printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
تمرکز شهرداری بر ساماندهی هسته مرکزی شهر
تمرکز شهرداری بر ساماندهی هسته مرکزی شهر
کد خبر: 50734
با گام‌هایی جدیدی که برای اجرای پروژه بسط شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) شهرداری برداشته است نشان می دهد که تمرکز بر روی ساماندهی هسته مرکزی شهر وارد فاز نهایی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  از ابتدای مهر ماه و با آغاز فاز جدیدی از عملیات اجرایی پروژه بزرگ بسط شرقی حرم مطهر در کنار رفع مشکلات تملک معارضات ملکی این پروژه، یکی دیگر از پروژه‌های اصلی ساماندهی هسته مرکزی شهر قم و بافت پیرامون حرم مطهر، با سرمایه‌گذاری ۴ همتی پرقدرت و با شتاب در مسیر اجرا قرار گرفته است.

اجرای پروژه بزرگ ضلع شرقی حرم مطهر که شامل مجموعه رفاهی، خدماتی و پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ جای پارک خودرو است، از سال ۱۴۰۱ و با عقد قرارداد مشارکت اقتصادی فی‌مابین شرکت سکاف به عنوان سرمایه‌گذار پروژه و شهرداری قم آغاز شد و سرمایه‌گذار پروژه فعالیت خود را در اجرای بخش‌های مختلف این پروژه بزرگ و اثرگذار شهر قم آغاز کرد.

بازطراحی پروژه با هدف افزایش کارکردهای خدماتی و رفاهی، در کنار اصلاحات دسترسی پارکینگ طبقاتی از محور عمار یاسر و همچنین ایجاد دسترسی‌های کارگاه عمرانی پروژه از نخستین اقداماتی بود که توسط تیم شرکت سرمایه‌گذار و با نظارت شهرداری قم در دستور کار قرار گرفت و با نهایی شدن طراحی پروژه، مراحل صدور پروانه ساخت در منطقه هفت شهرداری قم به جریان افتاد.

هم‌زمان عملیات خاک‌برداری پروژه به‌عنوان نخستین فاز اجرای عملیات عمرانی آغاز شد و بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری انجام گرفت.

هر چند صدور پروانه ساختمانی پروژه به علت برخی فرایندهای اداری از جمله موضوع تقسیط سهم بیمه تأمین اجتماعی با تأخیر به انجام رسید، اما در طول این مدت نیز دیگر اقدامات اجرایی پروژه در دستور کار شرکت «سکاف» و مجموعه شهرداری قم با محوریت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی قرار داشت و اقدامات مختلفی از جمله جمع‌آوری دست‌فروشان و مراحل پیگیری، اصلاحات، تأیید و تطبیق طرح در شورای اسلامی شهر، فرمانداری و کمیسیون‌های استانی به انجام رسید.

از دیگر چالش‌های اجرایی خاص پروژه می‌توان به تعیین تکلیف املاک معارض پروژه و تملک آن اشاره داشت که مراحل و فرایندهای متعددی را به دنبال داشت و با پیگیری‌های حقوقی و یا توافقاتی در قالب‌های نقدی، تهاتر و... به انجام رسید تا عرصه اجرای پروژه جهت مراحل بعدی عملیات عمرانی در اختیار مجری پروژه قرار گیرد.

از دیگر مشکلات اجرای این پروژه تأثیرگذار هسته مرکزی شهر قم می‌توان به موضوع وجود خط اصلی انتقال گاز اشاره کرد که باتوجه‌به ملاحظات شهروندان، پس از پایان فصل زمستان سال گذشته توسط شهرداری قم به اجرا رسید و این خط انتقال جابه‌جا شد.

صدور پروانه ساختمانی نیز پس از تلاش‌های بسیار توسط منطقه هفت شهرداری قم نهایی شده و با صدور آن عملیات عمرانی از ابتدای مهرماه وارد مرحله‌ای جدید شد و شرکت سرمایه‌گذار و مجری پروژه نیز علاوه بر رفع برخی مشکلات از جمله معارض املاک مالکین بانفوذ، فاز جدید اجرای پروژه را در مرحله‌ای جدید آغاز کرد.


هرچند برنامه زمان‌بندی پروژه باتوجه‌به چالش‌های یک ابرپروژه شهری در هسته مرکزی شهر تاخیرهایی به همراه داشته است، اما با اعلام مجری پروژه این تأخیرها با اجرای پرقدرت‌تر و تزریق اعتبارت موردنیاز قابل‌جبران است تا پروژه در زمان مقرر قرارداد به مرحله بهره‌برداری برسد.

پروژه‌هایی که علاوه بر حجم عملیات و هزینه‌های اجرایی در بافت مرکزی شهر به اجرا می‌رسند، قطعاً پیچیدگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارند و قیاس آن با دیگر پروژه‌های شهری امکان‌پذیر نیست و شاید ماهیت ورود به اجرای چنین پروژه‌هایی و قبول مشکلات متعدد و چالش‌های آن است که باعث میشود مسیر تحول شهر باقدرت و پرشتاب به پیش برود.


انتهای خبر /110

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50734