نگاهی به سیره و جایگاه حضرت معصومه (س)؛

ولایت‌پذیری و تحکیم جایگاه ولایت عامل اصلی هجرت حضرت معصومه (س) به ایران

حضرت معصومه (س) به‌عنوان سرمایه آینده جهان تشیع نقش‌آفرینی کردند و شیعیان، ایشان را به‌عنوان منادی امامت امام رضا (ع) می‌شناختند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  " حضرت معصومه (س) دختر امام کاظم (ع) جایگاه معنوی و علمی بسیار بالایی دارند و در قیامت شیعیان را شفاعت می‌کنند، ایشان به دلیل فشاری که بر اطرافیان امام کاظم (ع) وجود داشت ازدواج نکرد و در سال 201 هـ ق، به‌قصد دیدار برادر به‌سوی خراسان حرکت کرد. وقتی به ساوه رسید بیمار شد و پس از عزیمت به قم از دنیا رفت. بر اساس روایات وارده، زیارت قبر مبارکشان دارای ثواب فراوانی می‌باشد. مزار او در قم برکات فراوانی برای این شهر داشته است؛ از جمله آنها شکل‌گیری حوزه علمیه قم می‌باشد." این بخشی از صحبت‌های آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع در خصوص حضرت معصومه (س) است که به جایگاه این حضرت اشاره دارد.
نگاهی به زندگی گهربار حضرت معصومه (س)
حضرت معصومه (س) سال 173 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، پدر ایشان امام موسی کاظم (ع) و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می‌گفتند.
حضرت معصومه در 28 سالگی و در روز دوازدهم ربیع‌الثانی سال 201 هجری قمری در قم چشم از دنیا فروبست.
حضرت معصومه (س) در کلام اهل‌بیت (ع)


آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه‌ای از وجود حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها بود. در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والا داشت و امامان و اهل‌بیت (ع) فرمایشات متعددی در خصوص ایشان دارند.
در روایت‌ها آمده است که امام جعفر صادق (ع) در ضمن حدیث مشهوری پیش از آنکه امام کاظم (ع) متولد شوند. از دفن پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در قم خبر داده و در این باره فرموده بودند: «آگاه باشید! حرم خدا، مکه است و ... همانا قم، کوفه کوچک است و سه در از درهای هشت‌گانه بهشت به‌سوی قم گشوده می‌شود. به‌زودی بانویی از تبار من در قم دفن می‌گردد و نام او فاطمه دختر موسی است و با شفاعت او، همه شیعیان من داخل بهشت خواهند شد».
علاوه بر این امام رضا (ع) درباره ایشان فرمودند: «فردی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود».
همچنین امام جواد (ع) در این باره می‌فرماید: «شخصی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است».
از لقب‌های حضرت معصومه (س) می‌توان به «طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده نساء العالمین، محدثه، عابده و کریمه اهل‌بیت» اشاره کرد.
این در حالی است که در روایت‌ها آمده که امام کاظم (ع) این دختر را فاطمه خواند ولی برادرش حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) او را معصومه نامید ولی جدشان امام صادق (ع) قبل از تولد ایشان، او را به «کریمه اهل‌بیت» ملقب کرده بودند.


ولایت‌پذیری و تحکیم جایگاه ولایت عامل اصلی هجرت حضرت معصومه (س) به ایران


حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی صدرایی خوئی، کتاب‌شناس که کتابنامه حضرت معصومه (س) را تألیف کرده است در باره حضرت معصومه (س) می‌گوید: ولایت‌پذیری و آمادگی حضرت معصومه (س) برای ترویج امامت امام رضا (ع) موجب شد مورد عنایت پدر بزرگوار خود قرار بگیرند، امام کاظم (ع) بخش زیادی از عمر خود را در زندان سپری کردند و فرصت تبلیغ علنی برای جایگزین خود را نداشتند، بنابراین از کمک حضرت معصومه (س) برای تبلیغ امامت امام رضا (ع) بهره بردند.
وی در ادامه می‌افزاید: حضرت معصومه (س) به‌عنوان سرمایه آینده جهان تشیع نقش‌آفرینی کردند و شیعیان، ایشان را به‌عنوان منادی امامت امام رضا (ع) می‌شناختند، زیرا عده‌ای از اصحاب موسی‌بن‌جعفر (ع) امامت امام هشتم (ع) را قبول نداشتند و به‌عنوان مکتب واقفیه در امامت امام کاظم (ع) توقف کرده و در برابر امامت حضرت ثامن‌الائمه (ع) ایستادگی کردند.
صدرایی خوئی تأکید می‌کند: نقش‌آفرینی حضرت معصومه (س) برای تبلیغ امام رضا (ع) در این شرایط نمود بیشتری پیدا می‌کند، زیرا پس از هجرت حضرت معصومه (س) به ایران، ما شاهدیم فرقه انحرافی واقفیه در مرز ایران متوقف شده و فرصت جولان در سرزمین ایران را پیدا نکرد.
وی تصریح می‌کند: مسافرت حضرت معصومه (س) به ایران هم تنها یک سفر معمولی برای دیدار خانوادگی نبود، بلکه به دلیل تحکیم جایگاه ولایت روانه سفر شد و همین سفر مانع رشد فرقه‌های انحرافی شد، بنابراین حضرت معصومه (س) را می‌توان به‌عنوان سرمایه معنوی و فرهنگی موسی‌بن‌جعفر (ع) برای آینده جهان شیعه دانست.

نیاز است ابعاد معنویِ این شخصیت گرامی به‌خوبی به جامعه معرفی شود


حجت‌الاسلام محمدرضا درانی کارشناس مسائل دینی نیز در این زمینه می‌گوید: توجه اسلام به شخصیت زن از آنجایی آغاز شد که پیامبر اسلام (ص) خم می‌شدند و بوسه بر دستان حضرت زهرا (س) می‌زدند. رفتارهای پیامبر (ص) نسبت به جایگاه بانوان، به زن کرامت و ارزش بخشید و جایگاه آنها را از تصورات غلط پیرایش کرد و به جایگاه حقیقی رساند؛ یعنی در زمانی که به زن به‌عنوان کالا و ابزار نگریسته می‌شد، مردم را متوجه جایگاه حقیقی زن در نظام خداوندی کرد. اگر می‌بینیم شخصیت‌هایی مثل حضرت زینب (س) در قله معارف قرار دارد و بانوی بزرگواری مثل حضرت معصومه (س) صاحب فضائل فراوان است و این دو وجود مقدس الگویی برای زنان مسلمان شمرده می‌شوند، حاصل تربیت در مکتب وحی و کرامت‌بخشی به جایگاه زن در مکتب اسلام است.
وی حضرت فاطمه معصومه (س) را به‌عنوان الگویی برتر در جهان اسلام یادکرد و بیان داشت: نیاز است ابعاد معنویِ این شخصیت گرامی به‌خوبی به جامعه معرفی شود؛ چراکه جامعه نیاز به الگوهای متعددی برای رشد دارد.

دُرانی درباره جایگاه معنوی حضرت معصومه (س) نزد امام کاظم (ع) گفت: وقتی پدر بزرگوارشان یعنی امام کاظم (ع) از عبارت «فِداها أبُوها» یعنی پدرت فدایت باد، برای دخترش فاطمۀ معصومه (س) استفاده می‌کند، نشانۀ جایگاه والای این بانوی مکرم اسلام و محبت یک ولیّ خدا به یک شیعه است.



انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/26701
اخبار مرتبط

نظرات شما