به بهانه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س)؛

ازدواج آسان پازل گمشده جامعه/حلقه مفقوده حمایت مسئولان از ازدواج آسان

یکی از عوامل مهم در ترویج ازدواج آسان حمایت مسئولین از این امر است البته باید در کنار آن آثار و برکات ازدواج به موقع و آسان در جامعه تبیین و به عوامل و نتایج ازدواج دیرهنگام و تاثیر مخرب آن بر فرد و جامعه اشاره شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اولین روز از ماه ذی الحجه که دارای دو عید مبارک قربان و غدیر است، سالروز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام است که نمونه تکرار شدنی در تاریخ ندارد.
در این روز پربرکت بسیاری از جوانان اقدام به شروع زندگی مشترک خود و بستن پیوند زناشویی می کنند. از طرفی هم مسئولین کشور آماری از میزان ازدواج ها و طلاق ها در بازه زمانی مشخص را اعلام می کنند. هرچه در دهه گذشته آمار های منتشر شده از ازدواج چندان مطلوب نیست و زنگ هشداری به مسئولان کشور است زیرا با کاهش تعداد ازدواج میزان تولد ها نیز کاهش می یابد و جمعیت کشور رو به کاهش می رود.
البته در این روز و هفته مسئولین کشور و کارشناسان در خصوص موضوع ازدواج و راهکارهای افزایش  ازدواج و کاهش طلاق ، راهکارهای ترویج ازدواج آسان، راهکارهای رفع موانع ازدواج و بسیاری از موارد دیگر نشست، سمینار، گفتگو، گزارش و مطالب بسیاری را منتشر می کنند اما در عمل 50درصد از این مواد هم عملیاتی نمی شود و هر ساله در این روز فقط وفقط صحبت از راه و روش های ازدواج و رفع موانع و این گونه موارد می شود.

ازدواج آسان پازل گمشده جامعه
از این مسئله که بگذریم ازدواج بر خلاف زمان های نه چندان دور گذشته که بدون زرق و برق، تجملات و خرج های اضافه برگزار می شد امروز تبدیل شده است به مراسم که مردم داشته ها و نداشته های خود را با ظاهر سازی، فخر فروشی و تجمل گرایی به رخ دیگران بکشند تا این مسئله امری دست نیافتنی برای جوانان شود.
جوانان برای ازدواج نکردن دلایل زیادی از جمله سختگیری های بی مورد والدین، سنت های دست و پا گیر، مسکن ، شغل، سربازی، تحصیل، مهریه های سنگین و ... را مطرح می کنند البته برخی از مشکلات بجا و دست است اما گاهی با کم کردن توقع و کاهش خرید ها و تجملاتی نبودن می توان دو جوان را برای شروع زندگی راهی خانه بخت کرد.
بنابراین با افزایش تجمل گرایی و دوری از سادگی ازدواج، جوانان ازدواج را امری دور از دسترس در نظر می گیرند و تلاشی برای ازدواج نمی کنند که این مسئله باعث بالا رفتن سن ازدواج در کشور می شود.

متولیان فرهنگی ازدواج آسان را ترویج کنند
از همین رو حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن معلمی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه متولیان فرهنگی نیز باید به میدان آمده و برای ترویج ازدواج آسان به سبک زندگی دینی تلاش کنند و در بحث آموزش مهارت‌های زندگی مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند، تصریح کرد: زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) سراسر قناعت است و باید جوانان از زندگی آنان الگو بگیرند.
وی اضافه کرد: ازدواج امر مقدسی است، توجه بیش‌ از حد به ارزش‌های ظاهری در مقدمات ازدواج نظیر مهریه، جهیزیه، برگزاری مراسم و تشریفات ازدواج و... زمینه را برای بروز کدورت‌ها و مشکلات خانوادگی به‌وجود می‌آورد؛ گاهی به‌واسطه سنگینی مراسم ازدواج، ارزش‌های حقیقی از بین می‌روند و در آغازین ساعات زندگی مشترک، مشکلات و اختلافات فراوانی به‌وجود می‌آید.



