معاون اجرایی رئیس‌جمهور:

مدیریت شهری در تکمیل مونوریل به دولت کمک کند

منصوری با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور موافق تکمیل مونوریل است، گفت: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مونوریل قم را به نتیجه برساند، این پروژه مربوط به مدیریت و خدمات شهری است توقع داریم شهرداری قم در تأمین منابع مالی آن کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز کمتر کسی است که داستان غم‌انگیز مونوریل قم را نشنیده باشد، پروژه‌ای که کلنگ آن سال ۸۸ به زمین زده شد و قرار بود طی ۳۰ ماه اجرا شود و بخش عمده‌ای از بار ترافیکی شهر را بر دوش بکشد.
از توجیهاتی که در آن زمان برای مونوریل آورده شد، یکی بحث ایستگاه مرکزی قطار پرسرعت تهران – قم – اصفهان بود که بر اساس مطالعات اولیه قرار بود در کنار پارک‌سوار شمالی و به‌نوعی در مجاورت ایستگاه نخست مونوریل اجرا شود و یکی از عوامل تغذیه مونوریل برای تأمین مسافر باشد. همچنین بر اساس مطالعاتی که انجام شده بود جانمایی ترمینال مرکزی شهر قم نیز در پارک‌سوار شمالی دیده شده بود؛ بدین ترتیب این محدوده به یک نقطه تبادل سفر بین مونوریل، ایستگاه قطار پرسرعت و ترمینال مرکزی شهر تبدیل می‌شد که کارآمدی مونوریل در حمل‌ونقل مسافر را توجیه می‌کرد.
این پیشنهاد که در آن زمان حمایت نمایندگان مردم قم در مجلس، استاندار وقت و اعضای شورای اسلامی شهر را داشت، به‌سرعت از سوی دولت مورد قبول واقع شد و در کمتر از یک سال، دو خط ریلی، یکی مترو و دیگری مونوریل به قم اختصاص داده شد و در شورای‌عالی ترافیک به تصویب رسید و این‌گونه بود که زنگ احداث مونوریل در قم به صدا درآمد.
بر اساس آنچه در آن زمان گفته شد قرار بود مونوریل از پارک‌سوار شمالی شروع شده و تا پردیسان به طول ۱۸ کیلومتر ادامه داشته باشد که باتوجه‌به بار ترافیکی سنگین رفت‌وآمد به پردیسان به‌ویژه در بلوار غدیر، مونوریل می‌توانست این گره کور ترافیکی را باز کند.
پس از موافقت دولت با اجرای دو خط ریلی در قم، سازمان قطار شهری قم به ریاست استاندار وقت تشکیل شد و پس از آن با برگزاری مناقصه فاز نخست این پروژه به طول ۶.۲ کیلومتر از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس، تیرماه ۸۸ به مناقصه گذاشته شد و در مردادماه همان سال نیز کلنگ عملیات اجرایی مونوریل قم با حضور مسئولین کشوری و استانی به زمین زده شد. اما هنوز مدتی از آغاز عملیات اجرایی مونوریل نگذشته بود که مخالفت‌ها با آن آغاز شد. البته گروهی در استان موافق صددرصد و گروهی همچون هزینه پروژه را دولت می‌داد مخالفتی نداشتند؛ اما مخالفان اصلی علت را عبور مونوریل از مقابل حرم اعلام کردند.
این موافق‌ها و مخالفت‌ها ادامه داشت و هم‌زمان همچون اعتبارات پروژه تأمین می‌شد یک‌به‌یک ستون‌های میلیاردی از دل زمین رشد و قد علم می‌کردند.
درهرحال همین موضوع چگونگی عبور مونوریل از مقابل حرم باعث ترمز این پروژه در استان شد و دراین‌خصوص اظهارنظرهای فراوانی از سوی بسیاری از کارشناسان و مسئولین شد و واقعاً اینجا این سؤال پیش می‌آید چرا این طرح با کارشناسی دقیق شروع نشد که بعد از ایجاد ستون‌ها و صرف هزینه بسیار بالا به‌یکبار با این گونه مسئله‌ای مواجه شد. مشکلی که از ابتدا بوده و هست و باید قبل از شروع و جانمایی در خصوص آن تصمیم گرفته می‌شد نه اینکه ستون‌های میلیاردی را علم کنند و بعد پروژه را به تعطیلی بکشانند.
هر چند پیشنهادهایی در خصوص عبور مونوریل از مقابل حرم مطرح شد؛ اما هیچ‌گاه این پیشنهادها عملی نشد و مونوریل وارد بن‌بستی شد که هیچ راه گریزی از آن نداشت.
درهرصورت با تمام تفاسیر فاز اول این پروژه آرام‌آرام با وجود قطع و کاهش اعتبارات دولتی، مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و برخی مسائل دیگر به‌صورت لاک‌پشتی به کار خود ادامه داد تا به چیزی که امروز می‌بینید رسید.

