وضعیت نگران‌کننده آنفلوانزا در فصل زمستان و نقش اصول بهداشتی در پیشگیری

بیماری آنفلوانزا امسال زودتر از سال‌های گذشته در کشور شایع شده و حداقل تا سه هفته آینده همه‌گیری آن ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با شروع فصل سرما، ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا معمولاً در جامعه افزایش می‌یابد. پس از تجربه همه‌گیری کرونا و گذر از روزهای دشوار ابتلا به این ویروس، اکنون اکثر ما دانش لازم برای رعایت نکات و راهکارهای پیشگیری و بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به آنها را داریم. هر سال این بیماری در آبان‌ماه شایع می‌شد، اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم به‌طوری‌که اکنون در دوره اوج شیوع و همه‌گیری آن قرار داریم.

بیماری آنفلوانزا امسال در کشور، زودتر از سال‌های گذشته شیوع یافته است و به نظر می‌رسد که حداقل تا سه هفته آینده، شیوع این بیماری ادامه خواهد داشت.

آنفلوانزا یک بیماری واگیر است که ویروس آن باعث عفونت دستگاه تنفسی می‌شود. سردرد، تب، بی‌حالی، ضعف، گرفتگی بینی و سرفه از جمله علائم شایع آن است. این بیماری میان انسان و حیوان مشترک است و به طور معمول دوره آن ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد، اما در موارد شدید طولانی‌تر می‌شود و ممکن است به بستری فرد بیمار منجر شود. در مواردی نیز شدت این بیماری به مرگ فرد منتهی می‌شود.

بیماری آنفلوانزا در ایران یک بیماری بومی است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ این بیماری در کشور ثبت می‌شود. موارد سرپایی نیز ثبت نمی‌شود، اما پس از دو سال پاندمی نفس‌گیر کرونا، توجه بیشتری به این بیماری در جامعه به چشم می‌خورد، هشدارهایی که از سوی کارشناسان و مسئولان مختلف با روایت‌های مختلف منتشر می‌شود، روایت‌هایی نگران‌کننده و گاه آرامش‌بخش است.

برخی متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند اکنون تعداد موارد ابتلا به آنفلوانزا در کشور بالاست و به نظر می‌رسد دی‌ماه به پیک خود برسد، هم‌اکنون با شیوع آنفلوانزا نوع A که جدی‌تر و شدیدتر است مواجه هستیم. این نوع آنفلوانزا از اواخر شهریور و اوایل مهر آغاز می‌شود و تا اواخر دی ادامه خواهد داشت و هنوز زود است که بگوییم موارد ابتلا به این بیماری کاهش‌یافته است.

گفته می‌شود پس از این دوره تقریباً از نیمه بهمن شیوع آنفلوانزا نوع B شیوع بیشتری پیدا خواهد کرد که این نوع آنفلوانزا هم تا فروردین و اوایل اردیبهشت ادامه دارد. متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند در این فصول با عفونت‌های ویروسی نظیر انواع کروناهای فصلی، اُمیکرون، آنفلوآنزا، آدونو ویروس و رینو ویروس مواجهیم و علاوه‌بر آنها عفونت‌ها و گلودردهای باکتریایی را هم داریم و همچنین با باکتری پنوموکوک که در کودکان شیوع دارد هم روبه‌رو هستیم. پنوموکوک ممکن است در کودکان موجب ایجاد عفونت‌های جدی نظیر درگیری ریه و ذات‌الریه شود و حتی درگیری مغز را به‌همراه داشته باشد.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا تاکید می‌کند: میزان شیوع آنفلوانزا در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت معناداری ندارد، اما حساسیت کاذبی در جامعه به وجود آمده که بی‌دلیل است. میزان مرگ و میر آنفلوانزا امسال از برخی سال‌های قبل هم کمتر است.

