نقش خانواده در ایمنی سفر و خودرو/ آیا باید بى وقفه رانندگى کرد؟

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران گفت: با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی و سفرها، معابر شهری و جاده‌ای کشور شاهد افزایش حجم عبور و مرور خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سرهنگ علی اصغر شریفی  با اشاره به آغاز فصل تابستان و مسافرت‌های مرتبط با آن، گفت: با توجه به پایان کار مدارس و آغاز تعطیلات تابستانی بسیاری از مردم برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند به این ترتیب معابر شهری و جاده‌ای کشور شاهد افزایش حجم عبور و مرور خودرو‌های شخصی و وسایل نقلیه عمومی می‌شود لذا به همه عزیزانی که قصد سفر در این ایام را دارند توصیه می‌شود نکاتی را که پلیس بر آن‌ها تاکید دارد رعایت کنند تا به سلامت به مقصد برسند و سفری ایمن و خوشی را پشت سر بگذارند.

وی افزود: یکی از نکات مهمی که در سفر باید به آن اشاره کرد خستگی و خواب‌آلودگی است. هنگامی که ما خسته و خواب‌آلود هستیم در تشخیص فاصله طولی با خودرو‌های مقابل ناتوان می‌شویم که در این صورت قانون فاصله طولی و زمانی دو ثانیه را رعایت نمی‌کنیم و با این کار شرایط مناسب برای حادثه را فراهم می‌کنیم.

سرهنگ شریفی با بیان اینکه ایران کشوری پهناور است و فاصله بسیاری از شهر‌های کشور به ویژه در مناطق میانی و جنوبی آن طولانی است، گفت: باید به ازای هر ۲ ساعت رانندگی حداقل بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه استراحت داشته باشیم چرا که ما ربات یا عروسکی کوکی نیستیم که بی‌وقفه طی مدت زمان مشخصی به حرکت ادامه دهیم. مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده است که پس از هر ۲ ساعت فعالیت به مدت کوتاهی استراحت نیاز دارد تا خون‌رسانی به تمامی مناطق حساس و حیات آن انجام شود. تا زمانی که مغز استراحت کافی نکند در دریافت و پالایش خون و اکسیژن رسانی به تمامی مناطق ویژه خود ناتوان خواهد بود به این ترتیب در تصمیم‌گیری لازم و به موقع ناکارآمد می‌شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که در سفر باید مورد توجه قرار گیرد خوردن و آشامیدن چای، آب و تنقلات است که توصیه می‌شود هم به منظور جلوگیری از حواس پرتی ناشی از خوردن و آشامیدن همزمان با رانندگی و هم بخاطر استفاده از لحظاتی برای استراحت خوردن و آشامیدن چای و تنقلات را با توقف‌هایی کوتاه در مناطق ایمن مسیر و جاده‌های بین‌شهری انجام دهند.

سرهنگ شریفی با تاکید بر نقش مهم خانواده و هر یک از اعضای آن در ایمنی سفر و سلامت راننده خودرو گفت: اعضای یک خانواده در حال سفر می‌توانند با همکاری و همراهی راننده خودرویی که با آن سفر می‌کنند نقش مهمی را در ایمنی سفر ایفا کنند به عنوان مثال با پیشنهاد بر توقفی کوتاه به منظور گرفتن عکس یادگاری راننده را در استراحت کافی و ممانعت از رانندگی یکسره و مداوم در نتیجه تجریه سفری ایمن یاری کنند.

وی در پایان تاکید کرد: همانگونه که در کتاب قانون راهنمایی و رانندگی برای آزمون گواهی‌نامه بار‌ها تاکید شده است هرگز نباید هنگام خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی کنید



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43444
اخبار مرتبط

نظرات شما