printlogo


مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم:
احیای میراث‌فرهنگی قم با ساماندهی دروازه ری و آب‌انبار
احیای میراث‌فرهنگی قم با ساماندهی دروازه ری و آب‌انبار
کد خبر: 51143
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) گفت: طرح ساماندهی دروازه ری و آب‌انبار، در راستای احیای میراث‌فرهنگی شهر قم است که می‌تواند چهره‌ای نوین به این منطقه ببخشد و زائران و شهروندان را بااصالت تاریخی این محدوده آشنا کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری تسنیم علیرضا خاکی در قم از اهمیت بازسازی دروازه ری به‌عنوان یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در حوزه زیارت و گردشگری مذهبی قم خبر داد و گفت: این طرح شامل بازگشایی مسیرهای دسترسی، احداث و ساماندهی پیاده‌روها، ایجاد فضای سبز و امکانات پارکینگ است.
وی افزود: در بازسازی این محدوده توجه خاصی به ایجاد فضایی متناسب با بافت فرهنگی و مذهبی قم شده است تا بتواند پاسخگوی نیاز زائران باشد و تجربه حضور در این فضا را دلپذیرتر کند.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با بیان اینکه سازمان در راستای اجرای این پروژه دو طرح اصلی را در دستور کار دارد، تصریح کرد: نخستین اقدام سازمان بهسازی، ساماندهی مجموعه اباصلت به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم محدوده دروازه ری است که با تمرکز بر رفع آسیب‌های ساختاری و بهبود نمای ظاهری آن انجام می‌شود.
خاکی اضافه کرد: در این پروژه، عملیات بندکشی و آجرکشی برای بهسازی نمای مجموعه به‌صورت دقیق انجام خواهد شد تا هم بافت سنتی حفظ شود و هم مقاومت بنا افزایش پیدا کند.
وی آب‌انبار تاریخی دروازه ری را دومین اقدام سازمان بهسازی دانست و تأکید کرد: آب‌انبار تا عمق ۱۰ متری مملو از آوار و زباله است و پیش از آغاز عملیات عمرانی مراحل خاک‌برداری و آواربرداری آن به اتمام رسیده است.
مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر از تبدیل آب‌انبار به یک مجموعه فرهنگی خبر داد و گفت: طرح آب‌انبار شامل امکاناتی از جمله آسانسور و پله‌های بیرونی است که با تکمیل نیم‌طبقه جدید، فضایی فرهنگی در این مکان ایجاد می‌شود.
خاکی با تأکید بر اینکه هر دو طرح اباصلت و آب‌انبار از اقدامات کیفی سازمان است، ادامه داد: برآورد نهایی این پروژه ظرف دو هفته آینده مشخص خواهد شد.
وی اضافه کرد: طرح ساماندهی دروازه ری و آب‌انبار اقدامی در راستای احیای میراث‌فرهنگی شهر قم است که می‌تواند چهره‌ای نوین به این منطقه ببخشد و هم‌زمان زائران و شهروندان را بااصالت تاریخی این محدوده آشنا کند.


انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/51143