printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
بررسی امکانات تشخیص و درمان سرطان در قم
بررسی امکانات تشخیص و درمان سرطان در قم
کد خبر: 50935
آمار بالای چاقی و اضافه‌وزن نشانة سبک زندگی ناسالم در قم است که یکی از عوامل اصلی ابتلا و گسترش انواع سرطان به‌حساب می‌آید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  استان قم به‌عنوان یکی از استان‌های مرکزی کشور، موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد و وجود حرم حضرت معصومه (ع) بر اهمیت استان و مرکز آن افزوده است. حرم ازیک‌طرف باعث افزایش جمعیت استان شده و از طرفی بار مسافر و زائر را در این شهر –به‌عنوان یکی از مراکز مهم مذهبی کشور - به‌شدت افزایش داده است. همة این موارد نیاز به مراکز پزشکی و درمانی را در این استان و شهر بالا می‌برد و می‌تواند ظرفیت‌های زیادی برای پذیرش و خدمت‌رسانی به بیماران داخلی و خارجی فراهم سازد.
نسبت جمعیت قم و شیوع سرطان


سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم سال ۱۴۰۲ نمایة جمعیتی این استان را اعلام کرد که بر اساس اطلاعات این پوستر، جمعیت استان قم  1 میلیون و 435 هزار نفر معادل ۱.۷ جمعیت کل کشور است. در استان قم ۹۵.۸ درصد جمعیت در شهرها و ۴.۲ درصد جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند. جمعیت مردان این استان ۵۰.۶ درصد و جمعیت زنان ۴۹.۴ درصد است. این اعداد و ارقام در بررسی انواع بیماری و سرطان در این استان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
حدود یک میلیون نفر از جمعیت استان قم در بازة سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند که می‌توان آن‌ها را بزرگ‌سال به‌حساب آورد. در این محدودة سنی احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن یا مرگ‌آور مانند بیماری‌های قلب و عروق و نیز انواع سرطان در انسان بیشتر است. سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش، سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان کبد، ریه و... جزو سرطان‌های بزرگسالی هستند و نیاز به پیشگیری، مراقبت و درمان در این بازه‌های سنی بیشتر است.
در ایران سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند یا بیماری آن‌ها شناسایی و مراحل درمان برایشان آغاز می‌شود. بعد از انواع سرطان پوست که جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان هستند، سرطان‌ پستان در زنان، سرطان روده بزرگ و پروستات در مردان و سرطان معده در هر دو جنس شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران هستند که باعث مرگ می‌شوند.
سال ۱۳۹۱ سرطان سومین عامل مرگ‌ومیر در استان قم اعلام شد. بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث و سوانح رتبه‌های اول و دوم را داشتند و سرطان روده بزرگ، سرطان معده، سرطان پستان و سرطان پوست شایع‌ترین سرطان‌ها در این استان هستند.

کم‌تحرکی و افزایش خطر سرطان در قم


با این‌که قم جزو استان‌ها و شهرهای آلودة کشور نیست، آمار بالای چاقی و اضافه‌وزن نشانة سبک زندگی ناسالم در این جغرافیا است که یکی از عوامل اصلی ابتلا و گسترش انواع سرطان به‌حساب می‌آید. مطالعات و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی قم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان داد ۶۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال در قم، اضافه‌وزن و دارند یا چاق هستند. نه‌تنها این استان جزو استان‌های بسیار کم‌تحرک کشور به‌حساب می‌آید، بلکه مصرف دخانیات هم در آن روبه‌افزایش است.
باتوجه‌به این موارد توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینة پیشگیری، آموزش، درمان و مراقبت انواع بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

وضعیت حضور پزشکان و متخصصان در استان قم


به گفتة رئیس سازمان نظام‌پزشکی قم و بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۰ این نهاد، حدود ۴۰۰۰ پزشکِ عضو سازمان نظام‌پزشکی در استان قم فعالیت می‌کنند. از بین این تعداد ۱۲۰۰ نفر پزشک عمومی، ۸۰۰ نفر پزشک متخصص و ‌فوق‌تخصص و ۲ هزار نفر پزشکان فعال در رشته‌های مامایی، دندانپزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی و کارشناسان صاحب پروانه فعالیت در حوزه‌های بهداشت و درمان هستند.
اگر به دلیل مهاجرت پزشکان به خارج از کشور یا شهرهای بزرگ‌تر، این آمار تابه‌حال تغییر چندانی نکرده باشد، نسبت بین جمعیت و تعداد پزشکان در این استان فاصلة زیادی با استانداردهای جهانی دارد.

