قم فردا گزارش می دهد؛

کرونا چه خوبی هایی که داشت!

کرونا بحران سختی بود و هست اما نباید از انسانیت هایی که به واسطه کرونا به نمایش درآمد غافل بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دوسال از  شیوع کرونا در ایران می گذرد در این دوسال مردم شاهد غم از دست دادن عزیزان زیادی بودند، مرگ، قرنطینه ، سرفه ، واکسیناسیون و بالا و پایین هایی که در ذهن ها باقی ماند و تنها به امید پایان این بیماری در جهان غم های گذشته کمی التیام خواهند یافت.

اما مردم ایران نشان داده اند حتی در غم ها و بحران ها جلوه هایی از انسانیت را به نمایش می گذارند و در بحران ها خوبی هایی را ثبت می کنند که بی نظیر است کرونا بحران سختی بود اما نباید از انسانیت هایی که به واسطه کرونا به نمایش درآمد غافل بود.


در دوسال اخیر و در دوران شیوع کرونا به گفته مسیولان و گزارش های  خبرنگاران کمک های خیرانه مردم به شدت افزایش پیدا کرده است که نیروهای بسیج در خط مقدم کمک به مردم بودند،  در ایام شروع کرونا بسیاری از مشاغل به علت محدودیت ها تعطیل شد و بسیاری از افراد به واسطه بیماری نتوانستند شغل خود را ادامه دهند در همین ایام رهبر معظم انقلاب به نیروهای بسیج فرمان کمک های مومنانه را صادر کردند و در ایام ماه رمضان این کمک ها را  در غالب مواسات و همدلی تاکید کردند بعد از این فرمایش رهبر معظم انقلاب نیروهای مردمی و بسیجی کمک های خود را شدت بخشیدند.


بسیاری از صاحبخانه ها در این ایام با مستأجران کنار آمده و تخفیف به مستأجران داده یا چند ماه اجازه خانه را بخشیدند، گروه های بسیجی و مردمی در غالب های مختلف به تهیه مواد غذایی گرم و آب میوه پرداخته و آن ها را در اختیار خانواده های که دچار این بیماری شده بودند قرار دادند.

گروه های مردمی و جهادی از جمله بسیجیان و طلاب با حضور در بیمارستان ها کمک حال کادر درمان بودند همچنین با حضور جهادی در آرامستان ها به غسل و کفن و دفن بیماران کرونایی که به علت محدودیت ها اقوام و خانواده هایشان حضور نداشتند پرداختند.


یک اتفاق فراگیر دیگر این بود که به علت ممنوعیت تجمع ها خانواده اقوام فوت شده از کرونا و دیگر حوادث هزینه مراسم های ختم را به درمان بیماران کرونایی و کمک به اقشار آسیب دیده از این بیماری اختصاص دادند.

خدیجه کاظمی خواهر کارمند فوت شده محمد حسین کاظمی بر اثر کرونا در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: برادرم در سن ۴۰ سالگی بر اثر کرونا فوت کرد با توجه به ممنوعیت برگزار مراسم ها   اعلام کردیم که هزینه مراسمات را برای بیماران کرونا صرف خواهیم کرد تا خانواده های دیگر عزیزان خود را از دست ندهند شروع به تهیه دمنوش و توزیع بین بیماران کردیم شماره حسابی را در گروه خانوادگی منتشر کردم که در مدت کمی 200میلیون توسط اعضای خانواده خودم به این حساب واریز شد.


کاظمی حبیب خاطرنشان کرد: بیماران کرونا از نظر جسمی بسیار ضعیف می شوند به همین خاطر برایشان آب میوه طبیعی تهیه کرده و توزیع می کردیم، برنج، گوشت گوسفندی، عسل، دمنوش، آبمیوه و میوه تهیه کردیم و در اختیار بیماران قرار دادیم.

