کارشناس فضای مجازی:

هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه از اهداف طرح صیانت است/دولت روحانی اعتقادی به نخبگان نداشت

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه دلیل عدم رشد شبکه های اجتماعی داخلی نبود حمایت از سوی دولت قبل از آنهاست، گفت: هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه از اهداف این طرح است ولی چگونگی اجرای آن بسیار مهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدعلی شکوهیان راد، استاد دانشگاه تهران در میزگرد دانشجویی دانشگاه قم با موضوع طرح صیانت از فضای مجازی با اشاره به اینکه  این طرح از چند سال قبل مطرح در چند مرحله اشکالات آن رفع شده است.
وی ادامه داد: در نسخه ابتدایی طرح صیانت بود که دارای اشکالات بسیاری بود که در نهایت با نام طرح حمایت نهایی شد اما هنوز نام طرح صیانت نسخه اول روی آن مانده است.
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه بنده یکی از داوران نسخه نهایی بودم، گفت: در این طرح برخی مسائل در تضاد یکدیگر هستند و برخی مفاد به نوع اجرای مجری برمی گردد.
نگرانی از سوق طرح صیانت به سمت سیاسی کاری
وی بیان داشت: برخی اشکالات قرار بود در نسخه نهایی برطرف و اصلاح شود اما انجام نشده است و این نگرانی وجود دارد که به سمت سیاسی کاری برود. هنوز هم باید روی برخی ماده ها نقدهای علمی صورت بگیرد.
شکوهیان راد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه نسبت طرح صیانت با اسناد بالادستی چیست و اینکه وقتی ما شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی داریم چرا این طرح در مجلس مطرح می شود، گفت: شورای عالی فضای مجازی از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده است اما به دلیل برخی تعارض ها و قوانین توقعات شورای عالی اجرایی نمی شود. برای حل این مشکلات نیازمند یک قانون هستیم.
وی با اشاره به اینکه 25سال است اینترنت وارد کشور شده است اما هنوز قانونی برای این حوزه وجود ندارد، ، گفت: پدیده پیچیده ای مثل فضای مجازی که در تمام ادوار و عرصه ها تاثیرگذار است قانون ندارد. شبکه ملی اطلاعات یک زیرساخت است که برای این زیرساخت قانون نیاز داریم و این طرح همان قانون است.
با اجرای این طرح ما هم نمی دانیم قرار است برای کاربران چه اتفاقی رخ دهد
این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که با اجرای این طرح چه محدودیت ها ومزایایی برای کاربران عمومی ایجاد خواهد شد، گفت: ما هم نمی دانیم قرار است برای کاربران چه اتفاقی بیفتد.
هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه از اهداف این طرح است
وی اضافه کرد: چیزی به عنوان جریان آزاد اطلاعات وجود ندارد و این عنون از ابتدا برای کنترل اطلاعات توسط نرم افزارها، اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی به وجود آمد. از همین رو هدایت و کنترل افکار عمومی جامعه از اهداف این طرح است ولی چگونگی اجرای آن بسیار مهم است.
شکوهیان راد با اشاره به اینکه امروز در کشور پالایش اطلاعات تبدیل به فیلترینگ و یا عدم فیلترینگ شده است، بیان داشت: پالایش اطلاعات سه مرحله دارد که در ایران فقط مرحله آخر یعنی قطع(فیلترینگ) انجام می شود.
وی اضافه کرد: در پالایش اطلاعات سیاست های حاکم بر برنامه ها به گونه ای است که سخنان شما را فرد کناری نمی شنوند اما سخنان یک اینفلوئنسر در آن سوی دنیا را همه می شنوند. پالایش اطلاعات در تمام کشور ها وجود دارد و سنگین ترین پالایش هم در انگلیس می باشد.
دولت روحانی اعتقادی به نخبگان نداشت
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به عدم حمایت از اپلیکیشن های داخلی ، گفت: توان فنی در کشور ما به لحاظ اینکه نخبگان در کشور به دو حوزه پزشکی ومهندسی و در مهندسی به سمت کامپیوتر گرایش پیدا می کنند بالاست.
وی ادامه داد: دولت روحانی نگاه ای به نخبگان نداشت. حوزه سایبری ما یکی از حوزه های ملی بسیار مهم است. پروژه های سایبری باید ملی دیده شوند و آنها را در داخل کشور با توان داخلی انجام دهیم تا وابستگی ها کم و از نظر امنیتی با مشکل روبرو نشویم.
شکوهیان راد خاطرنشان کرد: بعد از فیلترینگ تلگرام بیشتر کاربران به سمت ایتا و سروش رفتند اما مشکلات بسیار برای این شبکه های اجتماعی داخلی ایجاد شد به این دلیل که وزارت ارتباطات پهنای باند شبکه های اجتماعی داخلی را کامل بست تا مردم دوباره به سمت تلگرام طلایی و هات گرام که برای خود آقایان بود برگردند.
عدم حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی عامل عدم رشد آنها شد
وی تاکید کرد: نرم افزا و تیم شبکه های اجتماعی داخلی هیچ مشکلی نداشت اما به دلیل اینکه ازآنها حمایت نشد نتوانستند رشد کنند. از طرفی بی استعدادهایی که با رانت حمایت مالی می گرفتند و نتیجه ای نداشتند باعث بی اعتمادی در افکار عمومی شد.
هدف طرح فیلترینگ نیست
این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه اگر هدف این طرح فیلترینگ بود نیاز به این طرح نبود، گفت: زمانی که تلگرام را خواستند فیلتر کنند آیا این چنین طرحی ارائه شد؟ نگاه طرح این گونه است که به غیر از فیلترینگ برای مدیریت چه اقداماتی می توان انجام داد.
وی تصریح کرد: وقتی قوانین و مبانی انقلاب ما بر اساس دین است باید فضای سایبری و انقلابی ما هم بر اساس مبانی دین باشد.

در این میزگرد نماینده‌های دانشجویان امیرحسین گل پرور مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، محمدحسین ابراهیمی دبیر شورای تبیین مواضع دانشجویی استان قم، محمدمهدی قربانی مسئول دانشگاه آزاد قم، مجتبی زارع مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه قم، حسین سلطان‌پور جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه قم و محمدعلی احمد پور مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور حضور داشتند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/27994
اخبار مرتبط

نظرات شما