استاد حوزه علمیه قم افزود: محبت حضرت اباعبدالله (ع) و خوردن چای شیرین روضه از همان زمان برگزاری روضههای هفتگی در وجود ما شکل گرفت.
وی گفت: تقید و اهتمام نسبت به برگزاری روضه، خودش بهترین عمل درسآموز برای ما بود و صرف بیان و گفتار نبود و لذا باید تأکید کرد که این گونه برنامهها از دوران کودکی و نوجوانی در فرد نهادینه میشود. چه خوب است که تجربههای برگزاری روضههای خانگی بهخصوص در بخش زنانه را جمعآوری و به شکل شایستهای اینها را در جامعه بیان کرد و نشر داد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نفسِ بلندشدن صدای قرائت قرآن و روضه اهلبیت (ع) در منزل موضوعیت دارد و البته باید توجه داشت که قرآن و اهلبیت (ع) از یکدیگر جداشدنی نیست. این صدای معنوی، خانه را بیمه میکند و انسان در این حالت با درودیوار زنده، زندگی میکند و چه خوب است که انسان در خانهای زندگی کند که در آن روضه سیدالشهدا (ع) برقرار است به این جهت که اثر روضه در خانه و سبک زندگی تأثیرات شگرفی به همراه دارد
پناهیان ادامه داد: اساساً اثر روضه بر روی اعضای خانه و خانواده امر مشهودی است، بهویژه تأثیر آن بر روی کودکان مسئلهای انکارناپذیر به شمار میرود.
وی افزود: کودکی که میبیند مادرش روضه خانگی برگزار میکند، صداقت مادر در عشق به امام حسین (ع) را باور میکند و در وجود خودش نیز تأثیر لازم را برجای میگذارد، چه آنکه اساساً اعتقاد و باور والدین نسبت به اهلبیت (ع) و صفای باطن آنها با همین مجالس و روضههای خانگی به بچهها و نسل جدید منتقل میشود و این مسئله بسیار مهمی است که نباید از آن غافل کرد.
پناهیان همچنین با اشاره به اینکه برگزاری مجالس روضه خانگی و حضور همسایهها در منزل فرد، خودش مصداق بارز "تعاونوا علی البر و التقوی" است، گفت: تأثیر این مسئله بر فکر و دل بچهها مشهود است که در این زمینه بانوان خانه نقش مهمی ایفا میکنند، ضمن آنکه اساساً مادر نقش تربیتی در خانواده دارد و این نکتهای است که حضرت امام (ره) بهعنوان یک فقیه و عارفِ انسانشناس همواره بر آن تأکید مینمود.
وی خاطرنشان کرد: در جریان تربیت فرزند، بهترین و بیشترین تأثیر را مادر با برگزاری روضه و محافل خانگی بر فرزندش میگذارد، ضمن آنکه از آن سو، مادر بیاحساس نسبت به مسائل معنوی نیز تأثیر نامطلوب خودش را خواهد داشت.
پناهیان تأکید کرد: بسیار خوب و لازم است که بچهها در منزل برای برگزاری روضه خانگی به خدمت گرفته شده و به آنها مسئولیت خدمترسانی داده شود چرا که در این صورت حب اهلبیت (ع) بهخوبی در وجودشان شکلگرفته و تعمیق پیدا میکند.
وی با بیان اینکه روضهها و محافل خانگی ظرفیت بزرگی است که عمل صادقانه ما را در خدمت به مکتب اهلبیت (ع) تجلی میبخشد، گفت: روضههای مناسبتی نیز بسیار خوب است؛ اما اصل روضه، روضههای هفتگی است که ما این را از سیره حضرت زهرا (س) در برگزاری مجلس روضه برای عمویشان حضرت حمزه (ع) فرامیگیریم.
پناهیان افزود: پیشنهادم این است که اگر نمیتوانید به هر دلیلی، روضه هفتگی در خانه بگیرید، به شکل هفتگی در روضههای خانگی شرکت کنید تا بهعنوانمثال سالی یکبار هم روضه در منزل شما برگزار گردد به این خاطر که تکرار و مداومت در این گونه فعالیتها باعث شکلگیری و تقویت اُنس میشود.
وی با اشاره به اهمیت ذکر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اصلاح زندگی فردی و اجتماعی ادامه داد: هر برنامهای که برگزار میکنیم در حوزه اصلاح و فردی، باید از طریق روضه و اهلبیت (ع) باشد و حتی با روضه باید به قرآن و معارف الهی خدمت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده، حتی مؤثرترین فعالیت برای مقابله با بدحجابی و بیحجابی، اهتمام نسبت به برگزاری روضههاست چرا که کاری که امام حسین (ع) با دلها میکند، هیچچیز دیگری چنین تأثیری ندارد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/50810 |