مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای قم با بیان اینکه در سطح راههای این استان ۲ هزار و ۲۰۰ دهانه پل آبرو وجود دارد، گفت: بازگشایی این آبروها آغاز شده است.
به گزارش
پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از ایرنا، محمد پورتیموری روز چهارشنبه در جلسه طرح آمادگی راهداری قم در فصل زمستان بیان کرد: بازگشایی و تنقیه آبروهای جادهای و جلوگیری از انسداد آنها از اولویتهای اصلی این اداره کل در فصل زمستان است.
وی افزود: اقداماتی نظیر رفع نواقص احصا شده، تنقیه پلهای آبرو، بهسازی راهها، تعویض و تعمیر تابلوها و علائم جادهای، آمادهسازی سامانههای روشنایی، اصلاح شیب شیروانی و خطکشی راهها از جمله تدابیر پیشگیرانهای هستند که در دستور کار قرار گرفته است.
تنقیه آبروها به معنای پاکسازی، لایروبی و باز کردن مسیرهای عبور آب در جادههاست. آبروها شامل پلها، کانالها و دهانههایی هستند که برای هدایت آب (مانند روان آبها یا سیلابها) از زیر جادهها یا کنار آنها ساخته میشوند.
عملیات تنقیه به این منظور انجام میشود که از انسداد این مسیرها به دلیل انباشت گلولای، زباله، برگ درختان یا دیگر موانع جلوگیری شود. این کار به کاهش خطر آبگرفتگی جادهها، خرابی راهها و حوادث ناشی از سیلاب کمک میکند و در فصول بارندگی (مانند زمستان) اهمیت ویژهای دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای قم با اشاره به تجهیز هفت راهدارخانه و آمادهسازی ۱۴۰ دستگاه ماشینآلات اعم از سنگین، نیمهسنگین و سبک گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از عوامل راهداری در قالب تیمهای ثابت و سیار از زمان آغاز بارشهای فصلی در راهدارخانهها و نقاط تعریفشده مستقر خواهند شد.
وی همچنین از دپوی مقادیر زیادی مخلوط ماسه و نمک در انبارهای راهدارخانهها خبر داد و تصریح کرد: این مواد باید بر اساس شرایط جغرافیایی، وضعیت آبوهوا، و نوع آسفالت هر محور به کار گرفته شوند تا از تخریب راهها و آسیب به محیطزیست جلوگیری گردد.
پورتیموری اجرای طرح "راه بخشنده" در سطح راههای قم را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: این طرح با بازدیدهای میدانی مسئولان سازمان راهداری مورد تأیید قرار گرفته و برای الگوسازی در سایر استانها پیشنهاد شده است.
طرح "راه بخشنده" بر اساس اصولی طراحی شده که خطاهای انسانی را بهعنوان یک بخش اجتنابناپذیر از رانندگی در نظر میگیرد و تلاش میکند با طراحی مناسب جادهها و زیرساختهای حملونقل، میزان تأثیر این خطاها را کاهش دهد.
وی با تأکید بر ضرورت ارتقای ایمنی آزادراه قم - تهران افزود: استانداردسازی این آزادراه باید بهگونهای انجام شود که احتمال وقوع حوادث به حداقل ممکن برسد، حذف گاردریلها و جایگزینی روشهای ایمنتر از اقدامات ضروری برای کاهش خطرات جادهای است.
انتهای خبر /