سنت حسنه مردم قم و نذر خون در شب های قدر+ آدرس مراکز اهدای خون

یکی از رسم های که چند سال است در قم مردم انجام می دهند اهدای خون در شب های قدر است به همین خاطر مراکز انتقال خود در این شب ها فعال هستند  تا مردم در شب های قدر نذر خون خویش را ادا کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی  از رسم های که چند سال است در قم مردم انجام می دهند اهدای خون در شب های قدر است به همین خاطر مراکز انتقال خود در این شب ها فعال هستند  تا مردم در شب های قدر نذر خون خویش را ادا کنند.

هموطنان می تواننند از طریق سایت اینترنتی وارد سامانه نوبت دهی شوند و مرکز و تاریخی که مایل هستند را انتخاب کنند یا با مراجعه به مراکز اهدای خون، روز و ساعت اهدای خون را اعلام و ثبت نام کنند.


روزه دارانی که قصد اهدای خون در نوبت صبح را دارند حتما سحری میل کنند و اگر در ساعات اولیه جهت اهدای خون مراجعه کنند مشکلی نخواهد بود به ویژه کسانی که سابقه اهدای خون داشته باشند در غیر این صورت داوطلبین بعد از افطار برای اهدای خون مراجعه کنند.


معاون فنی انتقال خون استان با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان مراکز اهدای خون فعال هستند، یادآور شد: دو مرکز اهدای خون استان، مرکز روح الله واقع در میدان روح الله جنب دبیرستان ماندگار امام صادق در نوبت کاری صبح همه روزه از ساعت ۸ الی۱۳ پذیرای داوطلبین اهدای خون است و مرکز اهدای خون ساختمان مرکزی واقع در بلوار ۱۵ خرداد جنب اداره اصناف هم از ۸ الی ۱۳ پذیرای اهدا کنندگان است.

وی عنوان کرد: همچنین مرکز روح الله واقع در میدان روح الله در ساعات بعد از افطار از ساعت ۲۱ الی  ۰۰:۳۰بامداد پذیرای داوطلبین اهدای خون می باشد.

کبیری تأکید کرد: از کلیه داوطلبین اهدای خون تقاضا می کنیم به هنگام مراجعه حتما کارت ملی به همراه داشته باشند، سن اهداکنندگان خانم و آقا ۱۸ سال تمام الی ۶۰ سال برای بار اول می توانند مراجعه کنند و اگر از اهدا کنندگان مستمر هستند تا۶۵ سال امکان اهدای خون دارند.


مدیرکل انتقال خون قم با اشاره به افزایش ساعات فعالیت مراکز انتقال خون قم در شب‌های قدر، تصریح کرد: طی این شب‌ها به هرمیزان که متقاضی وجود داشته باشد، فعالیت اهدای خون تداوم خواهد یافت.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری و ایام نوروز استقبال و حضور اهداکنندگان خون در این استان رضایت بخش و امیدوار کننده بوده است، ادامه داد: اهدای خون در نوروز سالجاری در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد رشد کرده‌است در صورت ادامه این روند مطلوب، ذخایر خونی قم در وضعیت مطلوب و پایدار قرار می‌گیرد.

یکی از مصادیق ایثار و فداکاری که توسط مردان و زنان این مزر و بوم انجام می‌شود، عمل ارزشمند «اهدای خون» است؛ این افراد با الهام گرفتن از اهل بیت (علیهم‌السلام) و دستورات پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مبنی بر اهتمام به امور مسلیمن، از جان خود مایه گذاشته و به فکر مسلمانان مریض و نیازمند خود بوده و از مهم‌ترین ماده بدن خود یعنی خون خود، برای کمک به هم‌نوعان خود استفاده می‌کنند.

بدون شک کسانی‌که با اخلاص و برای رضای خداوند متعال به مراکز درمانی مراجعه کرده و از خون خود برای کمک به بیماران نیازمند استفاده می‌کنند، امور مسلمین و سلامتی برادران یا خواهران دینی برای آنان مهم است که از جان خود مایه گذاشته و با خون خود به کمک آنان شتافته و به حدیث پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) عمل کرده‌اند که باید به امور مسلمین اهتمام ورزید.


به گفته فقها اگر اهدای خون به قصد تقرّب باشد، ثواب دارد. اهدای خون برای نجات جان اشخاص و رفع نیاز آنها یک عمل قربی و موجب اجر معنوی و مستحب واقعی است.

نظر برخی مراجع در این ارتباط به شرح ذیل است:

• حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «اگر با نیت تقرب به خدا انجام گیرد ثواب دارد»

• حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی:  «اگر به قصد قربت باشد ثواب دارد. اهدای خون برای نجات جان اشخاص و رفع نیاز آنها یک عمل قربی و موجب اجر معنوی و مستحب واقعی است»

• حضرت آیت‌الله بهجت :«بستگی به نیت با قصد قربت دارد»

• حضرت آیت‌الله سیستانی: «اگر قصد قربت‌ کنند ثواب دارد»


• حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی : «بلی[ ثواب دارد]»

• حضرت آیت‌الله تبریزی: «چنانچه اهدای خون برای شخص خون‌دهنده ضرر نداشته باشد و شخص مومنی به آن احتیاج داشته باشد، اهدای خون به او از باب برآوردن حاجات مومن مستحب است و ثواب دارد»

• حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «آری ثواب بسیار دارد»

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/33008
اخبار مرتبط

نظرات شما