فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟!؛

رشد 31 درصدی حوادث رانندگی کشور در سال 1400 /قم جزء کمترین استان ها در تلفات حوادث رانندگی

خبر تصادفات همیشه آزار دهنده بوده است و بروز آن دلایل متعددی از سوی راننده، خودرو و جاده دارد که با اندکی رعایت قوانین، صبر و حوصله با کاهش چشم گیری روبرو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  تصادفات همیشه برای همه ناخوشایند هستند و بروز آن هم دلایل متعددی دارد و در ایران یکی از دلایل مهم مرگ و میر است. اتفاقاتی که شاید با اندکی رعایت قوانین، صبر و حوصله با کاهش چشم گیری روبرو شود.  اما در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی هم بار‌ها در این خصوص از آماری خبر داده که حتی کمترین آن هم نگران کننده است و باید برای آن فکری کرد.
 همچنین تعداد مصدومان این حوادث بسیار چشم گیر است و باز هم کرونا و محدودیت های کرونایی تا حد زیادی در  مصدومیت ها و فوتی های تصادفات تغییر ایجاد کرده بود.
کاهش تصادفات در ایام محدودیت های کرونایی
 از همین رو سال ۹۹ سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا گفت:کاهش ۶۴درصدی تصادفات در جاده‌ها را داشته ایم، همچنین تعداد جانباختگان ۵۹درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل و مجروحین نیز به میزان ۴۸درصد کاهش داشته ایم. در این ایام عدم توجه به جلو در حین رانندگی با ۴۵درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به میزان ۱۹ درصد از بیشترین علل تصادفات جاده‌ای بوده است.»، اما حالا در سال 1400 قرار داریم و این آمار‌ها تفاوتی داشته است؛ همچنین ریشه این تصادفات در استفاده از تلفن همراه و تلویزیون حین رانندگی است. به طور کلی علت ۳۴ درصد تصادفات اتوبوس‌ها عدم توجه به جلو، ۱۰ درصد سرعت بالا و ۹درصد انحراف به چپ است.
وی گفت: امروزه بایستی مدیریت بر پایه عقل باشد و عقل نیز مبتنی بر فناوری و اطلاعات است، یعنی بایستی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و از حضور استارتاپ‌ها نیز بهره‌مند شویم. امروزه می‌توان رانندگان و ناوگان را کنترل کرد. ما آمادگی داریم در این حوزه نیز جلسات و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. ما باید قبل از حرکت، وضعیت راننده و اتوبوس و مسافر را کنترل کنیم که این وضعیت شامل بستن‌کمربند و تعداد مسافر و … است. البته چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم.

فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟
در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده یی که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.
در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی چشم پوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند؛ به عنوان نمونه به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند و با این کار می توانند حادثه ساز شوند.
افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می کنند، چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند.



رشد ۳۱ درصدی حوادث رانندگی در سال 1400
این در حالی است که سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به گواهی‌های مرگ صادرشده در دوماهه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که در طی مدت موردنظر، ۲۵۹۶ نفر در حوادث رانندگی در ایران، جان خود را از دست دادند. کشته‌شدگان حوادث رانندگی در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۸۰ نفر بود که در مقایسه با رقم فعلی، ۳۱.۱ درصد رشد داشته است. همچنین در ادامه پلیس راهور ناجا چند روز گذشته اطلاع رسانی کرد که : سهم عامل انسانی در بین عوامل سه‌گانه بر تصادفات جاده‌ای، بیشتر است.
عواملی همچون  نقاط حادثه خیز هم وجود دارد!
رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آبان امسال گفت: هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه خیز را در کشور شناسایی کردیم و تا الآن حدود ۵۰۰ نقطه از نقاط شناسایی شده اصلاح و ایمن سازی شده است. به دلیل محدودیت منابع سرعت اصلاح این نقاط کافی نبوده است؛ پلیس راه کشور دو سال گذشته اعلام کرد که از بین نقاط شناسایی شده ۲۵۱ نقطه در اولویت اول قرار دارد بنابراین ما این نقاط را اولویت کاری قرار دادیم و تا امروز حدود ۲۳۰ نقطه از نقاط اعلامی پلیس راه اصلاح و ایمن سازی شده است و حدود ۱۰ نقطه دیگر هم تا پایان امسال اصلاح و ایمن سازی و بقیه هم در سال آینده انجام می‌شود.در صورتی که مشکل بودجه ای نداشته باشیم سالانه هزار نقطه را ایمن سازی می کنیم.

