مطالبات دانشجویان از مجلس یازدهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) طی نامه‌ای با اشاره به عدم موفقیت مجلس دهم در تحقق مردم سالاری دینی به منتخبین دور یازدهم مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: شما نمایندگان مدعی انقلابی گری باید در این زمینه با هوشمندی کامل عمل کنید که در صورت عملکرد ناکارآمد در کمک به جامعه و تحقق مردمسالاری دینی این شما هستید که از پرچم انقلابی‌گری فاصله گرفته و تفاوتی با مجالسی چون مجلس دهم نخواهید داشت. طبیعتا برخورد ملت و به ویژه قشر مطالبه‌گر دانشجو هم با شما چون آنان خواهد بود و حتی شاید سخت‌تر.

متن این نامه به شرح زیر است:

سلام علیکم

مجلس به عنوان یک قوه اساسی و کارآمد در نظام جمهوری اسلامی دارای وظایف خطیر و ویژه‌ای است که می‌تواند در مواقع حساس با تصمیمات به موقع نسبت به کارآمدی خود جامه عمل بپوشاند.

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، فرمودند: «مجلس در راس همه امور است.» و این راس امور در گام اول باید برای تحقق کامل مدل حکومتی موجود یعنی مردم سالاری دینی بکوشد. در غیر اینصورت نمی‌تواند در راس امور جای بگیرد.

البته باید این را دانست که این امر با حرکاتی شعارگونه امکان پذیر نیست که چون مجلس دهم نه تنها در این راستا حرکت نکرده و بلکه در مواردی خلاف آن را طی کرده عمل شود و در آخر رئیس مجلس دهم بیاید و حرف از مردم سالاری بزند که شبیه شوخی مضحکانه‌ایست که مردم و مردمسالاری را به سخره می‌گیرد.

شما نمایندگان مدعی انقلابی گری باید در این زمینه با هوشمندی کامل عمل کنید که در صورت عملکرد ناکارآمد در کمک به جامعه و تحقق مردمسالاری دینی این شما هستید که از پرچم انقلابی‌گری فاصله گرفته و تفاوتی با مجالسی چون مجلس دهم نخواهید داشت. طبیعتا برخورد ملت و به ویژه قشر مطالبه‌گر دانشجو هم با شما چون آنان خواهد بود و حتی شاید سخت‌تر.
   برخود واجب می‌دانیم تا برای تحقق مجلسی کارآمد و مردم سالار نکاتی را خدمت شما عرض کنیم و گوشزد می‌کنیم که به جای پرداختن به اموری حواشی برانگیز و به دور از اولویت در پوشش وحدت به اولویت‌های مردم و کشور رسیدگی کنید که تا انتخابات ریاست جمهوری مدت زیادی نمانده و مبادا عملکرد ناقص شما مدعیان انقلابی‌گری مردم را از تحقق یک دولت جوان حزب اللهی ناامید کند که در آنصورت مسئول بلا منازعه آن شما هستید.

1) اولین موضوع که می‌شود به عنوان نکته‌ای کلیدی در تحقق کامل مردمسالاری دینی به آن اشاره کرد اصلاح قانون انتخابات است. البته قوانین متعددی وجود دارد که نیاز به بازنگری برای اصلاح، حذف یا جایگزینی دارند اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث انتخابات است؛ چراکه به عنوان مهم‌ترین عرصه ظهور و بروز که قابلیت کمی دارد است و اگر این مهم دچار مشکل باشد، مردمسالاری نیز با مشکل مواجه است.

در خصوص قانون انتخابات نیز به می‌توان به سه حوزه مهم اشاره کرد:

‌أ. اصلاح نظام انتخاباتی اکثریتی به تناسبی برای وقوع مشارکت حداکثری و در نظر گرفتن همه نظرات از جمله نظر اقلیت.

‌ب. ایجاد روندی برای نظارت بر رفتار نمایندگان حین دوره مجلس. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با نداشتن ابزارهای حقوقی لازم نمی‌تواند کارآمد عمل کند. به نظر ایجاد فضایی برای نظارت شورای نگهبان چون پیش از انتخابات موثر می‌تواند باشد. همچنین موثرتر کردن نظرات هیئت نظارت و نقش قوه قضائیه با در ایجاد یک روند قانونی.

‌ج. در بحث تائید صلاحیت‌ها که توسط شورای نگهبان صورت می‌گیرد، بعضا در قانون انتخابات موارد مبهم وجود دارد و حتی در کنار صلاحیت، شایستگی را نمی‌توان بررسی نمود. موضوع زمان مورد نیاز برای بررسی کاندیدها با توجه به ابزار در دست شورا نیز معضل است. این حوزه‌ایست که شورای نگهبان نیز معترض آن است و نیاز به اصلاحات موثری دارد.

 2) موضوعی دومی که برای افزایش نقش صاحبان اصلی کشور، یعنی مردم و تحقق مردمسالاری می‌توان در نظر گرفت شفافیت آرا نمایندگان است. تجربه تلخ مجلس گذشته در تصویب قوانین و همچنین حواشی استیضاح وزیران که با عدم هماهنگی و حتی پس گیری امضا همراه شد، نشان از عدم شفافیت در آراء و تاثیر فشارهای مختلف چه از سوی دولت و چه از سوی احزاب و سایر لابی‌ها بود.

این حق مردم است تا بدانند در خانه ملت، موکلان‌شان درباره اتفاقات چه تصمیمی می‌گرند. از وضع قوانین و نظارت بر آنان گرفته تا استیضاح و طرح سوال. در صورت عدم وجود موضوع شفافیت، ایجاد لابی‌ها و فشار و حتی ایجاد گروه‌هایی خاص در تحمیل فشار یا مواضع خود در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و به دور از نگاه مردم برای سرنوشت ملت و کشور تصمیماتی گرفته می‌شود که در آن‌ها منافع ملی و مردم در نظر گرفته نشده است.

