلام معجزه اش این است که برای همه زمانها و تحولات یک الگوی جامع و کامل داده است که دو ویژگی دارد؛ در همه زمانها قابل پیاده شدن است، این الگو با جهان بینیاش کاملا انطباق دارد .
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اسلام مدلی به نام نظام ولایی دارد، این نظام ولایی در همه زمانها و مکانها متناسب با همه نیازها قابل اجراست و این معجزه اسلام است. باید این نظام تعریف شود، شاخصها باید تعریف شوند و دید که این نظام ولایی چگونه محقق میشود. نظام ولایی یعنی زمینی شدن توحید ربوبی، این نظام ولایی سه دوران برایش تعریف شده است، نظام ولایی قرآن در زمان پیامبر، نظام ولایی بعد از پیامبر و نظام ولایی در زمان غیبت امام معصوم.
وی تاکید کرد: باید ولایت فقیه را به عنوان الگو جا انداخت و متناسب با آن اثبات کرد.
بحث ادله ولایت فقیه از دیگر موضوعاتی بود که حاجی صادقی به آن پرداخته و افزود: امام خمینی(ره) فرمودند ادله ولایت فقیه در بحث عقلی همان ادله امامت است.
گفتنی است محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نیز در ابتدا این دوره را اولین دوره مبانی معرفتی و طرح دورههای دانش افزایی و توانمندسازی اساتید دانشگاهها معرفی کرد که در محضر حجتالاسلام والمسلمین دکتر حاجی صادقی ارائه میگردد.
وی اظهار امیدواری کرد که این دورهها برای شبکه بزرگ بسیج اساتید مفید بوده و استمرار داشته باشد.
مردانی خاطر نشان کرد که دورههای حضوری این طرح در مشهد برگزار شده است و دوره روشهای اندیشهورزی را هم در تهران بسیج اساتید اجرا کرده است.
دوره آموزش تخصصی عفاف و حجاب، سنجش و افکار سنجی نخبگان، دوره آسیب شناسی اجتماعی و راههای مقابله با مظاهر غیردینی، غربشناسی و نقد لیبرالیسم، جریانشناسی سیاسی در دانشگاهها با رویکرد مشارکت حداکثری در انتخابات ازجمله دورههای برگزار شده در بسیج اساتید بود که مردانی برشمرد.
وی افزود: این دوره با موضوع حاکمیت سیاسی در اسلام در 5 جلسه پیاپی برگزار خواهد شد. بخشی از این دوره ارائه بحث و بخشی به صورت پرسش و پاسخ و مشارکت اساتید بسیجی خواهد بود.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/47319 |