تعیین و تکلیف پروژه مونوریل برای دولت بسیار مهم است
این در حالی است که ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سال گذشته در سفر هیئت دولت به قم در حاشیه بازدید از پروژه مونوریل قم در گفتگو با خبرنگاران پروژه مونوریل قم را از پروژه‌های مهم دانست که سال‌ها متوقف شده است.
 وی با بیان اینکه تعیین و تکلیف این پروژه برای دولت بسیار مهم است، ابراز داشت: این پروژه از سرمایه های ملی و حتی فرا ملی است و نباید اینگونه رها شود. وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: متوقف شدن چنین پروژه هایی برای کشور خوب نیست و یکی از بحث‌های جمی‌شد در سفر به قم جمع بندی نسبت به منوریل و روشن شدن این پروژه است.
وی تصریح کرد: فعلا منتظر هستیم تا همه دستگاه‌های مربوط اعلام نظر کنند که این طرح قرار است متوقف بماند یا ادامه پیدا کند.
وی افزود: امیدوارم هر تصمیمی گرفته شد به نفع مردم باشد.

رئیس‌جمهور موافق تکمیل پروژه مونوریل قم است
همچنین در سفر اخیر منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور به قم که به بهانه بازید از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام استان صورت گرفت در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: متأسفانه بیش از ۱۰ سال است که کلنگ پروژه مونوریل قم بر زمین خورد و با وجود همه مشکلات مختلف سال‌ها پیش عملیات اجرایی آن متوقف شد و امروز به یکی از مطالبات مردم تبدیل شده است.
وی ادامه داد:  مونوریل یک طرح مدیریت شهری است و شهرداری قم نمی‌تواند پای خود را از این پروژه کنار بکشد. شهرداری و شورای شهر قم در قبال این طرح مسئول هستند، اگر شهرداری این پروژه را از گوشت و خون خود نداد، مونوریل قم به سرانجام نمی‌رسد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه علت توقف چند ساله مونوریل پای‌کار نبودن متولی اصلی آن است، خاطرنشان کرد:  واقعیت این است که استاندار قم باید ابتدا پیگیر این باشد که مدیریت شهری موافق اجرای این پروژه است یا خیر. درصورتی‌که درون استان به توافق رسیده شد استاندار قم می‌تواند این موضوع را از مراجع ملی پیگیری نماید.
وی اضافه کرد: در سطح مردم، علما و گروه‌های اجتماعی نسبت به تعیین تکلیف دو طرح مونوریل و فرودگاه مطالبه جدی وجود دارد و مسئولان اجرایی و مدیریتی نباید اجازه بدهند این دو طرح بیش از این نیمه‌کاره بمانند.
منصوری عنوان کرد: مونوریل قم از طرح‌هایی است که باید زمینه‌های عملیاتی‌شدن آن نهایی شود و علت اینکه این طرح تاکنون به سرانجام نرسیده‌ به‌خاطر عدم ورود جدی مجموعه مدیریت شهری قم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که دولت در طرح‌های مختلف شهری مانند مترو کمک‌کار شهرداری قم است متقابلاً از شهرداری هم انتظار دارد در راستای اتمام پروژه‌هایی که به نفع مردم است پای‌کار باشد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور تأکید کرد: واقعیت این است دولت به‌تنهایی نمی‌تواند مونوریل قم را به نتیجه برساند، باتوجه‌به اینکه این پروژه مربوط به مدیریت و خدمات شهری است توقع داریم شهرداری قم حداقل ۵۰ درصد تأمین منابع مالی این پروژه را برعهده گیرد.
وی ابراز داشت: رئیس‌جمهور موافق ساخت این پروژه در قم است و بارها تأکید کرده که مجموعه دولت پیگیر تکمیل مونوریل قم باشند.
منصوری در خاتمه گفت: برخی پروژه‌ها صرفاً نباید دیدگاه اقتصادی داشته باشند؛ بلکه ما باید به ‌دنبال ورود تکنولوژی جدید به کشور باشیم‌. مونوریل نیز تکنولوژی جدیدی است که باید وارد کشور و شهر قم شود.

البته باید یادآور شد که  فاز دوم این پروژه‌ها که فقط ستون است بدون استفاده مانده است و فعلاً هیچ تصمیمی برای تخریب و یا تغییر کاربری آن گرفته نشده است. البته که هر اتفاقی برای آن مستلزم تصمیمی جدی است چرا که حتماً یکی از مطالبات مردم این خواهد بود که چرا در ابتدای امر کارشناسی دقیقی صورت نگرفته که امروز با صرف میلیاردها تومان هزینه حالا باید این اتفاق برای مونوریل رخ دهد.
شاید در ابتدای امر اگر بجای عجله در اجرای طرح ، زمانی حتی چند ساله برای انجام مسائل کارشناسی و مشورت با صاحبان این حوزه درنظر گرفته می شد می توانست یک پروژه کاملا به صرفه را در زمان تعیین شده انجام داد تا با چنین افتضاح و شکستی مواجه نشود.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/45679
اخبار مرتبط

نظرات شما