printlogo


در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛
 آموزش، راهکار حفاظت از کودکان در فضای مجازی
 آموزش، راهکار حفاظت از کودکان در فضای مجازی
کد خبر: 54369
 روان‌شناس کودک گفت: حفاظت از کودکان در فضای مجازی نیازمند ترکیبی از آگاهی، نظارت هوشمند و ارتباط عاطفی قوی است که می‌توان با آموزش تدریجی و ایجاد اعتماد، فرزندان را برای مواجهه ایمن با دنیای دیجیتال آماده کنیم.
مریم یاری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به مهم‌ترین خطرات تهدیدکننده که کودکان را در فضای مجازی تهدید اظهار داشت: خطرات عمده فضای مجازی برای کودکان شامل محتوای نامناسب، خطر ارتباط با افراد ناشناس، اعتیاد دیجیتالی که بر رشد اجتماعی و تحصیلی کودک تأثیر منفی می‌گذارد، است.

 وی گفت: تحقیقات نشان داده بیش از ۶۰ درصد کودکان هشت تا ۱۲ ساله به‌صورت ناخواسته با محتوای نامناسب مواجه شده‌اند.

 روان‌شناس کودک با اشاره به سن آشنایی کودکان با فضای مجازی بیان داشت: بهتر است تا قبل از سه‌سالگی هیچ‌گونه دسترسی به صفحه‌های دیجیتال وجود نداشته باشد و بین سه تا ۶ سال فقط با محتوای آموزشی محدود و تحت نظارت کامل خواهد بود.

 وی در ادامه افزود: از ۶ تا ۹ سال با محدودیت زمانی و فیلترهای شدید، پس از ۱۰ سال می‌توان به‌تدریج آزادی کنترل‌شده داد، اما نظارت غیرمستقیم باید تا نوجوانی ادامه یابد و هرگز نباید تبلت یا گوشی شخصی پیش از ۱۲ سالگی در اختیار کودک قرار داد.

 یاری با اشاره به بهترین راهکارهای نظارتی برای والدین ابراز داشت: استفاده از نرم‌افزارهای کنترل والدین، تعیین محدودیت زمانی با برنامه‌ریزی مشخص، قرار دادن کامپیوتر در فضای عمومی خانه، بررسی تاریخچه مرورگرها به‌صورت نامحسوس، آموزش چت کردن امن به کودکان و ایجاد فضای اعتماد برای گفت‌وگو درباره تجربیات آنلاین چند راهکار نظارتی مؤثر برای والدین هستند که با افزایش سن کودک، به‌تدریج به خودکنترلی تبدیل شود.

 وی با اشاره به تشویق به استفاده صحیح از فضای مجازی توسط کودکان ابراز داشت: با تبدیل فضای مجازی به محیطی برای یادگیری با معرفی اپلیکیشن‌های آموزشی جذاب، تشویق به تولید محتوا به‌جای مصرف، شرکت در چالش‌های خلاقانه، و همراهی والدین در برخی فعالیت‌های آنلاین می‌توان کودکان را به استفاده صحیح از فضای مجازی تشویق کرد.

 روان‌شناس کودک در ادامه افزود: همچنین می‌توان برای هر ساعت استفاده آموزشی، امتیازاتی در نظر گرفت، مهم این است که کودک احساس نکند فضای مجازی فقط برای بازی‌های بی‌هدف است.

 وی با اشاره به نشانه‌های هشداردهنده اعتیاد دیجیتالی در کودکان بیان داشت: کاهش ارتباط چشمی، افت تحصیلی ناگهانی، تغییرات خلقی هنگام جداشدن از دستگاه‌ها، اختلال در خواب، بی‌علاقگی به فعالیت‌های فیزیکی و اجتماع‌های واقعی، و تمایل به پنهان‌کردن مدت‌زمان استفاده از اینترنت از نشانه‌های خطر هستند.

 یاری افزود: اگر بیش از چهار ساعت در روز خارج از تکالیف درسی از فضای مجازی استفاده کنند، نیاز به مداخله تخصصی است.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای خبر/
150
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/54369