سریال تاریخی سلمان فارسی؛

حسین یاری به پروژه بزرگ سلمان پیوست

در خبرها آمده که به تازگی حسین یاری بازیگر توانای سینما و تلویزیون ایران، به پروژه بزرگ سریال تاریخی «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری اضافه شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در خبرها آمده که به تازگی حسین یاری بازیگر توانای سینما و تلویزیون ایران، به پروژه بزرگ سریال تاریخی «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری اضافه شده است؛ سریال «سلمان فارسی» به زودی وارد فاز «ایران باستان» می‌شود و در این فاز تعدادی بازیگر جدید به این پروژه اضافه شده‌اند که حسین یاری یکی از آن‌هاست.

سریال سلمان فارسی به کارگردانی داود میرباقری در سه فصل بیزانس، ایران باستان و حجاز صدر اسلام تولید می‌شود. تصویربرداری فصل بیزانس که از یازدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود، به تازگی به پایان رسید و قرار است با پشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید، به زودی تصویربرداری فصل ایران باستان آغاز شود.

حسین یاری تاکنون در تعدادی سریال تاریخی – مذهبی از جمله «مردان آنجلس»، «مریم مقدس (س)» و «فرستاده» به ایفای نقش پرداخته است. یاری علاوه بر این در چند سریال تاریخی دیگر از جمله «روشن‌تر از خاموشی»، «شهر آشوب»، «شب دهم» و… نیز بازی کرده است.

میرباقری با اعلام ساخته شدن حدود ۳۳ درصد سریال که شامل فصل میانی آن یعنی فصل بیزانس است، گفت در این فصل بازیگران مختلفی از یونان، ارمنستان، مراکش و تونس در کنار بازیگران ایرانی جلوی دوربین رفته‌اند که در زمان پخش سریال می‌توانند نقش چشمگیری در دیده شدن جهانی آن داشته باشند.

این سریال به زندگی و زمانه سلمان فارسی یار ایرانی پیامبر در سه فصل ایران دوران ساسانی، بیزانس و صدر اسلام می پردازد؛ تصویربرداری سریال از آذر ۱۳۹۸ در کرمان آغاز شده و در شاهرود، قشم، جلفا، شهرک های سینمایی غزالی، نور و دفاع مقدس ادامه داشته و هم اکنون تصویربرداری یک سوم میانی آن به پایان رسیده است.

تک خال های میرباقری

میرباقری که با تئاتر کار حرفه ای خود را شروع می کند، سال ها بعد سریال «معصومیت از دست رفته» را در قالب تله تئاتر و با بازی درخشان مرحوم امین تارخ برای تلویزیون کار می کند تا پیش درآمدی برای خلق اثری ماندگارتر به نام «مختارنامه» باشد؛ مختاری که ۵ سالی ساخت آن طول می کشد تا یکی از ماندگارترین آثار تلویزیون در قالب آثار تاریخی مذهبی ساخته شود.

میرباقری در سینما و شبکه نمایش خانگی نیز تک خال هایی برای خود به یادگار گذاشته است؛ همان طور که سینمایی «مارمولک» کمال تبریزی با وجود توقیف در خانه اکثر ایرانی ها راه پیدا کرد، سینمایی «آدم برفی» میرباقری نیز به خاطر نقش خاص اکبر عبدی در شمایل یک زن به فیلمی خاطره انگیز و دیدنی برای ایرانی ها تبدیل شد؛ و اما سریال «شاهگوش» داوود خان نیز به دلیل گریم های ماندگار محسن تنابنده در نقش های مختلف و بازی های درخشان مجموعه بازیگران آن، در زمان پخش خود به یکی از سریال های پربیننده شبکه نمایش خانگی تبدیل شده بود.

و حالا خالق آثاری چون «امام علی(ع) و مختارنامه» بار دیگر دست به جادوگری زده تا سریال درخشان دیگری را برای تاریخ تلویزیون به یادگار بگذارد. سریالی که سوژه آن از سال ها پیش در ذهن آقای کارگردان ساخته و پرداخته شده و حتی پیش از خلق مختارنامه، قصد ساختن آن را داشته که زمین و زمان دست به دست هم دادند تا سریال الف ویژه «سلمان فارسی» حالا و در این زمان ساخته شود.

علاوه بر حسین یاری تاکنون بازیگرانی همچون فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، محمدرضا هدایتی، احترام برومند، رامونا شاه، علی دهکردی، مرحوم چنگیز جلیلوند، مهدی فقیه، محمدجواد جعفرپور، علیرضا مهران، چند بازیگر خارجی و حدود ۱۵۰۰ بازیگر تئاتری و بومی جلوی دوربین این سریال رفته‌اند. علیرضا شجاع نوری نیز نقش میانسالی و پیری سلمان فارسی را بازی خواهد کرد.

کارنامه بازیگر نقش سلمان

علیرضا شجاع نوری از ابتدای دهه ۶۰ کار بازیگری در سینما را با فیلم «بی بی چله» کیومرث پوراحمد آغاز می کند و دو سال بعد همزمان با بازی در فیلم «شیر سنگی» جعفری جوزانی، تهیه کنندگی این کار را نیز برعهده می گیرد و به نحوی وارد دنیای تهیه کنندگی می شود و همزمان حرفه بازیگری را نیز ادامه می دهد و در این سال ها فیلم های بسیاری را تهیه کرده و تک خال هایی در عالم بازیگری دارد که همه این نقش ها در ذهن و خاطر مخاطبان سینما و تلویزیون ثبت شده است.

در فیلم سینمایی «روز واقعه»، «عبدالله» جوانی مسیحی است که تازه مسلمان شده و با ندای یاری امام حسین(ع) راهی کربلا می شود و این بازی یکی از تک نقش های ماندگار سینمای ایران است که شجاع نوری جوان در سال ۷۳ آن را بازی می کند و نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سیزدهم فیلم فجر می شود. دیگر نقش ماندگار شجاع نوری بازی در فیلم «محمد رسول الله» مجیدی در نقش «عبدالمطلب» است که گریم شجاع نوری در این فیلم بی شباهت به نقش میانسالی و پیری سلمان فارسی نیست که هم اکنون در حال بازی در این سریال الف ویژه تلویزیون است.

تاکنون بیش از ۳۰ درصد این سریال ۶۰ قسمتی تصویربرداری شده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده این سریال تاریخی سال ۱۴۰۵ به آنتن خواهد رسید.




انتهای پیام/


منبع:دانا
http://qomefarda.ir/43658
اخبار مرتبط

نظرات شما