کارشناس تغذیه در گفتگو با قم فردا مطرح کرد:

استفاده از پنج گروه اصلی غذایی برای روزه‌داران

کارشناس تغذیه گفت: باید سعی شود در این ایام از پنج گروه اصلی مواد غذایی مانند گروه نان و غلات، گروه سبزیجات و میوه‌جات، گروه شیر و لبنیات، گروه چربی و گروه گوشت‌ها استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  با اینکه ماه رمضان یکی از ماه‌های پربرکت الهی است؛ اما ترس از گرسنگی و غذا نخوردن برای مدت طولانی، این ماه مبارک را برای بعضی از افراد تلخ و تا حدودی ترسناک می‌کند؛ اما با رعایت تغذیه مناسب در این ماه به‌راحتی می‌توانیم در این ماه پربرکت هم روزه‌دار باشیم و هم فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهیم.
طبق اعلام کارشناسان پزشکی روزه می‌تواند اثرات مثبتی بر سلامت افراد روزه‌دار داشته باشد، همچنین سلامت روانی را تقویت می‌کند، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. اما شرط چنین چیزی رعایت یک رژیم غذایی سالم است.
تغذیه در ماه رمضان باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند مواد لازم بدن  همچون کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و مواد معدنی را در زمان روزه‌داری تأمین کند. یعنی به‌جای افزایش میزان حجم غذاخوردن بهتر است غذاهای مقوی که مواد لازم بدن را تأمین می‌کنند را میل کنیم.


استفاده از پنج گروه اصلی غذایی برای روزه‌داران
از همین رو دکتر حضوری کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک سال جدید با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: با شروع ماه مبارک رمضان برخی‌ها اعلام می‌کنند که روزه برای آنها مشکل ایجاد می‌کند، درحالی‌که باید به آنها گفت روزه‌داری برای افراد سالم هیچ مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: البته برخی افراد بیمار هستند که طبیعتاً روزه‌گرفتن برای آنها ممکن نیست و خداوند متعال هم گرفتن روزه برای افراد بیمار را واجب ندانسته است؛ اما افراد سالم در این ایام می‌توانند بدون کوچک‌ترین استرسی روزه بگیرند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به تغذیه مناسب روزه‌داران در این ایام، گفت: باید سعی شود در این ایام از پنج گروه اصلی مواد غذایی مانند گروه نان و غلات، گروه سبزیجات و میوه‌جات، گروه شیر و لبنیات، گروه چربی و گروه گوشت‌ها استفاده شود.
وی اضافه کرد: توصیه می‌شود در این ایام، روزه‌داران بعد از افطار تا سحر و یا زمانی که می‌خواهند بخوابند از میوه استفاده کنند.
دکتر حضوری با اشاره به  اینکه حتماً باید افطار را با مایعات ولرم و گرم شروع کرد، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به‌این‌ترتیب اشتها کنترل میشود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌روغن و یا شله‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و به همراه  مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپهای ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: باید در وعده‌های غذایی سبزیجات و یا سالاد قرار داشته باشد مخصوصاً در وعده سحر چرا که این گروه در طول روز از خود آب آزادکرده و از تشنگی جلوگیری می‌کند.
این کارشناس تغذیه با اشاره راهکارهای جلوگیری از تشنگی، گفت: توصیه می‌شود حتی‌المقدور از خوردن زولبیا و بامیه مخصوصاً در وعده سحر پرهیز شود چرا که باعث تشنگی در روز خواهد شد همچنین در این ایام کمتر از آجیل استفاده شود چرا که آجیل شور است و باعث تشنگی خواهد شد.
وی اضافه کرد:  همچنین برای جلوگیری از تشنگی شدید در ماه رمضان همواره باید از نوشیدنی‌های ولرم و شربت‌هایی همچون آبلیمو، سکنجبین و سرکه‌شیره و خاکشیر استفاده شود و از نوشیدن آب یخ و غذاهای پرچرب مانند کله‌پاچه و سیرابی خودداری کرد.
دکتر حضوری در خاتمه با اشاره به بیماری شایعه این ایام، ابراز داشت: یکی از بیماری‌های شایعه این ایام یبوست است که برای جلوگیری از این بیماری باید مصرف سبزی در وعده افطار را داشته باشیم و همچنین استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب بهترین روش برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/48142
اخبار مرتبط

نظرات شما