printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
انفجار پیجرها نباید نادیده گرفته شود
انفجار پیجرها نباید نادیده گرفته شود
کد خبر: 50679
استفاده تروریستی از تکنولوژی‌های صلح‌آمیز توسط رژیم غاصب اسرائیل در لبنان نشان داده که فناوری غربی امن و قابل‌اعتماد نیست و می‌تواند به‌عنوان یک تهدید مطرح شود که دنیا نباید این مسئله را نادیده بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اسرائیل چند روز قبل علیه سیستم‌های ارتباطی و وسایل الکترونیکی حزب‌الله عملیات خرابکارانه انجام داد و با انفجار سیستم‌های الکترونیکی که شامل پیجرها، گوشی‌های همراه و ثابت، لب تاب و برخی وسایل دیگر باعث صدمات جانی و مالی بسیار به این کشور شد.
محافل لبنانی و عربی عملیات اسرائیلی در منفجر کردن هزاران سیستم ارتباطی در لبنان را به حمله تروریستی داعش تشبیه کرده‌اند، زیرا آنچه اسرائیل در منفجر کردن دستگاه‌های موجود در خانه‌ها، محله‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و بازارها انجام داده است، فقط به مجروح شدن شمار زیادی از کارکنان وابسته به نهادهای مدنی وابسته به مقاومت منجر نشده، بلکه کودکان و اعضای خانواده‌های آن‌ها را نیز به شهادت رسانده است.
این حمله تروریستی سایبری، نمونه کلاسیکی از همگرایی اصول فیزیکی و سایبری در مناقشات کنونی است. اما آنچه گیج‌کننده است، این حقیقت است که این انفجارها از طریق شکلی از فناوری ارتباطی انجام شد که قدیمی و منسوخ شناخته می‌شود. این حمله، فصل جدیدی را در جنگ سایبری می‌گشاید که فراتر از رویداد اخیر است.

دنیا نباید خطر انفجار پیجرها توسط اسرائیل را نادیده بگیرد
از همین رو عبدالوهاب فراتی، کارشناس بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره انفجار پیجرها در لبنان توسط اسرائیل، اظهار داشت: ما می‌توانیم از دو زاویه حمله اخیر به لبنان را بررسی کنیم؛ یکی از حیث فناوری که واقعاً جهان را تهدید می‌کند، از این به بعد اگر قرار باشد کشتن از طریق پیجرها، گوشی‌ها، باتری لپ‌تاپ‌ها و امثال وسایل ارتباطی اتفاق بیفتد هیچ‌کس در خانه خود امنیتی ندارد و هرلحظه ممکن گوشی یا پیجر یا لپ‌تاپ و حتی تلفن ثابت افراد جلوی صورتشان یا در دستشان منفجر شود که این بسیار رخداد خطرناکی است.
وی ادامه داد: همچنان که در دوران شیوع کرونا، جهان این بیماری را یک بیماری خطرناک دید و یکدست شد تا بیماری را محدود کند به نظر می‌رسد  این حمله درواقع گشوده شدن یک صحنه جدیدی از نبرد است اساساً در آن از هیچ سلاح نظامی یا هواپیمای جنگی استفاده‌نشده و به‌راحتی به‌اندازه چند لشکر از کشورها مصدوم و کشته خواهد گرفت.
این کارشناس سیاسی بیان کرد: امروز دنیا نباید این خطر را نادیده بگیرد اگر قرار باشد نتانیاهو برای تداوم توحش و جنایت‌های جنگی خود به این سبک و سیاق پیش برود جهان باید شاهد صحنه‌های خونین و وحشتناکی از کشتن انسان‌های مظلوم در خاورمیانه باشد که به نظر من حتی برای تمدن غرب هم خطرآفرین است.


استفاده تروریستی از تکنولوژی‌های صلح‌آمیز
همچنین در این خصوص حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، کارشناس سیاسی عنوان کرد: اتفاقی که رخ داد در حقیقت به معنای هزینه کردن نظام سرمایه‌داری از میزان اعتبار و آبروی باقی‌مانده خود بود به معنای یک انتحار اقتصادی و سیاسی برای خود بود زیرا آن‌ها دائماً در تلاش هستند تا تکنولوژی غربی را تکنولوژی امن و مورداطمینان در رسانه‌های خود معرفی کنند.
عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: اقدام اخیر انفجار پیجرها، لب تاب‌ها، گوشی‌ها و برخی لوازم دیگر اعتبار نظام سرمایه‌داری را زیر سؤال برد و نشان داد که تکنولوژی و فناوری غربی قابل‌اعتماد نیست و از این به بعد مردم دنیا باملاحظه بیشتری نسبت به‌اصطلاح فناوری‌های غربی برخورد خواهند کرد.
تکنولوژی و فناوری غربی امن و قابل‌اعتماد نیست
وی ادامه داد: آن‌ها دائماً تلاش می‌کنند حتی در شبکه‌های اجتماعی خود این‌گونه وانمود کنند که شبکه‌های غیر غربی محل امنی برای تبادل اطلاعات نیست و تنها شبکه‌های غربی از این اطمینان و اعتبار برخوردار هست درحالی‌که اتفاق اخیر نشان می‌دهد که وسایل ارتباطی که آن‌ها تهیه و توزیع می‌کنند چگونه می‌تواند حتی در عملیات تروریستی موردتوجه قرار بگیرد و از آن‌ها استفاده کنند.
حجت‌الاسلام ملک‌زاده در ادامه  ابراز کرد: به‌هرحال سوءاستفاده از تکنولوژی که مردم عادی در حال استفاده از آن هستند و برای کاربری صلح‌آمیز مورداستفاده قرار می‌گیرد یک جنایت جنگی است؛ اگر تکنولوژی‌ها صلح‌آمیز این‌گونه مورد سوءاستفاده تروریستی قرار بگیرد در مصداق جنایات جنگی است.
وی تصریح کرد: ما شاهد بودیم که علاوه بر پیجرها حتی وسایل تلفن‌های ثابت وسایل ثبت عبور و مرور شرکت‌ها در لبنان و حتی باتری‌های خورشیدی منفجر شدند و خساراتی جانی و مالی زیاد به مردم لبنان وارد شد.
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: درهرحال این اتفاقات نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی واقعاً در بحران عمیقی به سر می‌برد که این‌گونه دست به استفاده از آخرین تیرهای ترکش خود زده است و از باقی‌مانده اعتبار نظام سرمایه‌داری استفاده می‌کند.

درهرصورت جنایت انفجار پیجرها در لبنان که برگ دیگری از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی است، از آغاز دوران جدیدی در جنگ سایبری حکایت دارد که باید دنیا در مقابل این حرکت اسرائیل ایستادگی کند چرا که به بیان ساده باید گفت با این اقدام این رژیم غاصب دیگر هیچ کسی در خانه خود هم امنیت ندارد و هر وسیله الکترونیکی تهدیدی برای بشر حساب می‌شود.


انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50679