استاد حوزه و دانشگاه:

از مهریه برای تهیه جهیزیه استفاده شود/مهریه معضل امروز ازدواج ها

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: در ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) پیامبر اسلام سنت جاهلی را کنار زد و مهریه را به خود زن اختصاص داد، که از همین مهریه برای حضرت زهرا(س) جهیزیه تهیه شد اگر این سنت امروز در جامعه پیاده شود مشکلات ازدواج بسیاری از جوانان حل خواهد شد.

 حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: الگوهای دینی اسلام در جامعه تلاش می کنند طوری رفتار کنند که هم برای جامعه معاصر خود و هم برای آیندگان فرهنگ ساز باشند، بر اساس ملاک های مادی در عصر پیامبر سران جامعه پرطمطراق ترین زندگی را برای خود به راه انداخته بودند اما اتفاقی که در جهان اسلام رخ داد و تا سال‌ها بعد اثرگذار بود تغییر سبک زندگی سران جامعه اسلامی بود که مورد استقبال ایرانیان نیز قرار گرفت.

وی گفت: پیامبر اسلام از همان ابتدا در پایین ترین سطح زندگی مادی قرار داشت و با اینکه می توانست از نظر مادی زندگی مرفه تری داشته باشد اما زندگی خود را با پایین ترین سطح افراد جامعه هماهنگ می کرد تا الگویی برای رهبران جامعه اسلامی باشد.

این جامعه شناس افزود: پیامبر هم  سنت آفرین بودند وهم سنت شکنی کردند و سنت های جاهلی را از بین برد، در عرب جاهلی مهریه مرسوم و در ایران جاهلی شیربها مرسوم بود اما این شیربها و مهریه را به پدر عروس می دادند و پدر عروس این پول ها را خرج خودش می کرد نه خرج دخترش، مگر اینکه فرد دست و دلبازی بود و بخشی از آن را به عنوان جهیزیه به دختر می داد اما مرسوم بود این پول متعلق به پدر عروس بود.

پیامبر مهریه را به زن اختصاص داد

رمضان نرگسی تصریح کرد: در ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) پیامبر اسلام سنت جاهلی را کنار زد و  مهریه را به خود زن اختصاص داد، که از همین مهریه برای حضرت زهرا(س)  جهیزیه تهیه شد اگر این سنت امروز در جامعه پیاده شود مشکلات ازدواج بسیاری از جوانان حل خواهد شد.

وی گفت: امروز مهریه در جامعه ما به جای اینکه عامل پیوند باشد معضلی در جامعه شد و زندان ها پر از افرادی شده که به خاطر مهریه در زندانی هستند اگر سنت ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(ع) در جامعه پیاده شود نه سختی بر دوش پدر عروس خواهد بود و نه جوانان دغدغه مهریه را خواهند داشت که در آینده باری بر دوشش باشد و بخواهد آن را پرداخت کند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر همان ابتدا مهریه معقولی در نظر گرفته شود و در آغاز زندگی مشترک همه مهریه یا بخشی از آن به عروس پرداخت شود  و عروس هم با آن جهیزیه خریداری کند زندگی ها بدون دغدغه آغاز می شود اما این سنت این روزها فراموش شود.

این جامعه شناس تأکید کرد:  اگر این سنت در جامعه جا بیفتد که همان ابتدا بخشی از مهریه را به خود عروس پرداخت کنند بسیاری از مشکلات حل می شود، در زمان ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) این اتفاق رخ داد و پیامبر با اینکه رئیس حکومت اسلامی بود و می توانست از بیت المال بهترین جهاز را برای دخترش تهیه کند اما از مهریه دخترش برای تهیه جهیزیه استفاده کرد و چون این جهاز از مهریه تهیه شده جزء اموال دختر است و از طرفی داماد دینی به گردن ندارد.

وی گفت: سادگی این سنت باید در جامعه پیاده شود پیامبر اسلام از حضرت علی(ع) سؤال کرد چه داری؛ نفرمودند چه باید داشته باشی، تا بر اساس همان دارایی مادی حضرت علی(ع) ازدواج صورت بگیرد در اینجا حضرت علی (ع) زره خود را فروخت و به عنوان مهریه پرداخت کرد و پیامبر با همان  پول برای دخترش جهاز تهیه کرد، این مسئله و سنت فراموش شده باید تبدیل به الگو در جامعه شود.

انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/11660
اخبار مرتبط

نظرات شما