در جلسه شورای شهر قم مطرح شد؛

انتقادات و پاسخگویی ها پیرامون عدم حمایت های ساختارمند شهرداری قم از مساجد

روند انتقادات پیرامون عدم حمایت های ساختارمند لازم شهرداری از مساجد به جایی رسید که شورای اسلامی شهر قم در نود و نهمین جلسه علنی خود به این موضوع پرداخت و پاسخ گوی این انتقادات شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روزهای اخیر شاهد انتقاداتی پیرامون نبود حمایت های ساختارمند لازم و کافی شهرداری و مجموعه مدیریت شهری قم از مساجد در فضای رسانه بودیم.

این روند به جایی رسید که رد پای آن به شورای اسلامی شهر قم نیز کشیده شد و زمان قابل توجهی از جلسه شورای اسلامی شهر قم به پاسخ گویی رییس شورای اسلامی شهر قم و برخی از اعضا صرف شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم امروز در نود و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم بدون اشاره به انتقادات اخیر به این موضوع پرداخت و گفت: شورای شهر قم و مجموعه مدیریت شهری حمایت مناسبی را از فعالیت های فرهنگی و مذهبی مساجد داشته و دارد.

محسن محرری روز با تبریک به مناسبت روز جهانی مسجد، بیان کرد: شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری قم از ابتدا همواره از برنامه های فرهنگی و مذهبی با محوریت مساجد حمایت کامل دارد و این روند همچنان با قوت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: هرگونه پیشنهاد در زمینه فعالیت مساجد به شورا ابلاغ می شود، کاملا مورد حمایت اعضا قرار می گیرد و این از وظایف شورا محسوب می شود.

محرری اضافه کرد: مردم برای فعالیت در مساجد خواسته ها و انتظاراتی دارند که این انتظارات بجاست.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر قم یک مجموعه انقلابی و ولایی است، گفت: نمونه های زیادی از عملکرد و حمایت های مجموعه مدیریت شهری از مسائل مرتبط با مساجد وجود دارد که واگذاری زمین به منظور احداث مسجد از جمله این نمونه ها است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه کارنامه شورای شهر و مدیریت شهری نشان دهنده حمایت کامل از مساجد و فعالیت های مرتبط با این نهاد دارد، افزود: برنامه هایی در دستور کار شورا به منظور حمایت از رشد و توسعه مساجد در شهر قم وجود دارد که احداث و جانمایی پنج مسجد در بلوار پیامبر اعظم نمونه بارز از این برنامه ها است.

به گفته این مقام مسوول این پنج مسجد محلی برای ارائه خدمات به زائران و شهروندان و همچنین محوری برای فعالیت های تشکل ها، موسسات فرهنگی و نهادهای مرتبط می شود.

وی بیان کرد: طرحی که در شورای پنجم تصویب شد مرتبط با احداث مسجد در بوستان هایی است که ظرفیت لازم را دارند و اهالی محل نیز تقاضای چنین طرحی را به شورا تحویل داده اند.

محرری حفظ فضای سبز و توجه به شرایط محله را از جمله نکات مورد توجه در احداث مسجد است، گفت: احداث مسجد در بوستان ها روندی است که از گذشته انجام گرفته و در حال حاضر نیز ادامه خواهد داشت.

همچنین افزایش سقف مساحت تجاری های مساجد به صورت رایگان در جهت درآمد پایدار مساجد،حذف پارکینگ مساجد، ساخت مساجد در بوستان ها که امکان آن فراهم است و بعضا مواردی نیز انجام شده و بخشی نیز در کمیسیون های مربوطه در دست بررسی است و حمایت های فرهنگی توسط سازمان فرهنگی در مراسمات مختلف ملی و مذهبی از جمله مواردی است که توسط مدیریت شهری در جهت حمایت از مساجد انجام شده و می شود.

محرری با اشاره به تصویب دستورالعمل حمایت از مساجد، هیئت های مذهبی و مراکز فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی با رای قاطع اعضای شورای شهر، گفت: این شیوه نامه محور ارائه کمک به مساجد در شهر مقدس قم خواهد بود و با تلاش های صورت گرفته در کمیسیون فرهنگی و حمایت اعضای محترم در جلسه رسمی مورد تائید و تصویب همه اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر مقدس قم در خصوص بودجه مصوب حمایت از مساجد، گفت: بودجه موجود، بودجه ای است که به تصویب اعضای محترم رسیده است و شهرداری نیز ذیل آن در حال انجام وظایف تبیین شده است، اما عطف به حمایت شورای اسلامی شهر از کارهای فرهنگی و خاصه مساجد سطح شهر در صورت امکان و در چارچوب بودجه افزایش آن میسر خواهد بود.

