گزارش قم فردا از چهارشنبه آخر سال؛

هیجان با طعم درد و خون!!

چندین سال است که روزهای پایانی سال به بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان و خانواده تبدیل شده است چرا که برخی از جوانان و نوجوانان به دلیلی خالی کردم هیجان خود باعث داغدار شدن خانواده‌ای می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» آخرین شب چهارشنبه سال همواره با نام چهارشنبه‌سوری شناخته می‌شود چهارشنبه‌ای که متأسفانه سال‌هاست به‌جای چهارشنبه‌سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی شده است.
هر ساله با نزدیک‌شدن به هفته آخر سال نگرانی بیشتر خانواده‌ها و مسئولین شروع می‌شود چرا که سنتی که در گذشت بسیار خوب برگزار می‌شد و مردم با روشن‌کردن آتش کوچکی از روی آن می‌پریدند امروز تبدیل به جنگی در خیابان‌ها شده است که تلفات بسیاری هم می‌دهد.
در دهه‌های نه‌چندان دور خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند و آتش کوچکی روشن می‌کردند و مانند گذشتگان خود از روی آتش می‌پریدند؛ اما در این سال‌ها چهارشنبه‌سوری به مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها و البته مسئولین تبدیل شده است.
این روزها تمام عوامل انتظامی، اورژانس و عوامل درمانی در خصوص این چهارشنبه هشدارهای لازم را می‌دهند و توصیه می‌کنند که از رفتارهای پرخطر پرهیز شود؛ اما با تمام این تفاسیر  بازهم بسیاری گوششان بدهکار این حرف‌ها نیست و تلفات بسیاری را به بار می‌آورند.



۱۴درصد مصدومان رهگذر هستند
از همین رو  جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آخرین آمار مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری اظهار کرد: از اول تا بیستم اسفندماه سال جاری ۳۳۸ نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال آسیب‌دیده‌اند که از این تعداد متأسفانه ۸ نفر فوت کرده‌اند.
وی افزود: ۲۸ نفر از مصدومان دچار قطع عضو، ۱۵۹ نفر دچار سوختگی و ۱۱۳ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم شده‌اند.
رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در حال حاضر ۷۵ نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در بخش‌های عادی و ۱۱ نفر در آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها بستری هستند.
میعادفر گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و آذربایجان غربی بیشترین آمار مصدومان را دارند.
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به این‌که ۷۰ درصد از مصدومین سن زیر ۱۸ سال داشته‌اند، بیان کرد: ۱۴ درصد از مصدومان نیز رهگذر بوده‌اند.
طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان اورژانس کشور در حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته ۲۶ نفر فوت کرده‌اند. طبق این آمار تعداد مصدومان و فوت‌شدگان حوادث چهارشنبه‌سوری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۲ درصدی روبرو بوده است.  تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال از تاریخ اول اسفند تا ساعت هشت صبح چهارشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ به ۴۳۶۸ نفر در سطح کشور گزارش شده است.
آمار سال گذشته و آمار مصدومان و فوتی‌های تاکنون سال جاری در حوادث چهارشنبه‌سوری آخر سال نشان از عمق فاجعه است که شاید در گام اول خانواده‌ها نقش اول در کاهش تلفات با کنترل فرزندان خود در این شب را داشته باشند.

متأسفانه، رفتارهای هنجارشکنانه عده‌ای در روزهای منتهی به آخر سال موجب آسیب به اموال عمومی می‌شود که سال گذشته در چهارشنبه‌سوری چندین خودرو آمبولانس و آتش‌نشانی آسیب جدیدی دیدند و بسیاری از تابلوهای شهری تخریب شد.
نقش خانواده‌ها در کنترل فرزندان
این در حالی است که عزت‌الله بهزادی نیا در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه چهارشنبه‌سوری در چند سال گذشته تبدیل به یک معضل و ضدفرهنگ شده است، اظهار داشت: هر سال شاهد صدمات مالی و جانی هستیم که توسط برخی از جوانان و نوجوانان ناآگاه به بار می‌آید در  چهارشنبه‌سوری سال ۱۴۰۱ کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس قم در شرایط سخت به ۲۲ مأموریت اعزام شدند و به ۲۳ شهروند آسیب‌دیده در حوادث چهارشنبه آخر سال خدمات درمانی ارائه دادند.
وی ادامه داد:  نوع آسیب مصدومان چهارشنبه‌سوری سال گذشته اغلب از ناحیه سر، صورت و دست بود و ۱۰ نفر دچار سوختگی، ۴ نفر دچار مصدومیت چشم و  یک مصدوم تروما شده بود.
رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم با گلایه از حمله و آسیب به خودروهای اورژانس با نارنجک‌های دستی، گفت: کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس قم در شرایط سخت چهارشنبه آخر سال برای نجات مصدومان به محل‌های حادثه اعزام می‌شوند و متأسفانه در این میان برخی از مخلان نظم جامعه، خودروهای امدادی  را نیز تخریب می‌کنند سال گذشته برخی از خودروهای اورژانس در این ایام آسیب یک میلیاردریالی دید.
وی عنوان داشت: خانواده از جمله پدر و مادران نقش مهمی در کنترل فرزندان در این ایام را دارند غفلت والدین ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری وارد کند، حتی حمل مواد محترقه نیز خطرناک است و در بسیاری از موارد قبل از استفاده از این مواد محترقه منفجر شده و حادثه به وجود آورده است.
بهزادی نیا تأکید کرد: حتی صدای انفجارهای کوچک هم می‌تواند برای افراد سالمند، افرادی که مشکلات جسمی حرکتی دارند، خانم‌های باردار و کسانی که بیماری قلبی و زمینه‌ای دارند، حادثه‌ساز باشد و این صدای انفجار مغایر با حقوق شهروندی است.



