printlogo


رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:
افزایش سطح تولید محصولات پاییزه در قم
افزایش سطح تولید محصولات پاییزه در قم
کد خبر: 50551
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، سطح تولید محصولات پاییزه در این استان که شامل محصولاتی راهبردی همچون گندم، جو و کلزا است، حداقل ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» محمدرضا حاجی رضا بیان کرد: در راستای انجام تعهدهای سازمان جهاد کشاورزی قم برای تأمین امنیت غذایی، نیازمند ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولید محصولات موردنیاز مردم هستیم و به همین منظور هدف‌گذاری کردیم که میزان تولید محصولات کشاورزی استان را در بخش‌های مختلف به بیش از ۹۳۰ هزار تُن برسانیم.

 وی افزود: این رویکرد با استفاده از ظرفیت جمعیت آماری بیش از ۱۵ هزارنفری بهره‌برداران بخش کشاورزی استان قابل‌تحقق است و ما در سال‌های گذشته برنامه‌های خود را با بسترسازی‌های لازم همچون تأمین به‌موقع نهاده‌ها، استفاده از بذرهای اصلاح شده و تدارک کود موردنیاز کشاورزان، عملیاتی کردیم.

 وی ادامه داد: علاوه بر این‌ها ضریب نفوذ دانش طی سال‌های اخیر در کشاورزی قم افزایش قابل‌توجهی یافته و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول فعالیت در این حوزه هستند که استفاده از نتایج تحقیقات آن‌ها در کشاورزی استان موجب افزایش سطح تولید محصولات شده است.

 گفتنی است امسال ۲۸ هزار هکتار از مزارع قم در جریان کشت پاییزه به زیر کشت غلات گندم و جو می‌رود.

 علاوه بر گندم و جو، در کشت پاییزه امسال، ۲ هزار هکتار دانه روغنی کلزا برای کمک به تأمین و تولید روغن خوراکی موردنیاز مردم و ۷۰۰ هکتار قصیل جو و ۵۰۰ هکتار نیز گیاه تریتیکاله برای کمک به تأمین علوفه موردنیاز دامداران در قم کشت می‌شود.

 بخش کشاورزی قم در زمینه‌های مختلف در سطح کشور دارای جایگاه مطلوبی است که از جمله آن می‌توان به رتبه ششم در تولید گوشت ماهیان خاویاری، رتبه هفتم تولید خاویار پرورشی، رتبه دهم ماهیان زینتی، رتبه سوم در تولید مرغ تخم‌گذار و تخم‌مرغ، رتبه سوم تولید توت و رتبه‌های ملی دیگر در تولید سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد.

 این بخش ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

 میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

 بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.




انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50551