نگاهی به عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها در بحران کرونا؛- 3

فعالیت‌های گسترده شهرداری برای مقابله با شیوع کرونا در قم/گندزدایی بیش از ۴ میلیون مترمربع در روز

شهرداری قم ازجمله سازمان‌هایی بود که با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد در خط مقدم مبارزه با کرونا در شهر قرار دارد به‌طوری‌که روزانه بیش از ۴ میلیون مترمربع در روز توسط این سازمان گندزدایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دو ماه است که استان قم درگیر بیماری کرونا است، بیماری که ابتدا از چین و شهر ووهان شروع و در ادامه کل جهان را درگیر کرد.

از همان روزهای نخست که این بیماری در کشور چین شیوع پیدا کرد مشخص بود که این ویروس به اغلب کشورهای دنیا به‌خصوص کشورمان مهاجرت کرده و مهمان ناخوانده‌ای را خواهیم داشت.
به‌هرحال از همان روزهای نخست کشف این بیماری در قم نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها با مدیریت ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان وارد میدان شده و در جهت پیشگیری، مقابله و درمان این بیماری اقدامات خود را انجام دادند و همچنان نیز این اقدامات و برنامه‌ها ادامه دارد.

در این میان شهرداری قم ازجمله سازمان‌هایی بود که با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد در خط مقدم مبارزه با کرونا در شهر قرار داشت.

علاوه بر اقداماتی که این سازمان باید در جهت مقابله با شیوع این بیماری انجام می‌داد، بسیاری از خدماتی که به‌صورت روزانه توسط بخش‌های مختلف شهرداری به‌خصوص پسماند صورت می‌گیرد بسیار حساس و تعیین‌کننده است.

تدفین فوت‌شدگان کرونایی در آرمستان‌ها و همچنین ضدعفونی کردن معابر و جلوگیری از ازدحام مردم در بوستان‌ها از دیگر اقداماتی است که در این ایام بیماری توسط شهرداری قم انجام شد.
 انسداد بوستان‌های قم ادامه دارد

 پیام جوادیان مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این ایام اظهار داشت: انسداد و عدم حضور شهروندان در فضاهای سبز شهری اقدامی بود که بر اساس دستور ستاد مقابله با کرونا در استان صورت گرفت که این کار ادامه دارد.



وی به دیگر اقدامات این سازمان اشاره کرد و افزود: علاوه بربسته بودن بوستان‌ها در روز طبیعت بیش از ۲۰۰۰ مترمربع بنر اطلاع‌رسانی در بوستان‌های مناطق هشتگانه نصب شد و اغلب بوستان‌ها و فضاهای سبز مسیرهای تردد شهروندان با نوار ایمنی محصور شد.

وی ادامه داد: بین ۲۵ تا ۳۵ نیروی کارگر مجهز به تجهیزات ضدعفونی دستی را مأمور ضدعفونی معابر، خودپردازها، اصناف و… شده‌اند که به سایر عزیزان در این زمینه کمک می‌کنند.



اکران بیش از ۱۳۰ بنر در سطح شهر

ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری در این زمینه بیان داشت: اکران بیش از ۱۳۰ بنر در سطح شهر در ایام نوروز و همچنین برگزاری مسابقات مختلف ازجمله اقداماتی بود که در ایام صورت گرفت.


گندزدایی بیش از ۴ میلیون مترمربع در روز توسط شهرداری قم

سید امیر سامع معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز از گندزدایی بیش از ۴ میلیون مترمربع در روز توسط شهرداری قم خبر داد و گفت: این ارگان بیش از ۴۵ اکیپ موتوری و ۸۰ اکیپ پیاده را به ضدعفونی کردن شهر اختصاص داده است.

وی ادامه داد: عملیات ضدعفونی کردن علاوه بر کف معابر و فضای تجهیزات بر اساس جغرافیا و محلاتی که آلودگی بیشتر داشته و پرترددتر است نیز در حال انجام است.

سامع بیان داشت: به‌صورت کلی تجهیز ۲۶ دستگاه واتر جت شست‌وشو به سیستم مه پاش استاندارد جهت ضدعفونی سطح شهر، ضدعفونی بوستان‌ها، پارک‌ها و تمامی مکان‌های عمومی، آماده‌سازی ۱۵ دستگاه تانکر و خودروهای آب‌پاش جهت گندزدایی آسفالت‌ها و… ازجمله کارهایی است که کمیته خدمات شهری بر دوش دارد.