انتقادات و پاسخگویی ها پیرامون عدم حمایت های ساختارمند شهرداری قم از مساجد

پیش بینی ۸۰ میلیارد ریالی بودجه بری حمایت از مساجد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم و عضو کمیته حمایت از مساجد شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به پیش‌بینی ۸۰ میلیارد ریال بودجه برای حمایت از مساجد در سال جاری تصریح کرد: این تنها حمایت نقدی از مساجد است و حمایت‌های غیر نقدی بسیاری نیز در مدیریت شهری برای این موضوع صورت می‌پذیرد.

حسن طلایی، همزمان با روز جهانی مسجد اظهار کرد: ۳۰ مردادماه، روز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی، قبله اول مسلمین جهان توسط صهیونیست‌ها بوده و بهانه‌ای است تا به مسائل مساجد توجه ویژه صورت بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت تقویت مساجد برای ساماندهی به مسائل فرهنگی و اجتماعی افزود: تلاش مدیریت شهری این است که اقدامات فرهنگی به‌صورت مسجدمحور و مردمی پیش رفته و شهرداری نقش حمایت‌گر داشته باشد.

عضو کمیته حمایت از مساجد شورای اسلامی شهر قم با اشاره به پیش‌بینی ۸۰ میلیارد ریال بودجه برای حمایت از مساجد در سال جاری تصریح کرد: این تنها حمایت نقدی از مساجد است و حمایت‌های غیر نقدی بسیاری نیز در مدیریت شهری برای این موضوع صورت می‌پذیرد.

وی واگذاری رایگان زمین برای احداث مساجد را یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری قم با تصویب شورای اسلامی شهر در این زمینه دانست و افزود: کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای تعمیر مساجد و بهسازی فضای پیرامونی از دیگر اقدامات در این زمینه است. سیاست شهرداری قم در سال‌های اخیر این بوده که در ایام محرم و صفر بیشترین حمایت از مساجد صورت گرفته و اقدامات حمایتی مسجدمحور پیش برود.

طلایی با اشاره به اعطای بسته‌های فرهنگی به مساجد شاخص در ابتدای ایام محرم و صفر ادامه داد: شورای اسلامی شهر قم شیوه‌نامه حمایت از مساجد را تدوین و تصویب کرده است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تشکیل کمیته حمایت از مساجد و عضویت سه عضو شورای اسلامی شهر قم در آن گفت: در قالب این کمیته حمایت‌های مدون از مساجد مطابق با

شیوه‌نامه از شهریورماه آغاز می‌شود. رایگان کردن عوارض ساختمانی از بنای مساجد و تکایا در شهر قم از دیگر حمایت‌های مدیریت شهری است؛ همچنین ۱۵ درصد عرصه مسجد می‌تواند کاربری تجاری دریافت کند که درآمد آن صرف امور جاری مسجد می‌شود.

طلایی به اهتمام شهرداری و شورای اسلامی شهر قم برای تقویت این حمایت‌ها یادآور شد: مدیریت شهری خود را در کنار فعالان فرهنگی مساجد دیده و از هرگونه پیشنهاد کارشناسی برای تقویت این حمایت‌ها استقبال می‌کند.

انتقادات و پاسخگویی ها پیرامون عدم حمایت های ساختارمند شهرداری قم از مساجد


متقاضی توجه بیشتر نسبت به امور مساجد هستم

همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم گفت: منکر زحمات برخی از افراد نیستم اما درخواست توجه بیشتر نسبت به امور مساجد هستم.

مصطفی مولایی با اشاره به اینکه همیشه برایم جالب بوده است که چه کسانی پایین پیکر شیخ فضل الله هورا می کشند، بیان کرد: نقدی که نسبت به حوزه مسجد داشتم از سوی برخی افراد جور دیگر پاسخ داده می شود.

وی افزود: در دوره ششم تنها یک یا ۲ جلسه کمیته حمایت از مساجد برگزار شد و بنده صد مرتبه این امر را پیگیری کردم تا این کمیته تشکیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: با وجود پیگیری های صورت گرفته مجبور شدیم در قالب تبصره، بودجه آن را پیگیری کنیم که الزامی و نظام مند شود و در نهایت دستورالعمل آن تهیه شود.

وی خطاب به رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت : اینجا شهر مقدس قم است و ما بچه مذهبی هستیم و این دوره ها تمام می شود و ما از دل مساجد رای آورده ایم و طبق آیات قرآن، ستمکار کسی است که مانع رشد و بهره برداری مساجد شود.

وی اضافه کرد: در اول دوره ششم بنده طرح شهید سلیمانی را نوشتم و ۱۰ جلسه در کمیسیون بررسی و در نهایت توسط هیات رئیسه وقت رد شد.

مولایی ادامه داد: هیچ استانی نداریم که نسبت به حمایت از مساجد و بودجه گذاری دستورالعمل داشته باشد.

وی با انتقاد از احداث تنها پنج مسجد در بلوار پیامبر اعظم بیان کرد: از یک هزار بلوکی که در بلوار پیامبر اعظم پیش بینی شده است تنها پنج مسجد پیش بینی شده است؟

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/44751
اخبار مرتبط

نظرات شما