لیلة الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است

اولین جمعه ماه رجب به شب «لیلة الرغائب» معروف است با توجه به عظمت و اهمیت این شب، بهترین دعاها و آرزوها را از درگاه خداوند طلب کنیم و همه برای یکدیگر و رهایی از شر این ویروس منحوس دعا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ماه رجب اولین ماه از ماه‌های حرام و ماه خدا و هنگام عبادت و دعا و استغفار است و رحمت الهی در این ماه در حال ریزش و نزول است، به همین جهت این ماه را رجب الاصب گویند، چون «صب» به معنای ریختن است. بنا بر برخی روایات «لیله الرغائب» شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هر دو را درخود جمع کرده و ارزشی دوچندان دارد.

ماه رجب، ماه استغفار امت
پیامبر اکرم (ص) در خصوص ماه رحب فرموده اند: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است»، همچنین در خصوص لیله الرغائب می فرمایند: «از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که یک سوم از شب گذشت، هیچ فرشته‌‏ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند. آنگاه خداوند نورش را بر آنان ظاهر می‌‏کند و به آنان می‌فرماید:‌ای فرشتگانم هر چه می‌خواهید از من درخواست کنید. فرشتگان می‌گویند حاجت ما این است که روزه‏ داران رجب را بیامرزی. خداوند می‌فرماید: این کار را انجام دادم.»

شب جمعه اول ماه رجب را «لیلة الرغائب» گویند
از طرفی شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان درباره این شب می‌نویسد: بدان که شب جمعه اول ماه رجب را «لیلة الرغائب» گویند و از برای آن عملی از حضرت رسول (ص) با فضیلت بسیار وارد شده که سید بن طاووس در کتاب اقبال و علامه مجلسی در اجازه نبی زهره آن را نقل کرده‌اند. از جمله فضیلت‌هایی که برای آن بر شمرده‌اند اینکه به سبب شرافت این شب گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند آمرزیده می‌شود.
البته چند سالی است که این شب به عنوان، «شب آرزوها» مطرح شده و برخی بدون توجه به ماهیت این شب، بالن‌های آرزوی خود را به هوا می‌فرستند! در حالی که  آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید معتقد است: لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌ها است، لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت.

لیلة الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است
با توجه به این موضوع آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت و اهمیت این شب، اظهار داشت:  بهترین دعاها و آرزوها را در لیلة الرغائب از درگاه خداوند طلب کنیم چرا که لیلة الرغائب فرصتی مهم در بندگی و عبادت است.
وی ادامه داد: به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب لیله الرغائب گفته می‌شود در این شب فرشتگان الهی بر زمین نزول می کنند و رحمت خداوندی را بر انسان ها می گسترانند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بیان داشت: این شب در واقع دعوتی از سوی حق است تا در آن انسان به تزکیه بپردازد و برای خواسته های خود دست به دعا و تمنا بردارد.
وی اضافه کرد: بندگان خدا در این شب بهترین نیت ها را از دل می گذرانند و قبل از هر چیز برای امت مسلمان و مردم در جهان دعا می کنند در این شب نیت های خالص زودتر اجابت می شود از این رو با دلی پاک و نیتی توام با خلوص دست به دامان دعا شویم.
آیت الله فقیهی عنوان کرد: بهترین زمان برای دعا در لیلة الرغائب، در دل نیمه های شب است در این فرصت انسان دغدغه های کمتری در امور مادی دارد و می تواند پیوندی عمیق تر را با معبود خود رقم بزند.

شب لیله الرغائب شب بخشش و دعا است
همچنین در این خصوص حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در اهمیت ماه مبارک و پر برکت رجب شب لیله الرغایت از جمله ایامی است که مورد توجه متدین قرار گرفته است.
وی ادامه داد:  امروزه به اشتباه «لیله الرغائب» را شب آرزو ها می نامند، درصورتی که این شب هنگامی است که در آن بخشش و عطاهای زیادی در آن رقم می خورد ودر روایت داریم که اگر کسی این شب را درک کند و نماز «لیله الرغائب» به‌جا آورد، حضور ملائک را درک خواهد کرد و مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت.

اعمال شب لیلة الرغائب
در اعمال شب لیلة الرغائب در مفاتیح آمده است: پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، ۱۲ رکعت نماز به جا آورده می‌شود که هر 2 رکعت با یک سلام ختم می‌شود.
به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد»و ۳ مرتبه «سوره قدر» و ۱۲‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می‌شود و هنگامى که از نماز فارغ شدند، ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَعَلَى آلِهِ»
سپس به سجده مى‌‏روند و ۷۰ مرتبه می‌گویند: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»
آن گاه سر از سجده بر مى‏‌دارند و ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ»
دوباره به سجده مى‏‌روند و ۷۰ مرتبه مى‏‌گویند: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
سپس حاجت خود را مى‌‏طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/24253
اخبار مرتبط

نظرات شما