printlogo


مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم مطرح کرد:
پیشرفت ۹۶ درصدی فاز نخست مترو قم
 پیشرفت ۹۶ درصدی فاز نخست مترو قم
کد خبر: 50923
مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه مترو برای آینده قم یک ضرورت و اولویت است، گفت: در مجموع پیشرفت مرحله نخست متروی قم ۹۶ درصد بوده است که ۲۷ درصد این پیشرفت در دو سال اخیر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»   محمدرضا انگشت‌باف ظهر امروز بعد از تور بازدید اصحاب رسانه از آخرین وضعیت مترو قم در نشست خبری که در سالن جلسات سازمان قطار شهری برگزار شد با اشاره به اینکه خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر با ۱۴ ایستگاه مصوب شده است، اظهار داشت: فاز اول خط یک مترو به طول ۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه است.

 وی ادامه داد: در فاز اول ایستگاه‌های میدان کشاورز و میدان شهید مطهری به طور کامل آماده بهره‌برداری‌شده است و ایستگاه‌های عبوری بین این دو ایستگاه هم به‌مرور آماده و وارد جریان حمل‌ونقل خواهد شد.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه ایستگاه‌های میانی حدود 80درصد پیشرفت داشته است، گفت: برای خط دو متروی قم نیز مسیری به طول ۲۲ کیلومتر با ۵ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

 پیشرفت ۹۶ درصدی فاز نخست مترو قم

 وی خاطرنشان کرد: در مجموع پیشرفت مرحله نخست متروی قم ۹۶ درصد بوده است که ۲۷ درصد این پیشرفت در دو سال اخیر است.

 انگشت‌باف با اشاره به دلایل تأخیر در تکمیل پروژه متروی قم، گفت: یکی از دلایل تأخیر در پیشرفت مترو قم در مسئله حفاری است که چون دستگاه TBM به دلیل تحریم دو سال با تأخیر وارد قم شد.

 وی عنوان کرد: دپوی خط دوم مترو در محوطه ۵۶۰ هکتاری مسکن ملی قرار گرفت همچنین در مطالعات جدید مقرر شد خط دوم مترو به‌جای خیابان باجک به سمت خیابان امام خمینی (ره) برود.

 مترو برای آینده قم یک ضرورت و اولویت است

 مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم با اشاره به اهمیت مترو در شهرها، تصریح کرد: یکی از راهبردهای بلندمدت برای کاهش آلودگی هوا حمل‌ونقل ریلی است به همین دلیل تمام کشورهای دنیا به موضوع حمل‌ونقل ریلی اهمیت می‌دهند.

 وی ادامه داد: روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود و تمام آن آلودگی زیست‌محیطی به همراه دارد از طرفی جمعیت قم همواره در حال افزایش است و در افق ۱۵ساله آینده حمل‌ونقل ریلی برای شهر قم واجب است.

 مالکیت دستگاه TBM با قرارگاه خاتم و اجازه خروج دستگاه از استان را داشته است

 انگشت بافت در ادامه در پاسخ به چالش‌های به وجود آمده در خصوص دستگاه TBM، تأکید کرد: سال گذشته این چالش ایجاد شد و دستگاه بازرسی استان به این موضوع ورود پیدا کرد و طبق تحقیق و تفحص از مدیران سابق سازمان قطار شهری صورت گرفت مالکیت دستگاه برای قرارگاه خاتم الانبیاء بوده و این قرارگاه اجازه خارج‌کردن دستگاه از استان را داشته است.

 وی افزود: همچنین ایرادی هم در خصوص سال ساخت دستگاه وارد شد که این ایراد برای سال‌های ۹۱ و ۹۲ بوده و تشکیل پرونده برای مدیران وقت انجام شده است.

 تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان برای مونوریل قم هزینه شده است

 انگشت باف با بیان اینکه به ارزش روز تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان برای مونوریل قم هزینه شده است، خاطرنشان کرد: تکمیل مونوریل برای قم ارزش ترافیکی ندارد و برای طرّاحی مجدد این پروژه مشاور گرفته شده است.


انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50923