اما از آنجایی که ارزشهای غیر دینی با فطرت الهی انسانها ناسازگار است، نوعی تقابل در بدنه مردم دنیا با این ارزشها ایجاد کرد و این تقابل طی سالیان اخیر به اوج خود رسید؛ بروزات این تقابل را میتوانیم در قالب اعتراضات عمومی در سراسر کشورهای دنیا و تجمعات دینی و مذهبی همچون اربعین حسینی ببینیم؛ تجمعی که از تمام کشورهای دنیا با هر دین و مذهبی و هر رنگ و نژادی مجذوب سرزمین کربلا میشوند تا غرق آن فضای معنوی شوند که مدتهاست به واسطه سیاستهای الحادی سیاستمداران خویش از آن فاصله گرفتهاند. تجمعی که امیدبخش ورود جوامع بشری به سوی سرزمینی است که افراد آن سرزمین در نهایت ارزشهای والای انسانی همچون ایثار، محبت، عدالت، نوعدوستی و مردمداری، در کنار یکدیگر و با امامی صالح و مهربانتر از مادر و در عین حال مدیر و مدبّر زندگی مسالمتآمیز خواهند داشت و در این فضای بهشتگونه و با زدودن ناجوریها، مسیر رشد و تعالی را طی میکنند.
امام سجاد علیهالسلام در توصیف برکات ظهور این منجی بشریت میفرماید: «زمانی که قائم ظهور کند خداوند آفت و گزند را از هر مؤمنی برطرف میکند و نیرویش را به او باز میگرداند؛ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ الْعَاهَةَ (۱) وَ رَدَّ إِلَیْهِ قُوَّته» (غیبت نعمانی، ص. ۳۱۷) حضرت در این روایت اشاره دارند که قائم (عج) ناجوریها را از تمام اهل ایمان (شامل عموم مردم دنیا که تا آن زمان به آن حضرت ایمان آوردند)، پس میزنند و آن توان معنویِ بالقوهای را که به واسطه آلودگی در گناهان و محیط اجتماعی نامناسب از آنها کاسته شده بود، به ایشان باز میگرداند تا در نهایت تندرستی مادی و معنوی به رشد خویش بپردازند؛ چرا که آنچه مانع رشد و تعالی انسانهاست، آلودگیهای نفسانی و گناهان ریز و درشتی است که موجب سنگینی افراد میشود و به این ترتیب توان معنوی آنها نیز کاسته میشود.
در روایتی دیگر امام حسین علیهالسلام در آخرین سخنرانی خویش با اصحابشان در سرزمین کربلا نزدیک به همان مضمون روایت قبل و با اشاره به برخی برکات عصر ظهور فرمودند: «(در آن روز) در روى زمین شخص نابینا و زمینگیر و مبتلائى نخواهد بود مگر اینکه خداوند به وسیلۀ ما اهلبیت بلا را از او برطرف مىکند؛ وَ لَا یَبْقَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَعْمَى وَ لَا مُقْعَدٌ وَ لَا مُبْتَلًى إِلَّا کَشَفَ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَهُ بِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ» (الخرائج و الجرائح، ج۲، ص. ۸۴۸)
پاورقی:
العَاهَة: «اهْلُ العاهاتِ»: آنان که آفت زده شدهاند، مردم آفتزده. (فرهنگ ابجدی عربی فارسی، متن، ص. ۵۹۶)
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/6028 |