در گفتگو با قم فردا مطرح شد؛

مانع زدایی از ۵۹۴ واحد تولیدی توسط بسیج مهندسین قم

مهندس جهادگر بسیجی قم از مانع زدایی از ۵۹۴ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی قم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهندس بسیجی محمد احسن که ۳۰ سال در یکی صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع مشغول خدمت به کشور بود، این مهندس بسیجی که سال ۹۶ بازنشسته شده اما دست از تلاش برنداشته و این روزها به عنوان بسیجی با استفاده از تجربیات خود در حال خدمت رسانی  به  واحد‌های تولیدی  که دچار مشکل هستند به عنوان مسئول کلینیک صنعتی سازمان بسیج مهندسین می‌باشد.

به مناسبت روز مهندس گفتگویی با این مهندس بسیجی داشتیم.

از خودتان و فعالیت خود به عنوان مهندس بسیجی بگویید؟

احسن: بعد از بازنشستگی در بسیج مهندسین قم حضور پیدا کردم تا تجربیات خودم را با دیگران به اشتراک بگذارم در ابتدای ورودم به سازمان بسیج مهندسین، مدیریت پروژه اصلاح الگوی مصرف آب را که  با توجه به خشکسالی که چند سال پیش به اوج خود رسیده بود و با درخواست شرکت آب و فاضلاب استان قم از سازمان بسیج مهندسین ، در دست گرفتم و توانستیم با کمک دیگر مهندسین  بسیجی با حضور در بیش از ۵۰۰ مسجد در شهر قم آموزش های لازم  را ارائه نماییم.


چطور وارد عرصه کمک به واحد های تولید ی و صنعتی شدید؟

احسن: از سه سال پیش با توجه به ابلاغی که  فرمانده کل سپاه در این خصوص به سازمان بسیج کشور  دادند و در راستای تحقق شعار سال و اجرای منویات مقام معظم رهبری در مانع زدایی، پشتیبانی و تسهیل‌گری از واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان و اینکه بسیج هم باید در این عرصه ایفای نقش نماید ، مانع زدایی از واحدهای تولیدی و صنعتی  در قالب طرح «صنعت یار» را در بسیج مهندسین آغاز کردیم.

در ابتدا چندین گروه پایش با حضور مهندسین بسیجی و جهادی  تشکیل شد، آموزش‌های لازم به این گروه‌ها داده شد  سپس پایش واحدهای صنعتی به منظور احصاء مشکلات و عارضه‌ها در سال ۹۹ به صورت گسترده در شهرک صنعتی شکوهیه شروع شد که در این سال حدود هزار واحد تولیدی پایش و مشکلات آنها احصاء گردید.

  نتیجه این پایش ها چه می شود؟

احسن: با احصا مشکلاتی که با  از پایش حاصل شد ، در صدد رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی بوده و هستیم البته  با توجه به شناختی که واحد‌های صنعتی از فعالیت بسیج مهندسین پیدا کردند، خودشان نیز به کلینیک صنعت سازمان بسیج مهندسین مراجعه و مشکلات واحد تولیدیشان  را مطرح  و درخواست پیگیری و رفع مشکلات  را دارند.

آماری هم از پایش‌ها بفرمایید.

احسن: بحمدالله تا امروز توانستیم در ۵۹۴ واحد صنعتی در استان قم مانع زدایی داشته باشیم، نحوه مانع زدایی و تسهیل‌گری به این صورت است که ابتدا مشکل احصاء شده در  پایش‌ و یا درخواست واحد تولیدی دقیق بررسی می‌شود و با توجه به نوع مشکل و دستگاه مربوطه در استان اقدام مقتضی بعمل می‌آید، گاهی با دستگاه مربوطه مکاتبه و درخواست رفع مشکل می‌شود و در بعض موارد برای رفع مشکل  با دستگاه مورد نظر در محل آن دستگاه و یا در محل این سازمان و با حضور نماینده واحد تولیدی  جلسه برگزار می‌کنم  و تا حصول نتیجه که همان تسهیل‌گری و رفع موانع تولید است کار را دنبال می‌کنیم.


یکی دیگر از خدماتی که توسط بسیج مهندسین به واحدهای صنعتی چند سالی است که ارائه می شود ، دادن مشاوره‌های های رایگان و تخصصی در حوزه‌های که معمولا واحدهای صنعتی نیازمند آن هستند مانند بازار و‌ فروش، دانش بنیان شدن ، مشکلات حقوقی و قوانین اداره کار ، شرایط دریافت تسهیلات بانکی و مشاوره در راستای رفع مشکلاتی که واحد‌های صنعتی با ادارات و دستگاه های مختلف در سطح استان دارند می‌باشد. لازم به ذکر است تا کنون ۶۲۷ مورد مشاوره رایگان و کاملا تخصصی به واحدهای صنعتی داده شده است.

با توجه به اینکه در چند سال اخیر تامین نیروی انسانی ساده و به ویژه ماهر  یکی از معضلات و مشکلات  واحدهای تولیدی بوده است ، لذا دراین خصوص هم سعی کردیم به واحدهای تولیدی کمک کنیم که تاکنون  ۲۳۴ نفر نیروی کار ساده و ماهر  را به دهها واحد تولیدی معرفی کردیم تا در این خصوص هم مانع زدایی کرده باشیم. 



پایش واحد های تولیدی یکبار انجام می‌شود؟

احسن: خیر ، امسال هم به درخواست شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، مجددا واحد‌های زیادی از واحدهای  صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شکوهیه را  پایش و تا آخرین وضعیت این واحدها را از نظر ظرفیت تولید و مشکلات تولید احصاء کنیم.

فقط در شهرک صنعتی شکوهیه فعالیت دارید؟

احسن: با توجه به اینکه بیشتر واحدهای صنعتی در شهرک  صنعتی شکوهیه مستقر هستند، مانع زدایی‌های ما بیشتر در شکوهیه بوده لیکن در شهرک‌های و نواحی صنعتی دیگر مانند ناحیه صنعتی نیزار نیز تسهیل‌گری و مانع زدایی داشته ایم.

در خصوص دیگر فعالیت‌های  کلینیک صنعت سازمان بسیج مهندسین قم توضیح دهید؟

احسن: کلینیک صنعت سازمان بسیج مهندسین استان قم علاوه بر اینکه به صورت مستقل و مجزا و بر اساس وظیفه در راستای رفع موانع تولید از واحد‌های تولیدی تلاش می‌کند،  این سازمان همچنین عضو ستاد تسهیل تخصصی و اصلی استان که در  استانداری با حضور نماینده واحدهاب صنعتی برگزار می‌شود نیز  می‌باشد تا در این ستاد با مشارکت و همکاری دیگر اعضا ، نسبت به رفع مشکلات واحدهای تولیدی اقدام نماید.


از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم

احسن: من هم از شما تشکر می‌کنم
نکته آخر اینکه  اقدامات  ما در کلینیک صنعت سازمان بسیج مهندسین  با بهره‌گیری از گروه مهندسین بسیجی و جهادی انجام می‌شود که بر خود لازم می دانم از تمامی این عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو 

انتهای پیام/۱۷۰



http://qomefarda.ir/40299
اخبار مرتبط

نظرات شما