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت می‌گوید: ۹۲ درصد موارد ابتلا به آنفلوانزا در ایران از ابتدای سال آنفلوانزای نوع A و ۸ درصد از نوع B است. از بین موارد ابتلا به آنفلوانزای نوع A نیز ۸۰ درصد آنفلوانزای H۳N۲ و ۲۰ درصد آنفلوانزای H۱N۱ است. میزان مرگ و میر این بیماری معلوم نیست زیرا تعداد کل مبتلایان به آنفلوانزا به خصوص موارد سرپایی و مخرج کشور مشخص نیست. تعیین میزان مرگ آوری این بیماری نیازمند بررسی خانه به خانه و شناسایی همه مبتلایان است که تقریباً در هیچ کشوری انجام نمی‌شود.

مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا به خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا می‌گوید: بیماری آنفلوانزا هر سال با سرد شدن هوا در پاییز شایع می‌شود اما امسال به علت سفر گروهی از مردم به عراق زودتر از سال‌های قبل شیوع این بیماری را در جامعه شاهد بودیم. روند شیوع این بیماری تا دیماه به اوج می‌رسد و در بین بیماری‌های تنفسی شایع در جامعه بیشترین موارد مربوط به آنفلوانزاست.

او می‌افزاید: کودکان ممکن است در مدرسه به این بیماری‌ها مبتلا شوند و بعد ویروس را به خانه آورده و بزرگسالان را هم مبتلا می‌کنند به همین علت تعداد زیادی موارد ابتلا به این بیماری‌های تنفسی در بین کودکان و بزرگسالان هستیم.

محرز درباره علائم افتراقی و تفاوت علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا می‌گوید: علائم آن‌ها خیلی شبیه هم است به خصوص علائم آنفلوانزا و کرونا خیلی به هم شبیه هستند، گلودرد، درد بدن و سرفه شدید در هر دو بیماری‌ها دیده می‌شود، بنابراین تشخیص نوع بیماری از روی علائم کار آسانی نیست البته در نوع امیکرون کرونا که اکنون شایع است، علائم خفیف‌تر است. آبریزش بینی و گلودرد بیشتر دیده می‌شود و سرفه کمتر است. آنفلوانزا بدن درد، تب شدید و سرفه‌های خیلی شدید دارد. این علائم در بیماری‌های تنفسی شبیه هم هستند و فقط با آزمایش می‌توان به طور دقیق مطمئن شد که فرد به کدام از این بیماری‌ها مبتلاست.

وی اضافه می‌کند: مهم‌ترین علامت سرماخوردگی معمولی آبریزش بینی است. تب شدید و بدن درد شدید ندارد و مانند آنفلوانزا افراد را زمین گیر نمی‌کند. افرادی که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند در مراحلی از این بیماری حتی نمی‌توانند از جایشان تکان بخورند، اما در مورد سرماخوردگی علائم خفیف‌تر است. طول دوره بیماری هم در سرماخوردگی کمتر است. افراد مبتلا به هر نوع از بیماری‌های تنفسی باید در خانه بمانند تا هم زودتر بهبود پیدا کنند و هم این بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: بیماری آنفلوانزا بر خلاف کرونا داروی موثر دارد و در صورت تشخیص سریع و شروع درمان دارویی فرد بیمار به سرعت بهبود می‌یابد، اما متاسفانه داروی این بیماری در داروخانه‌ها کمیاب شده است و به سختی پیدا می‌شود. آنفلوانزا واکسن موثری هم دارد و به خصوص به زنان باردار توصیه می‌شود این واکسن را تزریق کنند.

وی می‌گوید: میزان شیوع آنفلوانزا در جامعه با سال‌های دیگر تفاوت محسوسی ندارد، اکنون هم سرماخوردگی، هم آنفلوانزا و هم کرونا در جامعه وجود دارد. تنها تشخیص دقیق آنفلونزا تست PCR است که گران است و همه جا در دسترس نیست، بنابراین بهترین کار رعایت اصول بهداشتی، زدن ماسک، شست و شوی دست‌ها و ماندن در خانه هنگام بیماری است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46793
اخبار مرتبط

نظرات شما