 نمونه‌ای ابهام برانگیز که از سوی شما منتخبین قبل از ورود به بهارستان شکل گرفت موضوع انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس است که با پوستینی به نام وحدت معلوم نیست چه روی داده است و مردم را در این مورد غریبه دانستید.

 3) مسئله‌ مهم بعدی که نقش مردم باید در آن در نظر گرفته شود ساختار بودجه بندی کشور است.
فارق از اینکه بودجه برخی بخش‌ها با وجود اهمیت فراوان چون بودجه آموزشی آن مقدار لازم نیست؛ سهم مردم و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی در بودجه بندی رعایت نمی‌شود. بودجه کشور باید از سوی فعالیت‌های اقتصادی داخلی تامین شود و نه منابعی طبیعی چون نفت که خود آن می‌تواند به جای خام فروشی به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

در این زمینه برای تامین بخشی از بودجه و از سویی دیگر رعایت عدالت بین اقشار جامعه و کشیدن لگام سودجویانی که فقط به فکر منافع شخصی خود هستند می‌توان به اصلاح ساختار مالیاتی اشاره کرد.

نظامی که با وجود راه حل‌های موجود چند ماهه دچار عیب فراوان است. مالیات بر عایدی سرمایه، تملک خرید سکه های بیش از حد، ملک خالی از سکنه که مثال‌هایی برای اصلاح این نظام معیوب است که خود به تنهایی می‌تواند بودجه کشور را به مقدار زیادی تامین کند و دغدغه کسری بودجه پیش نیاید. از موارد دچار نقص دیگر که به عنوان مثالی ذکر می‌شود مقوله مالیات موکلان، پزشکان و هنرمندان است.

4) چه تناقض مضحک و عجیبی روی می‌دهد زمانی که نمایندگان که حضور خود را مدیون رای مردم هستند، پس از رای‌آوری مردم را فراموش ‌کنند. گویا فقط هنگام جمع‌آوری رای مردم را مهم می‌دانند. 
در ارتباط با مردم، دانشجویان حلقات واسطی بین مردم و نمایندگان هستند. لازم است رویه ناصوابی که تا پیش از این در بین عده‌ای از نمایندگان چون آقای لاریجانی، رئیس سه دوره مجلس شورای اسلامی، بوده است که حتی پاسخ نامه دانشجویان را هم نمی‌دهند از سوی نمایندگان اصلاح جدی شود و خود را غریبه با دانشجویان و مردم نبینند.

دانشگاه می‌تواند به عنوان یک بازوی راست و کمک کننده به مجلس در تصمیمات خود کمک نماید. حضور نمایندگان در دانشگاه و یا حضور دانشجویان در کمیسیون‌های مختلف مجلس و ارتباط دو طرفه می‌تواند به راهکار کمکی آنان در تصمیم گیری‌ها و تصویب قوانین باشد. 

5) ارتباط سازنده دولت و مجلس نه به معنای هموار کردن مسیر اقدامات دولت حتی اگر خلاف منافع ملی باشد؛ بلکه باید به صورت اعمال فشار بر دولت نه به صورت یک منازعه، بلکه به صورت فشار برای همکاری و همراهی دولت با مجلس و حرکت در جهت منافع ملی باشد. در غیر اینصورت نمایندگان به جای آنکه وکیل مردم باشند، وکیل الدوله هستند.

این اتفاق خصوصا در موارد اقتصادی چون بیکاری، وضعیت مستمری بگیران تامین اجتماعی، بازنشستگان و بیکاران، تعیین تکلیف بیمه‌های تکمیلی کارگران، بازنشستگان و کارمندان که تنها مثالی از انبوه مشکلات اقتصادی است که دولت به عنوان رئیس اجراییات کشور و آنکه بودجه کل کشور در دستش است باید در رفع آن اقدام کند و بعضا که در این دولت به کررات دیده شده به صورت خودکار و عادی این اتفاق رخ نمی‌دهد؛ جز با فشار شما نمایندگان مردم امکان پذیر نیست. مشکلاتی که بخش قابل توجهی از آن به توجه به پتانسیل داخلی برمی‌گردد که خود نقش بزرگی در مردمی کردن اقتصاد و تحقق مردمسالاری دینی در حوزه اقتصادی دارد.

موضوع تعارض منافع نیز موضوعی است که باید نظارت جدی بر آن شود و حتی اگر قانون مشخصی برای آن در نظر گرفته شود زیاده روی نیست. اگر این موضوع حل نشود، در بررسی لوایح، رای اعتماد، استیضاح، انتخاب اعضای کمیسیون‌های داخلی و امثالهم این احتمال وجود دارد که نمایندگان برخلاف خواست مردم و منافع ملی گام بردارند.

6) در حوزه سیاست خارجی نیز لازم است تجربه تلخ برجام و FATF یادآوری شود. چطور است مجلسی که مانع شفافیت خود برای ملت خود هست، به دنبال شفافیت مجاری اقتصادی کشور، آن هم در شرایط تحریمی برای بیگانگان باشد. در حالیکه با وجود راهکارهای داخلی از ظرفیت آن استفاده نکرد. 

 مشکل دیگری که در مواجهه با لوایح خارجی و پررنگ کردن آن‌ها وجود دارد، فراموش کردن مشکلات داخلی موجود است و با سرگرم شدن با آنان از دغدغه اصلی مردم فاصله گرفته می‌شود.

امیدواریم نکات گفته شده مورد توجه منتخبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی واقع شود و در این دوره مجلس به راس امور بازگردد.

والسلام علی من التبع الهدی




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19910
اخبار مرتبط

نظرات شما