با تمام این هنجارشکنی‌ها و اقدامات خطرناک و خطرآفرین برخی از مخلان؛ اما مسئولان استان قم بر پیشگیری از حوادث ناگوار در چهارشنبه‌سوری همت جدی‌تری دارند و پلیس هم تدابیری ویژه برای برخورد با برهم‌زنندگان امنیت مردم در نظر گرفته است و دراین‌خصوص هم برخی مخلان امنیت و آسایش مردم دستگیر و مقداری مواد منفجره کشف و ضبط شده است.
برخورد بدون اغماض پلیس قم با هنجارشکنان در چهارشنبه‌سوری
از همین رو سردار میرحیدری، فرمانده انتظامی استان قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به چهارشنبه‌سوری، اظهار داشت: چهارشنبه آخر سال یک سنت شادمانه دیرینه است؛ اما متأسفانه غفلت‌ها باعث شد دشمن در این آیین رسوخ پیدا کند و رسوم غلط جای آن را بگیرد و هرسال تعدادی از هم‌وطنان جان خود را از دست بدهند و برخی قطع عضو می‌شوند.
وی ادامه داد: افرادی که موارد محترقه خطرناک می‌فروشند دستگیر خواهند شد و با تهییج و تحریک‌کنندگان در ایجاد بی‌نظمی و آسیب‌زنندگان به اموال عمومی در شب چهارشنبه آخر سال به‌شدت برخورد خواهد شد مردم هم هر اطلاعاتی دارند به پلیس اعلام کنند.
فرمانده انتظامی استان قم گفت: تمام افرادی که طی سه سال گذشته در برهم‌زدن آرامش عمومی تأثیرگذار بودند به‌زودی احضار و در صورت عدم پایبندی به موازین دستگیر و پس از پایان این مراسم، آزاد خواهند شد.

هشدار دادستان قم در آستانه چهارشنبه آخر سال
از طرفی حجت الاسلام حسن غریب، دادستان قم در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: امیدواریم به یمن آغاز ماه مبارک رمضان شاهد کاهش جرائم و حوادث غیر قابل جبران در چهارشنبه آخر سال باشیم.
دادستان قم با اعلام اینکه تدابیر امنیتی و انتظامی برای حفظ نظم و امنیت عمومی و آرامش شهروندان در روز‌های پایانی سال اندیشیده شده است گفت: متأسفانه هر سال شاهد خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر ناشی از مواد محترقه غیرمجاز که منجر به داغدار شدن تعدادی از خانواده‌ها می‌شود هستیم.
وی در خصوص مجازات‌های مربوطه بیان کرد: باتوجه‌به بند «ث» ماده ۱۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، صرف نگهداری و حمل مواد محترقه ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس در پی دارد ضمن آنکه اگر پرتاب مواد محترقه موجب انفجار صوتی، هراس و فوت و مصدومیت شخصی شود، پرتاب‌کننده مواد محترقه طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.
حجت‌الاسلام حسن غریب با تأکید بر اینکه اگر پرتاب مواد محترقه موجب آتش‌سوزی و تخریب اموال عمومی یا مردم شود علاوه بر جبران خسارت طبق مواد ۶۷۶- ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی (قسمت تعزیرات) به شش ماه تا سه سال و در مورد اموال عمومی به سه تا ۱۰ سال حبس محکوم خواهند شد.
دادستان قم ادامه داد: درصورتی‌که پرتاب مواد محترقه باعث برهم‌زدن و اخلال در نظم عمومی شود مرتکب طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد؛ همچنین اگر شخصی با پرتاب مواد محترقه موجب ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شود طبق ماده ۶۱۹ مجازات اسلامی به ۲ تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
وی گفت: درصورتی‌که مواد محترقه به‌وسیله خودرو حمل یا از داخل خودرو جهت پرتاب مواد محترقه استفاده شود خودرو طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به‌عنوان وسیله ارتکاب جرم توقیف می‌شود.
این مقام قضایی تصریح کرد: برابر تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده تمامی تحرکات چهارشنبه آخر سال در جامعه و فضای مجازی رصد می‌شود و با برهم‌زنندگان امنیت آسایش و سلامت شهروندان به‌شدت برخورد خواهد شد.
دادستان قم با تأکید بر هوشیاری، همراهی و نظارت هر چه بیشتر خانواده‌ها بر رفتار و اقدامات نوجوانان و جوانان به‌منظور جلوگیری از بروز رفتار‌های پرخطر و هنجارشکن ابراز امیدواری کرد: با همت مردم مؤمن و شریف قم و احترام به قانون و تعامل و همکاری مطلوب آنها با عوامل قضایی و انتظامی روز‌های پایانی سال و شروع ماه مبارک رمضان را می‌توانیم در امنیت کامل و به‌آرامی سپری کنیم.

حال با وجود تمام توصیه‌ها و هشدارهای مسئولین انتظامی و بهداشت و درمان در خصوص پرهیز از رفتارهای خطرآفرین، اما رفتارهای ناآگاهانه و گاهی آگاهانه برخی از افراد در استفاده از مواد آتش‌زا و محترقه، همچنان خسارت جانی و مالی بر جامعه تحمیل می‌کند که دراین‌بین خانواده‌ها نقش مؤثری در جلوگیری و کاهش از این آسیب‌ها دارند که باید نظارت و کنترل بر رفتار فرزندان خود در این ایام را دوچندان و آنان را نسبت به تبعات جبران‌ناپذیر و خطرات بالقوه این شب، هوشیار کرده و از آنان مراقبت جدی در برابر خطرات مواد آتش‌زا و محترقه داشته باشند.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/47963
اخبار مرتبط

نظرات شما