معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قم خبر داد:

افزایش دوبرابری فرزندخواندگی در قم

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم‌ گفت: سال گذشته به ۳۸ خانواده متقاضی فرزند تحویل داده شده که نسبت به سال قبل آن که ۱۸ مورد بود افزایش دوبرابری داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا محمدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخش امور اجتماعی سازمان بهزیستی در قالب ۳ دفتر فعالیت می‌کند، دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان، دفتر توانمندسازی خانواده و زنان و دفتر حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی از جمله فعالیت‌های این معاونت است.
 معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی قم افزود: دفتر حمایت کودکان و نوجوانان ساماندهی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را بر عهده دارد، بخشی برای 
نوزادان بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه و  یا بدسرپرست است که در شیرخوارگاه پذیرش می‌شوند هم‌زمان خانواده متقاضی فرزندخوانده هم هستند این شیرخواران بعد از طی روال اداری و احراز شرایط  به این خانواده داده می‌شود.
وی افزود: سال گذشته ۳۷ مورد فرزندخواندگی نوزادان را داشتیم که نسبت به سال قبل که ۱۸ ‌مورد بود رشد دوبرابری را شاهد بودیم، نوزادان از صفر سالگی تا ۳ سالگی از ۳ سالگی تا ۶ سالگی و از ۷ تا ۱۲ سالگی و‌ از ۱۳ تا ۱۸ سالگی در بخش‌های مختلف مراقبت و نگهداری می‌شوند، اگر فرزندی وارد این گردانه شد تلاش است یا به خانواده زیستی  و یا بستگان تحویل داده شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم بیان داشت: همچنین طرح امین موقت نوزادان اجرا می‌شود که نوزادان برای مدتی کنار خانواده‌ها باشند تا خانواده متقاضی پیدا شود آسیب این کار کمتر از نگهداری در مراکز هستند، هرکسی متقاضی امین موقت است می‌توانند به بهزیستی مراجعه کنند.
محمدی اضافه کرد: همچنین طرح فرزندان امداد بگیر در این معاونت اجرا می‌شود که در این طرح فرزندان بدسرپرست و یا بی‌سرپرست تحویل بستگان داده می‌شوند  که نیاز معیشتی دارند ۱۲۳ امداد بگیر در مرکز داریم که پیش اقوام نگهداری می‌شود؛ اما حمایت‌های مالی و از جمله توجه به تحصیل و آموزش و...و دیگر خدمات جز برنامه است‌.
محمدی افزود: دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز فعال است که در زمینه، کودک‌آزاری، همسرآزاری، خودکشی، کودکان کار، کودکان خیابانی، خشونت و مشاجرات خانگی فعال هستند شماره ۱۲۳  اورژانس شبانه‌روزی اجتماعی است که برای ما بسیار اهمیت دارد مردم در صورت مشاهده این خشونت‌ها با این شماره تماس بگیرند تا مداخله و ساماندهی شود.
وی افزود: پایگاه‌های خدمات اجتماعی در محله‌های مختلف وجود دارد خانه امن زنان، خانه سلامت دختران در معرض آسیب، مرکز ساماندهی کودکان کار از جمله مراکز موجود هستند، در قم کودک کار که نیاز به درآمد دارند هم ایرانی و اتباع وجود دارد؛ اما کودک  خیابانی نداریم؛ زیرا در صورت مشاهده  سریع مداخله کرده و به مراکز هدایت می‌شوند و خدمات موردنیاز را دریافت می‌کنند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان قم عنوان داشت: کودکان کار یا پدر خانواده آنها را رها کرده یا دارای پدر معتاد یا زندانی هستند و به درآمد نیاز دارند این کودکان و مادران سازماندهی می‌شوند کودکان در کنار مادر باشند و بتوانند هزینه زندگی را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه خدمات به افراد دارای اختلال هویت جنسی نیز وجود دارد که مشاوره‌ها و درمان‌های مختلف به آنها ارائه می‌شود تا به زندگی ادامه دهند گفت: همچنین ۱۴۴۰ زن خودسرپرست تحت پوشش مرکز  هستند که به‌صورت مجموع ۴۳۰۰ نفر هم خدمات  دریافت می‌کنند، توجه به وضعیت کودکان این خانواده از جمله تحصیل اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی خاطرنشان کرد: به ۲۷۱ دانش‌آموز و ۲۳ دانشجو از خانواده‌هایی که زنان سرپرست آن هستند کمک‌هزینه پرداخت می‌شوند، کمک‌های درمانی، اهدای وسایل ضروری، توانمندسازی و آماده‌سازی شغلی برای کاهش وابستگی از دیگر خدمات ارائه شده به این خانواده‌ها است.
محمدی ادامه داد: بیمه اجتماعی زنان که از ۱۰ سال قبل شروع شده به افرادی که به سن بازنشستگی رسیدن‌اند واریز می‌شود، همچنین باتوجه‌به جمعیت و تلاش به حفظ جوانی جمعیت خانواده‌های که صاحب چندقلو می‌شوند تحت حمایت ما قرار می‌گیرند خانواده دوقلو بعد از آزمون نیاز به حمایت و خانواده‌های ‌۳ قلو و بالاتر  بدون نیاز به آزمون تحت حمایت بهزیستی هستند، ۳۵۱ خانواده دوقلو، ۷۰ خانواده  سه‌قلو و ۴ خانواده چهارقلو و در مجموع ۴۲۳ خانواده دارای فرزندان چندقلو تحت پوشش ما قرار دارند.
انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/43801
اخبار مرتبط

نظرات شما