وی گفت: همچنان پول به حساب من واریز می شد با مشورت خانواده تصمیم گرفتیم بیمارستان های دیگر و نقاهتگاه یاوران مهدی را نیز پوشش دهیم با نیروهای جهادی که در بیمارستان ها بودند ارتباط گرفتیم و از طریق آن‌ها کمک ها به بیماران ارسال می شد.

کاظمی حبیب تصریح کرد: هرروز میوه ، آبمیوه ، دمنوش و عسل تهیه کرده و در بیمارستان شهید بهشتی، کامکار، علی بن ابی طالب و نقاهتگاه یاوران مهدی (عج) توزیع می کردیم.

در میان زشتی احتکار ماسک و دستکش در اوایل شروع کرونا بسیاری از مردم برای ادای نذر و یا خیرات به توزیع ماسک و محلول های ضدعفونی روی آوردند، مردمانی که در ایام جشن و شادی های ملی و مذهبی در این دوسال با توزیع ماسک و محلول ضدعفونی و دستکش نشان دادند که یه مشت محتکر نشان از خلوار مردم نیست


ولی محرمی جوان قمی یکی از آن‌هایی است که در  شرایط بحرانی کرونا انسانیت را به تصویر کشیده است ، محرمی در قم یک تعویض روغنی دارد به واسطه شغلی که دارد در اوایل شیوع کرونا مقداری الکل برای ضد عفونی کردن ابزار و وسایل در اختیار داشت و به جای اینکه در این شرایط این الکل را به قیمت بالا عرضه کند یک تصمیم زیبا می گیرد.


این جوان قمی در هفته های اول شیوع کرونا در سطح شهر قم حضور پیدا می کرد و با دستگاه پمپ و الکلی که در اختیار داشت اقدام به ضدعفونی کردن خودروها و تاکسی های سطح شهر که می تواند عامل انتشار ویروس کرونا باشند می نمود وی حتی مغازه تعویض روغنی خود را به  ضدعفونی کردن رایگان تاکسی ها و خودروها اختصاص داده بود.

محرمی که از زمان استراحت و کار خود می گذشت و به صورت خود جوش در شهر حضور پیدا می کرد بسیار گرم و صمیمی با مردم برخورد می کرد و صداقت در گفتارش موج می زد وی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دوست دارم به مردم در این شرایط خدمت  کنم دوست دارم  این مسئله جا بیفتد که مردم در شرایط بحرانی باید کنار هم باشند.


تعطیلی ها و بسته شدن راه ها که ستاد ملی کرونا ناگزیر از انجام آن بود باعث صدمه جدی به مشاغل و کسب و کارها شد اما یک اتفاق مثبت نیز در این مدت رخ داد که نباید به آن بی توجه بود و آن هم افزایش چشمگیر مشاغل خانگی و فروش های اینترنتی بود.


در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای مهارت آموزی، گلیم بافی، قالی بافی، تولیدات چرمی، طراحی و ساخت عروسک، مجسمه سازی و حجم سازی، خیاطی لباس و پوشاک، تراش سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی، مترجمی متون، و سازنده زیورآلات سنتی از جمله رشته هایی است که مورد استقبال قرار گرفت.

بسیاری از کاسبان و صاحبان مشاغل وقتی با تعطیلی ها مواجه شدند و یا کسب و کار آنها آسیب دید با استفاده از فضای مجازی کالا و خدمات خود را عرضه کردند از طرفی بسیاری از مشاغل خانگی شکل گرفت و افرادی که شاید پیش از این شاغل نبودند در دوران کرونا برای خود کسب و کار خانگی راه اندازی کردند.


علیرغم آنکه آمار دقیقی از وضعیت شاغلین و فعالان حوزه مشاغل خانگی در دست نیست اما پیش بینی می شود بیش از ۱۰ درصد  اشتغال کشور در اختیار کسب و کارهای خانگی باشد.

کرونا دیر یا زود نزدیک یا دور خواهد رفت و این خوبی ها است که خواهد ماند.


انتهای پیام/۱۷۰



http://qomefarda.ir/31667
اخبار مرتبط

نظرات شما