استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امام حسین (ع) درصدد ایجاد یک تحول و یک دگرگونی فکری و فرهنگی بود، چرا که بعد از نبی مکرم اسلام ما شاهد هستیم که ادبار مردم نسبت به اهلبیت علیهمالسلام آغاز شد.
حجتالاسلام مؤمنی ابراز کرد: به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی که من گشتم و بهاندازه انگشتان دودست، روایت فقهی از اباعبدالله علیهالسلام موجود نبود.
وی افزود: این کاشف از این مطلب است که مردم بهاندازه پاسخ به مسائل شرعیشان در خانه اباعبدالله الحسین علیهالسلام نمیرفتند و این مظلومیت و غربت است، اوج ادبار زمان سیدالشهدا علیهالسلام بود.
استاد حوزه علمیه قم اذعان کرد: امام حسین علیهالسلام در خطبهای خطاب به لشکریان حر فرمودند این دنیا را که میبینید معروف به پشت و منکر به رو آمده است و منکر ارزش و معروف ضدارزش شده است.
حجتالاسلام مؤمنی ادامه داد: ما چند نوع منکر داریم، اول اقامهکنندگان منکر هستند، آنهایی که پشت پرده با برنامه غلط و اشتباه جامعه را به سمت منکر و بیتفاوتی سوق میدهند و انگیزه حضور را میگیرند. اینها در تمام گروهها و جناحها و همه اینها بوده و هست و خواهد بود.
وی اضافه کرد: نباید از کنار اقامهکنندگان منکر گذشت. کسانی که شروع میکنند به بیاخلاقی، اقامهکنندگان منکر هستند.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: دومین مطلب اشاعهکنندگان منکر هستند، آنهایی که به منکر دامن میزنند و سوم عاملین به منکر که کف خیابانها هستند.
حجتالاسلام مؤمنی ادامه داد: اگر با آن دو مطلب برخورد درست نشود، چیزی باقی نمیماند به جز تهکاسه از دین، لذا اباعبدالله الحسین علیهالسلام در زمان امام حسن مجتبی علیهالسلام، کنار برادر که او امام بود و بعد از او به طور مستمر و مدام با مردم گفتگو کردند، تبیین و روشنگری کردند، حتی بهصورت جزئی مطالب را بیان فرمودند که این جامعه نمیتواند جامعه مطلوب باشد.
وی گفت: در روایت هست، وعدهای که راجع به حکومت عدل داده شده، زمان امام حسین علیهالسلام قرار بود محقق بشود، بر اساس وعدهای که امیرالمؤمنین دادند که این ابتلائات ۷۰ سال طول میکشد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام باقر علیهالسلام فرمودند به جهت اینکه امت جمع شدند و امام حسین علیهالسلام را کشتند، بداع حاصل شد.
وی افزود: ۱۴۰ سال رسید به زمان امام باقر علیهالسلام و حضرت میفرماید در منبرهای من مجلس ماتم بگیرید. بازهم امام صادق علیهالسلام میفرماید عدهای از خواص که امام اسراری را برای آنها بیان کرده بود، آمدند اسرار را فاش کردند و دوباره بداع حاصل شد.
حجتالاسلام مؤمنی یادآور شد: خدا ما را خلق نکرد، مگر اینکه نسبت به او معرفت پیدا بکنیم. اگر خدا را شناختیم، میتوانیم خدا را عبادت بکنیم.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسی که کعبه را ندیده است، بهمحض اینکه وارد مسجدالحرام میشود، آن عظمت کعبه طولی در قلب انسان اثر میکند که غیرارادی همه به سجده میافتند.
وی افزود: اگر خدا را بشناسیم، عبادت و بندگی خدا را به جا میآوریم، گرفتاریها به چشم نخواند آمد و انسان از رهگذر امام میتواند نسبت به خدا معرفت پیدا کند.
حجتالاسلام مؤمنی ادامه داد: اگر پیاله گدایی را در خانه خدا ببریم، گدای مخلوق نمیشویم. اگر در مقابل خدا اظهار عجز کردیم، در مقابل مخلوق اظهار عجز نمیکنیم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر به خدا رجوع کردیم و فقیر الی الله شدیم، ثروتمند میشویم. اگر خدا را دیدیم و عبادت او را کردیم، خداوند نخواهد گذاشت که فقیر بشویم.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/49627 |