printlogo


کارشناس روابط بین‌الملل:
اسرائیل به لحاظ راهبردی سردرگم است
اسرائیل به لحاظ راهبردی سردرگم است
کد خبر: 50629
کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به حمایت‌های ریزودرشت آمریکا از جنایت اسرائیل، گفت: اسرائیل به لحاظ راهبردی سردرگم است و برای جبران شکست‌های خود دست به جنایت‌های وحشیگرانه مانند انفجار پیجرها در لبنان می‌زند.
عبدالوهاب فراتی، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به انفجار پیجرها در لبنان توسط اسرائیل نشان استیصال و درماندگی رژیم صهیونیستی است، اظهار داشت: وقتی سر تیتر برخی روزنامه به‌ویژه روزنامه نیویورک‌تایمز را می‌خوانیم می‌بینیم به نقل از چهره‌های شاخص و تحلیلگران سیاسی به‌ویژه تحلیلگر اسرائیلی نوشته‌اند حملات اخیر این رژیم به دستگاه‌های  ارتباطی در لبنان مصداقی از سردرگمی تل‌آویو‌است.

اسرائیل به لحاظ راهبردی سردرگم است
وی ادامه داد: ازنظر نویسندگانی مثل پاتریک که در یک گزارشی از تحلیل این حوادث نوشت: اسرائیل گرچه ازنظر حزب‌الله و ازنظر حتی حامیان او ازلحاظ فناوری قدرتمند و نسبت به جبهه مقاومت برتری دارد اما به لحاظ راهبردی سردرگم است و نمی‌داند در مقابل آنچه در لبنان و در غزه اتفاق می‌افتد چه کند، برای همین دست به فجیع‌ترین جنایت‌ها می‌زند تا بدین گونه بخشی از افتضاحی را که در غزه به بار آورده جبران کند.
عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشکده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: گرچه اسرائیل به لحاظ جاسوسی و استفاده قدرتمند از توان نظامی و فناوری‌های جدید نسبت به جبهه مقاومت به‌ویژه حزب‌الله پیشروتر و قدرتمندتر است اما برای پیوند زدن این اقدامات به اهداف درازمدت دیپلماتیک و حتی ژئوپلیتیک به نظر می‌رسد که اسرائیل سردرگم است.

جنایت اخیر اسرائیل در لبنان نشان از استیصال این دولت است
وی بیان کرد:  ازاین‌رو خیلی از کسانی که حمله به لبنان از طریق پیجرها رو دنبال می‌کنند معتقد هستند که این حمله نه‌تنها برگ برنده‌ای برای اسرائیل نیست و نمی‌تواند آن‌ها را به اهداف راهبردی خودش نزدیک کند بلکه نشان از اضمحلال یا استیصال این دولت است.
فراتی ادامه داد: به همین دلیل ما می‌توانیم از دو زاویه حمله اخیر به لبنان را بررسی کنیم؛ یکی از حیث فناوری که واقعاً جهان را تهدید می‌کند، از این به بعد اگر قرار باشد کشتن از طریق پیجرها، گوشی‌ها، باتری لپ‌تاپ‌ها و امثال وسایل ارتباطی اتفاق بیفتد هیچ‌کس در خانه خود امنیتی ندارد و هرلحظه ممکن گوشی یا پیجر یا لپ‌تاپ و حتی تلفن ثابت افراد جلوی صورتشان یا در دستشان منفجر شود که این بسیار رخداد خطرناکی است.
وی خاطرنشان کرد: همچنان که در دوران شیوع کرونا، جهان این بیماری را یک بیماری خطرناک دید و یکدست شد تا بیماری را محدود کند به نظر می‌رسد  این حمله درواقع گشوده شدن یک صحنه جدیدی از نبرد است اساساً در آن از هیچ سلاح نظامی یا هواپیمای جنگی استفاده‌نشده و به‌راحتی به‌اندازه چند لشکر از کشورها مصدوم و کشته خواهد گرفت.