قم در انتظار تکمیل مرکز جامع سرطان


در حال حاضر ۳ مرکز تشخیصی و درمانی سرطان در استان قم فعال هستند که دو بیمارستان دولتی و یک مرکز خصوصی را شامل می‌شوند. خدمات تصویربرداری، آزمایشگاهی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و... در این سه مرکز ارائه می‌شود.
طرح مرکز جامع سرطان قم از سال ۱۳۹۴ کلید خورد و کلنگ آن در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی شهید بهشتی قم با مساحت ۱۶ هزار و ۴۴۲ مترمربع به زمین زده شد، زیربنای مفید این مرکز  بدون احتساب موتورخانه ۱۵ هزار و ۸۴۲ مترمربع است.
بر اساس طرح اولیه، این مرکز به طور اختصاصی برای تشخیص و درمان انواع سرطان احداث می‌شود و ۱۶۴ تخت خواهد داشت که ۱۸ تخت داخلی، ۳۵ تخت جراحی، ۲۶ تخت بستری پیوند مغز استخوان، ۱۲ تخت بستری مراقبت‌های ویژه، ۳۵ تخت بستری شیمی‌درمانی، ۱۲ تخت بستری کودکان سرطانی، ۷ تخت اورژانس، ۳۰ تخت شیمی‌درمانی سرپایی همچنین ۳ تخت ویژه بستری یُد - درمانی خواهد بود.
در مرحلة توسعة این طرح ۶ تخت بستری سرپایی حمایتی تسکینی هم دیده شده است.
این مرکز ۵ اتاق عمل خواهد داشت که ۴ اتاق در بخش جراحی و یک اتاق در بخش پیوند مغز استخوان قرار دارد.
سی‌تی‌اسکن، اِم‌. آر. آی، رادیوگرافی دیجیتال، ماموگرافی و سونوگرافی امکانات و بخش‌های تصویربرداری این مرکز هستند.
کوروش الوندی - معاون دانشگاه علوم پزشکی قم - خردادماه ۱۴۰۲ به رسانه‌ها گفت: تجهیزات توان‌بخشی و پزشکی جزو بخش‌های دیگر این مرکز خواهند بود. او وعده داده بود: «عملیات اجرایی طرح «مرکز جامع سرطان قم» در مرحله نخست تا ۱۴۰۳ و کل طرح تا ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.»
بهرام عین‌الهی –وزیر بهداشت وقت- دی‌ماه ۱۴۰۰ از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل مرکز جامع سرطان قم خبر داده بود ولی الوندی ۲ سال بعد از نیاز 5 هزارمیلیاردریالی (۵۰۰ میلیاردتومانی) برای تکمیل طرح خبر داد.
۲۰ اردیبهشت‌ امسال بهرام عین‌الهی از مراحل ساخت مرکز و میزان پیشرفت عملیات اجرایی آن بازدید کرد و گفت: «این پروژه ۱۶۴ تخت درمانی خواهد داشت و تا کنون ۴۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شده‌ است. مرکز جامع قم یکی از قطب‌های سرطان در کشور فعال خواهد شد که تا کنون ۳۵ درصد پیشرفت داشته است!  عملیات اجرایی تا سال ۱۴۰۵ ادامه پیدا خواهد کرد.»


بنا بر آخرین گفته‌های وزیر بهداشت دولت سیزدهم و با توجه سخنان ۲ سال قبل خود او، حتی نیمی از بودجه ۹۰ میلیاردتومانی تخصیصی برای پیشبرد این طرح تأمین نشد، باتوجه‌به پیشرفت فقط ۳۵ درصد از عملیات اجرایی و تکمیل‌نشدن مرحلة اول پروژه –که قرار بود سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد -، نمی‌توان به آخرین وعدة عین‌الهی برای تکمیل مرکز تا سال ۱۴۰۵ هم امیدوار بود و احتمال افتتاح مرکز سرطان قم تا دو سال آینده دورازذهن به نظر می‌رسد.

انتهای خبر /110


 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/50935