استاد دانشگاه در گفتگو با قم فردا :

فرهنگ‌سازی و ایجاد فضاهای مناسب دو راهکار گسترش ورزش همگانی

استاد دانشگاه و مربی کاراته با اشاره به راهکار در جهت بهبود وضعیت کم‌تحرکی بانوان گفت: جهت بهبود فعالیت بدنی بانوان بایستی سازمان‌های مسئول ابتدا فضاهای تخصصی ورزشی بانوان را گسترش داده و با آموزش‌های لازم زمینه و فرهنگ مشارکت بانوان را در فعالیت‌های بدنی و ورزش را فراهم نمایند.

محمد سلطانی استاد دانشگاه و مربی کاراته در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به موانع گسترش ورزش همگانی در جامعه اظهار داشت: ازآنجاکه در زندگی امروزی اکثریت مردم جامعه جز قشر متوسط و رو به پایین هستند و آن‌قدر گرفتاری و دغدغه‌های روزمره افکار آنها را مشغول نموده که از سلامت و آینده خود غافل شده و صرفاً به گذران زندگی روزانه می‌پردازند و تأمین معیشت خانواده شامل مسکن، خوراک و پوشاک اولویت اصلی آنهاست و با این سطح درآمد اکثریت مردم جامعه که از عهده حداقل‌ها نیز بر نمی‌آیند، توقع پرداختن به ورزش توقعی نابجاست و از طرفی عدم وجود فضاهای عمومی جهت فعالیت بدنی و همچنین عدم وجود فرهنگ درک لازم نسبت به ورزش همگانی مانعی است باعث بی‌تحرکی جامعه شده است.
وی با اشاره به راهکار جهت موانع و گسترش ورزش همگانی بیان داشت: فرهنگ‌سازی از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی در رسانه‌های جمعی، ایجاد فضاهای مناسب بی هزینه یا کم‌هزینه برای عامه مردم جهت انجام فعالیت بدنی و ورزش همگانی و بهبود معیشت مردم به‌طوری‌که با کم نمودن دغدغه‌های روزمره، فعالیت بدنی مستمر و منظم را در اولویت زندگی خود قرار دهند باعث گسترش ورزش همگانی در جامعه و ایجاد سلامت و نشاط خواهد شد.
استاد دانشگاه و مربی کاراته با اشاره به علل کم‌تحرکی بانوان اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص دینی و مذهبی موجود در میان مردم ایران اسلامی، به ورزش بانوان کمتر اهمیت داده شده که البته در سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی شرایط بهتر شده است و از طرفی شرایط خاص فیزیولوژیکی بانوان که به دلیل عدم آموزش لازم در زمان بارداری و بعد از زایمان از فعالیت بدنی امتناع نموده و به‌سلامت خود و فرزند لطمه وارد می‌نمایند.
وی در ادامه گفت: در علم روز دنیا برای هر جنسیت، سن و در هر موقعیت فیزیولوژیکی، فعالیت بدنی و ورزش تعریف شده و استاندارد وجود دارد از قبیل ورزش در دوران بارداری، ورزش بعد از زایمان، ورزش بعد از سکته، ورزش در سنین کهن‌سالی که باتوجه‌به این نکته در عصر حاضر هیچ بهانه‌ای برای بی‌تحرکی وجود ندارد.
سلطانی با اشاره به راهکار در جهت بهبود وضعیت کم‌تحرکی بانوان اظهار داشت: جهت بهبود فعالیت بدنی بانوان بایستی سازمان‌های مسئول ابتدا فضاهای تخصصی ورزشی بانوان را گسترش داده و با آموزش‌های لازم زمینه و فرهنگ مشارکت بانوان را در فعالیت‌های بدنی و ورزش را فراهم نمایند.
وی با اشاره به علل کم‌تحرکی کودکان بیان داشت: با توجه زندگی آپارتمانی و نبود فضاهای لازم عمومی جهت فعالیت کودکان و همچنین گسترش بی‌رویه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های آسان و ارزان نسبت به ورزش، متأسفانه کودکان به‌شدت بی‌تحرک شده و حتی بعضی از امراض بزرگسالی مثل دیابت، چاقی و ... که درگذشته به‌هیچ‌وجه در کودکان و نوجوانان دیده نمی‌شد، شایع شده است‌.
استاد دانشگاه و مربی کاراته با اشاره به راهکار برون‌رفت از معضل کم‌تحرکی کودکان خاطرنشان کرد: راهکار برون‌رفت از این معضل ایجاد فرهنگ در میان خانواده‌ها، گسترش فضاهای ورزشی مناسب و ایجاد جذابیت نسبت به ورزش برای کودکان است.
وی با اشاره به نقش مسئولین ذی‌ربط در گسترش ورزش همگانی اظهار داشت: مطابق قانون اساسی و فرمایشات بزرگان دین و مقام معظم رهبری دولت‌ها بایستی با ایجاد فضاهای مناسب و امن زمینه استفاده آحاد مردم از تربیت‌بدنی و ورزش رایگان را فراهم نمایند و نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند و با این دید سرمایه‌گذاری در ورزش هزینه نمایند.
سلطانی با اشاره به عواقب عدم هزینه در امر ورزش خاطرنشان کرد: درصورتی‌که این هزینه‌ها در ورزش انجام نشود، در طرف مقابل بایستی ده‌ها و شاید صدها برابر آن را صرف درمان بیماری‌های ناشی از بی‌تحرکی نمایند و با سرمایه‌گذاری صحیح در ورزش موجبات نشاط اجتماعی و سلامت جامعه را فراهم نمایند.
وی در ادامه گفت: به عبارتی در ورزش همگانی بایستی از یک سیاست نظام‌مند و کلی استفاده نمایند و دیدگاه‌های سنتی و جزیره‌ای عمل نمودن در ورزش همگانی ثمره لازم را ندارد؛ لذا دولت بایستی با شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی بین سازمان‌های مرتبط با ورزش و القا یک سیاست کلی و دقیق، ورزش همگانی را در زندگی مردم نهادینه نماید.
استاد دانشگاه و مربی کاراته با اشاره به مورد حمایت قرارگرفتن باشگاه‌داران، مربیان، ورزشکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ورزش اظهار داشت: بایستی باشگاه‌داران، مربیان، ورزشکاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ورزش طوری مورد حمایت قرار گیرند که انگیزه ماندگاری و سرمایه‌گذاری آنها در ورزش هر روز افزایش یابد، نه اینکه بعد از سال‌ها تلاش، هزینه و گذران وقت به پوچی رسیده و فرار از ورزش را نوعی فرار از ورشکستگی تلقی نمایند.
وی گفت: به عبارتی دولت بایستی با سیاستگذاری صحیح و حمایتی خود و جلب مشارکت و اعتماد مردم و بخش خصوصی نسبت به گسترش ورزش همگانی اقدام نماید.


انتهای پیام/150


http://qomefarda.ir/31987
اخبار مرتبط

نظرات شما