رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

پیاده روی اربعین نماد همکاری، همگرایی، هماهنگی و همبستگی است

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به پیاده‌روی اربعین گفت: پیاده‌روی اربعین نماد همکاری، همگرایی، هماهنگی و همبستگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لکزایی در نشست هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایران و عراق که در سالن همایش‌های بین‌المللی غدیر در قم برگزار شد، اظهار داشت: فارابی در کتاب خودش درزمینهٔ محبت می‌گوید؛ محبت عامل اصلی و عمده همبستگی است و در این میان عدل، عامل حفظ محبت است.

وی بابیان این‌که محبت دو نوع طبیعی و ارادی دارد، افزود: محبت‌های ارادی به سه نوع تقسیم‌شده‌اند و این نوع محبت‌ها ناشی از اشتراک در فضائل، منافع و لذات است.

لکزایی تصریح کرد: آن چیزی که از گفته‌های فارابی مشخص است وی بر محبت ناشی از فضائل تمرکز بیشتری می‌کند و می‌گوید که پایدارترین محبت است.

وی ادامه داد: محبت موردنظر که بیان‌شده محبتی است که مبدأ آن توحید بوده که با امامت تداوم می‌یابد و مقصد آن سعادت بهشت است.

لکزایی به حرکت عظیم اربعین اشاره کرد و بیان داشت: درحرکت اربعین شاهد این هستیم که محبت در سطح گسترده و وسیع صورت می‌گیرد و درواقع محبت به امام حسین (ع) مردم را وارد این میدان کرده است.

وی بابیان این‌که محبت در سطحی گسترده میان ملت‌های ایران و عراق و کشورهای دیگر در این حرکت توسعه می‌یابد، افزود: اربعین محدود به یک مذهب و دین نیست و همه می‌توانند در این صحنه حاضر باشند به‌شرط این‌که عدالت‌خواه باشند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بسترهایی که پیاده‌روی اربعین ایجاد می‌کند اشاره کرد و بیان داشت: همکاری، همگرایی، هماهنگی، همبستگی و پیوستگی موضوعاتی است که در پیاده‌روی اربعین می‌توان آن‌ها را تقویت کرد.

 وی ادامه داد: همگرایی در ارتباط با دیگران خود را بیشتر نشان می‌دهد یعنی ما با هرکسی که محب عدالت باشد همگرایی داریم.

لکزایی بابیان این‌که حرکت اربعین ظرفیت عظیمی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: شکل‌گیری بازار مشترک اسلامی یکی از اقداماتی است که می‌توان در حول این اجتماع عظیم به آن پرداخته‌شده و عملیاتی شود.

وی بابیان این‌که پیاده‌روی اربعین موجب انسجام و همبستگی می‌شود، اظهار داشت: حرکت اربعین نمی‌خواهد کسانی را به هم وابسته کند بلکه موجب هم‌اندیشی و همگرایی بیشتر حول یک محور می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: اربعین موجب می‌شود هم به شکل یک امت باشند هرچند که از نژادها و قومیت‌های مختلفی باشند.

وی در پایان بابیان این‌که دشمنان اسلام نیز در این میان بیکار ننشسته‌اند، گفت: تعارض، وابستگی و تنازع توسط مخالفان اربعین همواره مطرح می‌شود که باید برای مقابله با این‌گونه شبهه افکنی ها نیز برنامه داشت.
 

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/12385
اخبار مرتبط

نظرات شما