وزیر صنعت با تاکید بر این که صرفاً برخی از خودروها مشمول قیمت گذاری هستند گفت: دست خودروسازان برای عرضه خودروهای غیر مشمول قیمت گذاری، با قیمت 5 درصد کمتر از بازار باز است.
به گزارشپایگاه خبری تحلیلی قم فردا،رحمانی در حالی وعده داد با افزایش تولید، قیمت های بازار کاهش خواهد یافت که با توجه به سود خودروسازان از گرانی محصول و نقش آن ها در تعیین این قیمت، مشخص نیست این وعده تا چه حد عملی خواهد بود. به گزارش فارس و ایسنا، وزیر صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه زمانی قیمت خودرو نهایی میشود و آیا افزایشی وجود خواهد داشت، اظهار کرد: برنامهای که ما داریم این است که قیمتهایی که در بازار تعیین شده پایین بیاوریم و این مستلزم افزایش تولید است. اکنون تولید در دو خودروساز عمده به شدت پایین آمده است و از اول سال حدوداً با افت تولید روبه رو شدیم.وی ادامه داد: هم اکنون، قیمتگذاری خودرو به دو بخش تقسیم میشود، خودروهای مشمول قیمتگذاری و خودروهایی که مشمول نبودند. خودروسازها با یک برنامه درباره خودروهایی که مشمول قیمتگذاری نیستند، در حاشیه بازار به قیمت 5 درصد پایینتر از نرخ بازار عرضه میکنند و روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت. بهطوری که در مرحله بعد نیز بار دیگر خودروسازان قیمت را 5 درصد پایینتر از نرخ بازار تعیین میکنند.رحمانی در پاسخ به این سوال که به مفهوم اقتصادی بازار وجود ندارد و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نیستند، بنابراین چگونه میتوان توقع داشت 5 درصد کمتر از قیمت بازار خودرو عرضه کرد؟ گفت: این خودروها مشمول قیمتگذاری شورای رقابت نیستند و آن چه که خودروهای مشمول بودند، فرایند دیگری دارند که باید در کارگروه بازار تنظیم شود.وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی قیمت خودروهای مشمول قیمتگذاری شورای رقابت تعیین تکلیف خواهد شد؟ گفت: کارهای کارشناسی آن در حال انجام است و یک جلسه نیز در کارگروه روی آن بحث شد و مجدد باید مباحث کارشناسی آن تمام شود.وی با بیان این که این گونه نیست که هرآن چه خودروسازان در خصوص قیمت میگویند پذیرفته شود، افزود: خودروسازان هزینههای مالی خود را بالای 20 درصد اعلام کردند اما سازمان حمایت آن را قطعاً نپذیرفته است و گفته شده که از محل بهرهوری و اصلاح فرایندهای مدیریتی هزینهها پایین بیاید. به گفته وی، قیمتگذاری این بخش از خودروها، یک یا دو هفته دیگر نهایی می شود. رحمانی با اشاره به اینکه از خودروسازان خواستهایم تا در قالب بستهای عمل کنند، گفت: اول اینکه باید به تعهدات خود در پیش فروش پایبند باشند و آنرا انجام دهند و دیگر اینکه عرضه آنها افزایش پیدا کند. در عین حال بحث مطالبات مربوط به قطعهسازان و همچنین تامین نقدینگی از محل فروش اموال مازاد خودروسازان یا تامین مالی از طریق نظام بانکی نیز مطرح است.