وی با بیان اینکه مرحله نخست پروژه مترو بیش از ۹۷ درصد پیشرفت دارد، بیان کرد: برقدار کردن مرحله نخست کامل انجام شده و دو ایستگاه شهید مطهری و کشاورز به طور کامل تجهیز شده و تنها مشکل برای تستهای نهایی، تأمین واگن است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ادامه داد: باتوجهبه وجود مشکلات در تأمین واگن، تکمیل مرحله دوم از میدان شهید مطهری تا مسجد مقدس جمکران بهصورت ویژه در دستور کار قرار گرفت که اواسط سال گذشته بهینهسازی مرحله دوم توسط مشاور پروژه انجام شد.
وی با تأکید بر اینکه بهینهسازی، سبکسازی ایستگاههای مترو و بهینهسازی تونل سنتی و... در مرحله دوم انجامشده است، مطرح کرد: با این اقدام بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در تملک و سبکسازی به نفع پروژه شده است.
انگشت باف با اشاره به اینکه بعد از انعقاد قرارداد حفاری تونل سنتی، فعالیتها در این بخش از پروژه در سه جبهه کاری در حال انجام است، اضافه کرد: قرارداد سیگنالینگ، انعقاد قرارداد ایستگاه نیکویی بهزودی و... نیز طبق برنامه زمانبندی صورتگرفته است.
وی با بیان اینکه بدون تأمین منابع مالی امکان تسریع در اتمام پروژه در زمان مشخص وجود ندارد، افزود: در سال جاری با تأمین ۲۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت مشکلی وجود ندارد، ولی برای سال آینده ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا سرعت پیشرفت پروژه تداوم داشته باشد.
به گزارش تسنیم، بالغ بر ۱۲ کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده و قطعه انتهایی آن به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است. پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل مرحله دو به پایان میرسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع ۹ متر در عمق ۲۴ متری به یکدیگر متصل میشوند.
محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل و سپس وارد ساخت ایستگاههای مرحله ۲ و خطوط مسیر میشود. این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ میشود و در مدت ۲ سال تکمیل خواهد شد.
با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر به پایان میرسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاهها و خطوط روسازی حرکت میکند.
تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد. مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهارراه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت میکند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده است.
هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدود ۴۵ میلیون یورو یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان میشود.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/49952 |