دنیا نباید خطر انفجار پیجرها توسط اسرائیل را نادیده بگیرد
این کارشناس سیاسی بیان کرد: امروز دنیا نباید این خطر را نادیده بگیرد اگر قرار باشد نتانیاهو برای تداوم توحش و جنایت‌های جنگی خود به این سبک و سیاق پیش برود جهان باید شاهد صحنه‌های خونین و وحشتناکی از کشتن انسان‌های مظلوم در خاورمیانه باشد که به نظر من حتی برای تمدن غرب هم خطرآفرین است.
وی عنوان کرد: اما از زاویه دیگر وقتی به این حادثه توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که ضربات مقاومت آن‌چنان کاری بود که اسرائیل نتوانسته علیرغم ادعاهایی که دارد بر جنبش حماس غلبه کند و نتوانسته غزه را به اشغال خود دربیاورد و از طرفی دیگر هم در مقابل حملات لبنان به شمال اسرائیل ناتوان است. امروز اسرائیل برای فرار از این شکست‌ها و ناتوانی‌ها دست به عملیات وحشیگرانه ای مانند انفجار پیجرها می‌زند.

حمایت‌های ریزودرشت آمریکا از جنایت اسرائیل
فراتی در ادامه با اشاره به نقش آمریکا در جنایت‌های ریزودرشت اسرائیل، خاطرنشان کرد: پاسخ به این پرسش واضح است چراکه امریکا به لحاظ مالی و تسلیحاتی علناً و مرتباً از اسرائیل در جنگ غزه حمایت می‌کند و اسرائیل خط قرمز آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: حتی در همین حمله اخیر اسرائیل با انفجار پیجرها در لبنان بنا بر آنچه در اخبار رسمی آمد بیمارستان وابسته به دانشگاه آمریکایی بیروت یک هفته قبل از این حادثه اقدام به جمع‌آوری پیجرهای خودکرده است. این مسئله نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از این حمله روزها قبل اطلاع داشتند و برای مصون نگه‌داشتن پرسنل خود در بیمارستان آمریکایی بیروت اقدام به جمع‌آوری پیجرها کرده‌اند .

اسرائیل بدون آمریکا توان درگیری در خاورمیانه را ندارد
این کارشناس سیاسی ادامه داد: بی‌تردید اگر آمریکایی‌ها از اسرائیل حمایت نکنند، مساعدت مالی به آن‌ها ندهند و تسلیحات پیشرفته نظامی آن‌ها را تأمین نکنند اسرائیلی‌ها توان درگیری درازمدت و حتی کوتاه‌مدت در خاورمیانه را ندارند.
وی ابراز داشت: مشکلی که امریکا در جهان دارد درواقع نابرابری دموکراسی در داخل و در خارج از کشور است به این معنا که آمریکایی‌ها به‌رغم اینکه مدعی دموکراسی واقعی در درون کشور خود هستند که فرض می‌گیریم چنین دموکراسی وجود دارد اما چنین دموکراسی را در عرصه روابط بین‌الملل قبول ندارند و به اجرا درنمی‌آورند.

روابط آمریکا در منطقه به نفع اسرائیل است
فراتی افزود: شاهدِ بارز این تناقض در خاورمیانه رخ‌داده است و آمریکایی‌ها یک رابطه و یک برخورد برابر با کشورهای خاورمیانه ندارند و همیشه روابط آن‌ها به نفع اسرائیل است و درواقع از حالت تعادل خارج می‌کنند.
وی تأکید کرد: به‌محض اینکه حادثه‌ای در خاورمیانه اتفاق می‌افتد اگر جبهه مقاومت یا ایران بخواهد پاسخی بدهد اعلام می‌کنند پاسخ ندهید چون منطقه درگیر تنش گسترده و یک جنگ فرامنطقه ای می‌شود اما هیچ توصیه‌ای برای اتمام جنگ در غزه توسط اسرائیل انجام نمی‌دهند و این برخورد دوگانه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در عرصه بین‌الملل اساساً اعتقادی به دموکراسی ندارد.



انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50629