کل فضای میدان بزرگ شهید رجایی ضدعفونی می‌شود

علیرضا مظفری مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم با اشاره به اینکه میدان بزرگ میوه و تره‌بار شهید رجایی؛ مرکز مهم توزیع میوه و تأمین محصولات موردنیاز استان قم و استان‌های هم‌جوار و بسیاری از نقاط کشور می‌باشد، افزود: کل فضای میدان بزرگ شهید رجایی جهت جلوگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا به‌صورت مرتب و مستمر ضدعفونی می‌شود.

کارگران پسماند و آتش‌نشانی همیشه پای‌کارند

در این میان کارگران پسماند شهرداری و آتش‌نشانی نیز که تعطیلی برای آن‌ها معنا ندارد در این ایام همواره پای‌کار بودند.

به‌خصوص کارگران شهرداری که در این ایام در خط مقدم مبارزه در سطح شهر قرار داشتند که قطعاً مردم و شهروندان قمی قدردان زحمات آن خواهند بود.

از تعطیلی ناوگان اتوبوس‌رانی تا اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی

عباس ذاکریان نیز با اشاره به شیوع کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت هوشمند اظهار داشت: ناوگان اتوبوس‌رانی با تصمیم ستاد مبارزه با کرونای شهرستان به جهت قطع انتقال ویروس کرونا، تعطیل‌شده است و در حال حاضر همچنان منتظر هستیم تا با تصمیم جدید ستاد کرونای شهرستان اقدام به بازگشایی کنیم.

وی تصریح کرد: معاونت حمل‌ونقل و اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی آمادگی لازم را دارد بر اساس پروتکل‌هایی که از سمت وزارت کشور و وزارت بهداشت اعلام می‌شود در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مشارکت داشته باشد.

ذاکریان بیان کرد: تاکسی‌ها مانند سابق با رعایت تمامی ضوابط برای گندزدایی و حفاظت راننده‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مشغول به خدمت‌رسانی هستند ولی در مورد اتوبوس‌رانی منتظر تصمیم ستاد شهرستان قم هستیم.

دستگاه زباله‌سوز در قم

 با اعلام خبر اهدای دستگاه زباله‌سوز دولت چین به جمهوری اسلامی ایران، با پیشنهاد و پیگیری جدی شهردار قم، این دستگاه زباله‌سوز به شهر قم اختصاص یافت و در آینده نزدیک جهت نصب و بهره‌برداری به شهر قم منتقل خواهد شد.

سید مرتضی سقائیان نژاد با اشاره به نیاز قم به راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز و کاهش خطر پسماندهای عفونی شهر، اظهار کرد: با توجه به شیوع گسترده کرونا ویروس در کشور و راه‌های انتقال آن، نقش وجود این دستگاه در مراکز بهداشتی و درمانی برای کاهش خطرات ناشی از پسماندهای عفونی بیش‌ازپیش نمایان شده است هرچند در شرایط عادی نیز این نیاز کاملاً محسوس است. در شرایط فعلی حدود ۱۰ تن زباله عفونی در هرروز نیاز به طی مراحل ویژه و سوزاندن دارد.

شهردار قم با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی در امحا و دفن پسماندهای عفونی ندارند، ضرورت تأمین زیرساخت‌های امحاء یا سوزاندن پسماندهای عفونی و بیمارستانی در شهر قم را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: با توجه به نیاز شهر قم به دستگاه زباله‌سوز از طریق رایزنی با مسئولان کشوری و پیشنهاد به سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین جهت ورود دستگاه زباله‌سوز اهدائی چین به شهر قم و فعالیت آن برای استفاده در امحاء زباله‌های عفونی و بیمارستانی شهر پیگیری لازم صورت گرفته است.

سقائیان نژاد با اشاره به انجام نامه‌نگاری و تماس‌های مکرر با سفیر ایران در چین در این خصوص بیان کرد: علی‌رغم وضعیت و شرایط فعلی، هماهنگی در بین مسئولان شکل‌گرفته و نتیجه حاصله این است که بحمدالله این مهم محقق شده و نماینده‌ای از سوی شهرداری قم جهت انجام امور اداری و گمرکی به مبادی ذی‌ربط معرفی‌شده است و درصورتی‌که شرایط طبق برنامه‌ریزی ما پیش برود در ماه اردیبهشت سال جاری دستگاه به مردم خوب قم تقدیم خواهد شد.

مرگ فعال رسانه‌ای شهرداری درراه خدمت



مرحوم سید محمد موسوی نیز از خادمان رسانه‌ای مدیریت شهری قم بود که در این ایام و در حین انجام رسالت عظیم خود در آگاهی بخشی به جامعه و پوشش خدمات گسترده مدیریت شهری در قالب کمیته مقابله با بحران، در اثر سانحه تصادف جان خود را از دست داد.


انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/18517
اخبار مرتبط

نظرات شما