در گفتگو با مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم مطرح شد:

تاریخچه کودهای آلی و شیمیایی در ایران

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: ازآنجاکه کود شیمیایی، آلی و زیستی همچنان مهم‌ترین عامل حاصلخیزکننده خاک بشمار می‌آید، مصرف بهینه کود و تغذیه متعادل گیاه از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش کشاورزی است.

 حسین زند در گفتگو با خبرنگار «قم فردا» با اشاره به تاریخچه کودهای آلی و شیمیایی در ایران، اظهار داشت: تا اوایل دهه ۷۰ شمسی میزان کل کود مصرفی ۵/۲ میلیون تن برآورد شده بود.

 وی ادامه داد: کلیه برآوردهای پس از آن بیانگر نیاز بیشتر به کود در کشور است که با افزایش اطلاعات و جمع‌بندی‌های دقیق‌تر نسبت به حاصلخیزی خاک‌ها این مقدار به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته یک‌روند کلی افزایش مصرف کودهای شیمیائی را شاهدیم، گفت: بدین ترتیب که مقدار مصرف کود از دهه ۴۰ با مقدار ۶/۱۴ هزار تن عنصر غذایی به ۵/۱۵۳۵ هزار تن عنصر غذایی در سال ۱۳۸۷ رسیده؛ یعنی طی این دوران این مقدار ۱۰۴ برابر شده است.

 وی اضافه کرد: عمده کودهای مصرفی در ابتدا کودهای نیتروژنی و فسفری بوده و در سال‌های اخیر میزان مصرف کودهای پتاسیمی نیز افزایش پیدا کرده است، همچنین از اواسط دهه ۱۳۷۰ میزان مصرف عناصر کم‌مصرف یا ریزمغذی نیز افزایشی معادل چهار برابری را نشان می‌دهد.

 زند خاطرنشان کرد: تحلیل ۵۰ساله روند تغییرات سطح زیر کشت، وضعیت منابع آب، غذای موردنیاز آتی و نرخ رشد جمعیت دشواری افزایش سطح زیر کشت و نیاز به تمرکز بر تولید در واحد سطح را تأیید نمود.

 وی ابراز داشت: این امر فشار بیشتر بر منابع خاک را در پی داشته و عدم لحاظ آن در سیاست‌گذاری‌های کلان دستیابی به تولید پایدار و امنیت غذا را به مخاطره می‌اندازد. بدین ترتیب اهمیت توجه به حاصلخیزی خاک به‌عنوان کلید پایداری بیش‌ازپیش آشکار می‌گردد.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم تأکید کرد: ازآنجاکه کود شیمیایی، آلی و زیستی همچنان مهم‌ترین عامل حاصلخیزکننده خاک بشمار می‌آید، مصرف بهینه کود و تغذیه متعادل گیاه از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش کشاورزی است.

 وی افزود: به نظر می‌رسد تنها نوع کود رایج در کشاورزی ایران کودهای آلی بوده، کودهای شیمیائی تا سال ۱۳۲۴ در این کشور ناشناخته بوده و خواص و نتایج استفاده از آنها تا قبل از این سال روشن نبوده است.

 زند تصریح کرد: بنگاه شیمیایی در این سال وابسته به وزارت کشاورزی وقت تأسیس شد و با همکاری کارخانجات سم سازی کرج تأسیس ۱۳۰۹ به تولید چند نوع کود شیمیائی پرداخت (شرکت خدمات حمایتی، ۱۳۸۵) محصولات اصلی این کارخانه عبارت بود از سالانه ۴ تا ۵ هزار تن سوپر فسفات، پودر استخوان، و نیترات پتاسیم .

 وی ادامه داد: پنج سال بعد نخستین واردات کودهای شیمیائی به کشور گزارش شده که بالغ بر ۲۵۰ تن (۱۰۰ تن سولفات آمونیوم، ۱۰۰ تن نیترات آمونیوم، و ۵۰ تن سوپر فسفات تریپل) بوده است. این مقدار در سال ۱۳۳۴ به ۴۸۱ تن رسیده که شامل ۱۷۶ تن واردات بخش دولتی و ۳۰۵ تن واردات بخش خصوصی بوده است.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم بیان کرد: مقدار مصرف کود شیمیائی کشور که در سال ۱۳۲۴ در حدود ۱۰۰ تن سوپر فسفات تریپل بوده، در سال ۱۳۷۱ به بیش از یک میلیون تن کود فسفری و نزدیک به یک میلیون تن کود نیتروژنی رسید. مجموع مصرف این دو نوع کود در سال زراعی ۸۱-۱۳۸۰ در حدود ۳.۲۱۵.۰۰۰ تن بود.

 وی گفت: با اجرای اقدامات آموزشی و ترویجی میزان مصرف انواع کودهای کشاورزی از ابتدای دهه ۹۰، روند صعودی به خود گرفت، اما به علت تغییر نرخ ارز تخصیصی از رسمی به نیمایی، از ابتدای سال ۱۳۹۹ قیمت کودهای مذکور، پنج برابر شد و در نتیجه، میزان مصرف کودهای فسفاته و پتاسه مجدداً کاهش یافته و با مقادیر توصیه شده توسط مراکز تحقیقاتی فاصله بیشتری پیدا کرده است.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46677
اخبار مرتبط

نظرات شما