قم جز کمترین استان ها در تلفات حوادث رانندگی
استان قم هم از این موضوع مستثنا نیست و به دلیل قرار گرفتن در بین شاهراه مواصلاتی 17استان با تصادفات بسیاری در محور ها مواجه است. تصادفاتی که در برخی از مواقع و ساعات بسیار زیاد است و شاید نیروهای امدادی استان هم در رسیدگی به آنها دچار مشکل شوند.
طبق آمار اخیر، در هفت ماهه امسال استان‌های فارس با ۸۲۷، تهران با ۷۰۶ و سیستان و بلوچستان با ۶۶۷ فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با ۸۰، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴۵ و قم با ۱۴۷ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشتند و لازم است مسئولان مربوطه به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا شاهد کاش اعداد و ارقام مربوط به تصادفات و تلفات باشیم، اما این موضوع صدای مجلسی‌ها را هم در آورده است.

بی‌احتیاطی رانندگان از عوامل مهم تصادفات جاده‌ای
این در حالی است که سرهنگ مختار پناهی ، رئیس پلیس‌راه فرماندهی انتظامی استان قم با اشاره به عوامل مهم وقوع تصادفات، گفت: در بیشتر تصادفات عامل انسانی مانند بی‌احتیاطی، بی‌دقتی، خواب‌آلودگی رانندگان و رعایت نکردن قوانین و مقررات، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز دخیل بوده است.
وی ادامه داد: مسئله راه در تصادفات خیلی تأثیرگذار نیست ولی بااین‌وجود اگر راه مشکل داشته باشد و خودرو هم ایمن نباشد باید احتیاط از سوی راننده رعایت شود تا در صورت بروز مشکلی بتواند روی وسیله نقلیه کنترل داشته باشد.
پناهی با اشاره به اینکه در تصادفات بیشتر عامل انسانی دخیل است تا راه و وسیله نقلیه، عنوان داشت: در تصادفات اردیبهشت‌ماه عوامل خودرو و یا راه دخیل نبوده است و بیشتر به دلیل بی‌احتیاطی رانندگان است.



توجه نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون شهری
همچنین در این خصوص سرهنگ صدفی رییس پلیس راهور استان قم استفاده از تلفن همراه ، خوردن و آشامیدن و صحبت کردن با دیگر سرنشینان را از علل حواس پرتی وتوجه نکردن به جلو توسط رانندگان عنوان کرد و بر افزایش دقت در حین رانندگی تاکید کرد.
وی رعایت نکردن حق تقدم را دومین عامل مهم در علل تصادفات درون شهری استان قم عنوان کرد و گفت : دیده شدن خودرو و توجه به خودرو های دیگر و اطمینان در  ورود و خروج به راه اصلی و فرعی میتواند در کنترل این عامل موثر باشد.
سرهنگ صدفی با اشاره به خلوتی معابر و برخی جاده ها  بخاطر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی  مقابله کرونا از افزایش تصادفات خبر داد و گفت: خلوتی معابر نباید سبب شود تا رانندگان دچار وسوسه سرعت شده  و با سرعت غیر مجاز رانندگی کنند.

رشد آمار حوادث ترافیکی و کاهش متوفیان تصادف در قم
از طرفی دکتر محمد علی عبدالحی، معاون پزشکی قانون قم، عنوان کرد: در شش ماه نخست سال جاری ۵۹۷ جسد به واحد متوفیات اداره ارجاع شده که از این تعداد ۱۲۷ مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است در حالی که در شش ماه نخست سال قبل، تعداد اجساد معاینه شده در پزشکی قانونی قم ۶۳۲ مورد و اجساد مربوط به تصادفات ۱۷۸ مورد بوده است.
وی تصریح کرد: تعداد اجساد ارجاعی شش ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کاهش داشته و تعداد اجساد مربوط به حوادث ترافیکی نیز در همین بازه زمانی با کاهش ۲۸ درصدی روبرو شده است.
معاون پزشکی قانون قم ادامه داد: اگر چه در بازه زمانی یاد شده آمار مصدومان تصادفات با رشد ۱۲ درصدی مواجه شده؛ اما خوشبختانه آمار مراجعه کنندگان بر اثر نزاع و درگیری، رشدی نداشته و به اندازه سال قبل بوده است.

در هر حال امیدواریم که در کنار نظارت های بیشتر توسط پلیس و راهداری، رانندگان هم موارد ایمنی را رعایت کنند تا شاهد تصادفات دلخراش و مرگ هموطنانمان در جاده های کشور و استان نباشیم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30165
اخبار مرتبط

نظرات شما