امینی: بعد از زرویی خیلی‌ها سراغ نوشتن تذکره رفتند و این نوعی حقه‌بازی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،
 

 شب شعر طنز «قند و نمک» در فرهنگسرای فردوس به گرامی‌داشت یاد و خاطره زنده‌یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد اختصاص داشت که با حضور سعید اوحدی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم چهره‌هایی چون سعید اوحدی رییس و امیر عبدالحیسنی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای فردوس اسماعیل امینی، ناصر فیض، روح‌الله احمدی، علی زراندوز، علیرضا لبش و خواهر زنده یاد زرویی در این مراسم حضور داشتند و اجرای مراسم نیز بر عهده سعید بیابانکی بود.

 

* اوحدی: شاعران می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم گفت: سال‌ها پیش در همین فرهنگسرا از اثر زیبای آقای زرویی نصرآباد با نام «بامعرفت‌های عالم» رونمایی شد. از خداوند متعال برای ایشان آرزوی علو درجات داریم و برای خانواده محترمشان که امشب همراه ما هستند، صبر مسئلت می‌کنیم.

وی ادامه داد: انسان‌ها در این جهان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول انسان‌هایی که یک روزمرگی را طی می‌کنند و اثری از خودشان باقی نمی‌گذارند و از دنیا می‌روند. اما عده‌ای هستند که یک اثر وجودی از خود به یادگار می‌گذارند و شاعران و استادانی مانند آقای زرویی نصرآباد از این جمله هستند. حضور مردم در این مراسم برای بزرگداشت ایشان نشان می‌دهد که یاد و اثرشان همچنان زنده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به اهمیت مقوله شعر گفت: شاعران سرچشمه‌های حکمت هستند و می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. شعر یکی از ابزارهای انتقال سینه به سینه مفاهیم فرهنگی ارزشمند ماست و شور شعر در قلب انسان‌ها نفوذ دارد. هر آنچه بتوانیم در جهت توسعه شعر تلاش کنیم، فروگذار نخواهیم کرد تا انشالله به توسعه فرهنگ و ادب در کشور کمک کنیم.



* امینی: بعد از آقای زرویی خیلی‌ها سراغ تذکره نوشتن رفتند و این نوعی تقلب و حقه‌بازی است

اسماعیل امینی شاعر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از حاشیه‌ها در کنار طنز، گاهی باعث می‌شود که خود طنز در سایه قرار گیرد گفت: آن طنزی که از زمان دهخدا آغاز شد و تا گل‌آقا و عمران صلاحی و دیگران ادامه یافت، یک ویژگی مهم دارد و آن جدی بودن آن است. طنز یک مقوله بسیار جدی است و گاهی به اشتباه تصور می‌شود کسی که شعر طنز می‌گوید، به این دلیل شاعر طنز شده که نتوانسته شعر غیر طنز بگوید.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم طنز بنویسیم، بدون اینکه مبتذل بنویسیم، بدون اینکه دشمنی کنیم و بدون اینکه فقط ابزار تفریح باشیم. طنز این زمینه را دارد که ابزار ابتذال یا ابزار دست قدرت باشد و بزرگان ما تلاش کردند تا این اتفاق نیفتد. آقای زرویی می‌گفت اگر می‌خواهید درباره کسی طنز بنویسید، طوری بنویسید که شخص آن نوشته را برای خانواده‌اش بخواند. یعنی نباید از روی نفرت نوشت.

امینی در پایان گفت: طنز نوشتن سواد می‌خواهد و بعد از آقای زرویی خیلی‌ها سراغ تذکره نوشتن رفتند و این نوعی تقلب و حقه‌بازی است. متاسفانه در حوزه‌های دیگر فرهنگ و هنر نیز این اتفاق افتاده است.

* فیض: تاریخ طنز معاصر برای همیشه به ابوالفضل زرویی نصرآباد افتخار خواهد کرد

ناصر فیضمدیر دفتر طنز حوزه هنری هم در این مراسم گفت: چند روز پیش آثار آقای زرویی را بردم که در رادیو تعدادی از آنها را بخوانم. البته این کار را قبل از فوتشان هم می‌کردم و ایشان هم همیشه لطف داشتند و تماس می‌گرفتند. وقتی کتاب‌هایشان را باز می‌کردم، اصلاً لازم نبود انتخاب کنم و همه اشعار و متن‌ها قابل خواندن بود، چرا که ایشان آثارش را از مخاطبش پنهان نمی‌کرد. حدیث قند را باز می‌کردم، همه آثار لذتبخش بود، رفوزه ها را باز می‌کردم همین طور. همه آثار برای مخاطب عام قابل استفاده بود و نمی‌دانستم کدام را بخوانم.

وی ادامه داد: تاریخ طنز معاصر برای همیشه به ابوالفضل زرویی نصرآباد افتخار خواهد کرد و من معتقدم اشعار ایشان برای انتشار در کتاب‌های درسی هم بسیار مناسب است. آوردن اصطلاحات زبان عامیانه مردم یکی از ارزش‌های کار ایشان است. یک طنز سلامت به معنای واقعی که ظرافت‌های زبان فارسی را به کمال در آن لحاظ کرده است.صرفاً این نبوده که بخواهد یک شوخ‌طبعی داشته باشد، بلکه از زبان فارسی پاسداری کرده است. بارها تلاش کردم در کارشان ایراد پیدا کنم و هیچ وقت موفق نشدم کلمه‌ای بهتر از کلمه‌ای که ایشان برای آن شعر یا نثر برگزیده بود، انتخاب کنم.

فیض در پایان گفت: بسیاری از آثار آقای زرویی منتشر شده است و امیدوارم به اندازه کافی مورد استقبال قرار گیرد. اگر می‌خواهید فرزندانی فرهیخته داشته باشید، اگر می‌خواهید طنز سالم و فاخر بخوانید، مطالعه آثار ایشان را توصیه می‌کنم.

وی سپس شعر طنزی برای حاضران خواند که در ادامه می‌خوانید.
شعری که قرار است نمک داشته باشد / پیدا است که باید متلک داشته باشد

 

* اهدای لوح تقدیر به خانواده مرحوم زرویی

شعرخوانی روح‌الله احمدی و شروین سلیمانی، خواندن تعدادی از آثار ابوالفضل زرویی نصرآباد توسط سعید بیابانکی، اجرای موسیقی توسط مهدی فرج‌اللهی، برگزاری مسابقه ذوق آزمایی و اهدای لوح سپاس به خواهر مرحوم زرویی نصرآباد از دیگر بخش‌های نشست «قند و نمک» بود.


انتهایی پیام/
http://qomefarda.ir/1041
اخبار مرتبط

نظرات شما