باید ازدواج آسان را ممکن جلوه داد
همچنین موسوی یک کارشناس و جامعه شناس  تغییر نگرش عمومی از طریق رسانه ها که مبتنی بر توقعات نابجای اقتصادی است را گوشزد کرده و گفت: وظیفه رسانه ها و انسان های فکور و شخصیت های دلسوز اجتماعی در این زمان، القاء دید واقع گرایانه به اقشار مختلف اجتماع در زمینه ازدواج است.
وی با بیان این که در وجود جوان استعداد ذاتی پذیرش مسئولیت خانواده وجود دارد، تصریح کرد: باید توجه خانواده ها  را به این موضوع معطوف نمود که همان خدایی که احساس نیاز جنسی و عاطفی را بیدار کرده صلاحیت پاسخگویی به آن را از راه ازدواج به وی عطا نموده است.
این جامعه شناس با بیان این که ازدواج آسان واقعا امکان پذیر است، افزود: می توان با پخش نمونه های عملی از ازدواج های آسان از سیما در قالب مصاحبه و فیلم و برنامه های ترکیبی ممکن بودن آن را به خانواده ها و خود جوانان نشان داد و با ترغیب افراد سرشناس و به ویژه قشر متمکن جامعه به انجام ازدواج آسان و بدون خرج و مراسم سنگین در جهت فرهنگ سازی برای این امر اقدام کرد.

سال هاست که ازدواج به موقع در کشور به دلایل مختلف مانند تحصیل، توقعات، گرانی، مشکلات فرهنگی، نفوذ فرهنگی دشمن و... انجام نمی شود و همین عدم ازدواج به موقع باعث بروز برخی مشکلات مانند تغییر تفکر ها و نگرش ها می شود.
تاثیر ازدواج به موقع در کاهش آسیب‌های اجتماعی
از همین رو حجت‌السلام رحمت زمانی با اشاره به تاثیر و نقش‌آفرینی ازدواج به موقع جوان در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد تعهد و ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه اظهار کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی امروزه با ابزارهای مختلف در صدد به گمراهی کشاندن جوانان و رواج بی‌بند و باری وافزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند و یکی از این عوامل بالا رفتن سن ازدواج جوان، اعتیاد جوان و عدم تعهد نسبت به خانواده و افزایش مفاسد اخلاقی و اجتماعی است.
  وی با بیان اینکه فرهنگ سازی امری مهم برای پرداختن به مسأله ازدواج جوانان است، افزود: باید آثار و برکات ازدواج به موقع و آسان در جامعه تبیین و به عوامل و نتایج ازدواج دیرهنگام و تاثیر مخرب آن بر جامعه پرداخته شود.
 حلقه مفقوده حمایت مسئولان برای رواج ازدواج آسان
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: منظور از رواج ازدواج آسان، عجله کردن در اصل ازدواج نیست، بلکه باید مراسم و تشریفات ازدواج آسان گرفته شود، توقع خانواده‌ها و جوانان پایین بیاید.
 زمانی به نقش مسئولان اشاره و تاکید کرد: حمایت مسئولان برای رواج ازدواج آسان از نسل جوان و فراهم کردن  زمینه اشتغال و مسکن جوان که امروزه معضلی بزرگ در جامعه و پیش روی نسل جوان است حلقه مفقوده این ماجرا است.

بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما به دلیل زرق و برق های دنیاست. امروز دختران زیادی که سال ها عقد کرده می مانند تا جهیزیه تهیه کنند و پسرانی که سال ها برای تأمین هزینه تجملات جشن عروسی، مراسم خود را به تأخیر می اندازند و بسیاری نیز از ازدواج می مانند؛ به دلیل همین تجملات است. اگر ازدواج ها مانند ازدواج امیر المومنین حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد، چنین مشکلاتی درجامعه به وجود نخواهد آمد.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27442
اخبار مرتبط

نظرات شما