printlogo


دبیر کمیته اجرایی همایش راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک:
گردوغبار ضررهای هنگفت به قم وارد می‌کند
گردوغبار ضررهای هنگفت به قم وارد می‌کند
کد خبر: 50887
دبیر کمیته اجرایی همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک، با اشاره به اینکه گردوغبار ضررهای هنگفت اقتصادی به قم وارد می‌کند گفت: به همین منظور برای دریافت مقالات علمی مقابله با این گردوغبار همایشی به میزبانی استان قم برگزار خواهد شد.
حسین بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: باتوجه‌به شرایط حساس استان قم و استان‌های که تحت‌تأثیر گردوغبار قرار دارند  حدود یک‌چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند تصمیم گرفتیم «همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار» را برگزار کنیم و این را یک وظیفه اجتماعی برای خودمان می‌دانیم. 

دبیر کمیته اجرایی همایش ملی راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار اضافه کرد: درست است این همایش در قم برگزار می‌شود؛ اما همایش به‌صورت ملی است و نتایج حاصل از تحقیقات و ایده‌ها برای حل گردوغبار همه استان‌های درگیر این پدیده هستند مفید خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه ضرر و زیان‌های اقتصادی حاصل از گردوغبار و ریزگردها بسیار زیاد است که ممکن است خیلی از مسئولان با آن توجه نکنند گفت: به‌صورت نمونه می‌توان گفت سالانه ۱۰ همت ضرر به استان قم بابت این گردوغبار وارد می‌شود. 

بیات تصریح کرد: یکی از اهداف این همایش این است که علت اصلی گرد و غبارها کشف شود گردوغبار استان قم قبلاً از سمت جعفریه و کوه نمک بود؛ اما با افزایش کاشت پوشش گیاهی در این منطقه، مناطق دیگر کانون‌های اصلی گردوغبار در قم شدند، امروز در سرانه چرای بی‌رویه دام که برای استان قم هم نیست که باعث آسیب به مراتع شده است.

 مدیر عامل شرکت بهار آوران نسترن تصریح کرد: اگر حق آبه قم را در زمان خودش به قم تخصیص داده شود بسیاری از مشکلات زیست محیطی از جمله ریزگردها حل خواهد شد موضوع حق‌آبه سال‌هاست که یکی از چالش‌های استان قم است همچنین برداشت بی رویه آب چاه‌های از سمت دریاچه سمت مشکات باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده است. 

وی گفت:  از دیگر کانون‌های گردوغبار قم بخش نواران، شرق قنوات است و  ۱۰۵ هزار هکتار در این مناطق کانون گردوغبار هستند که ۳۰ هزار هکتار آن در وضعیت بحرانی قرار دارد.

دبیر کمیته اجرایی همایش اضافه کرد: علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و اقتصادی مسئله گردوغبار در زمینه اجتماعی نیز بسیاری از معضلات را به وجود می‌آورد از جمله باعث ازبین‌رفتن شادابی مردم ساکن در این اکوسیستم می‌شود.

بیات خاطرنشان کرد: استان‌های مرکزی، تهران، اصفهان، قم، سمنان، قزوین، البرز و لرستان از جمله مناطق درگیر مسئله گردوغبار هستند و اطلاعیه این همایش به مراکز پژوهشی و دانشگاهی همه استان‌ها ارسال خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت بها آوران نسترن بیان داشت: مسئله ریزگردها کشاورزی از جمله دامداری و طیور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد در بحث طیور و دام جز استان‌های شاخص هستیم که با این گردوغبار به این مسئله سیب وارد می‌شود و کشاورزی قم را نیز تاکنون تحت‌تأثیر قرار داده است، علاوه‌برآن مسئله ریزگردها تأسیسات نفتی، گردشگری، ریل و همه مسائل اقتصادی قم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که باید موردتوجه تصمیم‌سازان قرار بگیرد و در آینده این مسئله به چالش بزرگی تبدیل خواهد شد. 

وی اشاره کرد: یکی از اهداف این همایش این است که مقالات علمی و ایده‌های برتر را دریافت کند تا بر اساس مسائل و تحقیقات علمی قبل از اینکه موضوع ریزگردها به یک چالش غیرقابل‌حل تبدیل شود بتوان با آن مقابله کرد.

انتهای خبر /۱۷۰

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50887