وزیر آموزش‌وپرورش:

۳ هزار و ۶۰۰ مسجد کشور با مدارس پیوند دارند

وزیر آموزش‌وپرورش، مسجد را یکی از بهترین موقعیت‌های تربیتی دانست و گفت: اکنون سه هزار و ۶۰۰ مسجد در کشور با مدارس رابطه تنگاتنگی دارند و امسال برای ارتباط ۹ هزار مسجد دیگر هدف‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» رضا مرادصحرایی شامگاه جمعه در پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در سالن اجتماعات مرکز رفاهی فرهنگیان قم با اشاره به طرح پیوند مسجد، مدرسه و خانواده اظهار داشت: نقطه تماس کل حاکمیت با خانواده و مدرسه است و مدرسه تنها جایی است که همه مردم کشور فارغ از هر سلیقه و گرایشی فرزند خود را به نظام تعلیم و تربیت می‌سپارند.

وی با تاکید بر تمرکز ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بر تحقق پیوند مسجد، مدرسه و خانواده خاطرنشان کرد: پیوند این سه نهاد بسیاری از هدف‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تضمین می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت سوق دادن بچه‌ها به سوی مراکز برکت آفرین گفت: در سند تحول بنیادین مفاهیمی مانند موقعیت و هویت یک مفهوم بسیار راهبردی است.

 

مرادصحرایی ارتباط مسجد و مدرسه را یک تکلیف توصیف کرد و گفت: این نه فقط یک طرح پیشنهادی بلکه یک تکلیف قانونی است که وجه شرعی نیز پیدا کرده است.

وی یادآور شد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که اجرای آن در یک دهه اخیر دستکم ۱۰ بار مورد تاکید قرار گرفته، چرا که پشتوانه تعلیم و تربیت اسلامی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ستاد همکاری‌ها باید کمر همت را برای اتحاد سه عنصر کلیدی مسجد، مدرسه و خانواده ببندد افزود: آموزش و پرورش در کنار ستاد همکاری‌ها است و وظیفه خود می‌داند که این کار را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید به جای ساختارسازی، گفتمان‌سازی کنند گفت: گفتمان اتحاد مسجد، مدرسه و خانواده گفتمان برکت‌آفرین است چون موجب سالم‌سازی جامعه شده و کل کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

مرادصحرایی همچنین با بیان اینکه تا اسفند سال جاری عملکرد ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در رابطه با اتحاد سه عنصر مذکور ارزیابی می‌شود افزود: هیچ مانعی به غیر از ویژگی‌های فردی در مقابل این اتحاد وجود ندارد، اگر در جایی پیشرفت نکرده‌ایم نیز به دلیل آن است که نمی‌توانیم از این ویژگی‌ها عبور کنیم.

وی مهمترین نیاز راهبردی کشور در تمامی سطوح را اتحاد، انسجام و یکپارچگی دانست و بیان داشت: هر کسی در مسئولیت خودش در حال تلاش است ولی چون این تلاش‌ها یکپارچه نیست، حاصلی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تقویت مدارس تصریح کرد: اگر مدرسه را قوی کنیم، اقتصاد و فرهنگ نیز پویا، پُرقدرت و قوی خواهد شد.

وی مدرسه را مظهر قدرتمندی کشور عنوان کرد و یادآور شد: بذر قدرت هر ملتی در مدرسه‌های آن کاشته می‌شود.

مرادصحرایی گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یک دانش‌آموز اگر در مدرسه مسائلی مانند توحید، معاد، نبوت، احترام به خدا، خود و خلقت همچنین ایثار و فداکاری و مهربانی و جهانی‌اندیشی، وطن‌دوستی و ابتکار و کارآفرینی و تعهد را بیاموزد، به هر جامعه‌ای برود، سرپا خواهد بود و عوامل بیرونی نمی‌تواند او را منحرف کند.

وی با بیان اینکه روح سند بنیادین مبتنی بر انسجام و یکپارچگی است ادامه داد: حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با همکاری یکدیگر برای کارهای فرهنگی برنامه‌ریزی کرده، ولی آن را به صورت تخصصی اجرا می‌کنند.

 

دولت و مجلس آموزش و پرورش را حمایت کنند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز گفت: از دولت و مجلس‌ شورای اسلامی انتظار می‌رود، که برنامه هفتم توسعه را نصب‌العین قرار دهند و در حمایت از آموزش‌ و پرورش همه تلاش خود را به عمل آورند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی افزود: در برنامه هفتم توسعه برای حوزه تعلیم و تربیت عنوان‌های بسیار مهم و احکام خوب و راهبردی دیده شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: دولت و مجلس از این پس باید به عنوان نخستین اولویت کاری خود تلاش کنند تا این احکام برای آموزش و پرورش محقق شود.

امام جمعه قم گفت: امیدواریم با رویکردی که در دولت می‌بینیم و با همت موجود در آموزش و پرورش و با همکاری‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه، شاهد یک انسجام و خیز جدید برای تعالی و رشد نظام تعلیم و تربیت باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از لوازم‌ و اقتضائاتی که روزی فراهم نبود، امروز فراهم است فقط همت بلند و تلاش همه جانبه نیاز است.

آیت‌الله اعرافی همچنین مسئولان آموزشی و تربیتی استان‌ها و شهرهای کشور را میدان‌داران و پرچم‌داران اصلی تعلیم و تربیت خواند و گفت: نهایتا مدیران و مربیان و معلمان مدارس‌اند که باید در خط نخست، تمامی این برنامه‌ها و اقتضائات را در درون مدرسه و نظام تعلیم و تربیت پیاده کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان با ذکر این نکته که حوزه به تقسیم کار اعتقاد دارد خاطرنشان کرد: هر کاری که در ارتباط با حوزه کودک و نوجوان انجام می‌پذیرد باید بر اساس تخصص، آمادگی‌های علمی و رعایت مرزهای تخصصی باشد.

وی اظهار کرد: برای ما منزلت مدیران و معلمان و مربیان آموزش و پرورش بسیار مورد احترام است، هم مرزهای تخصصی دانشی و هم جایگاه نهاد تعلیم و تربیت را ارج می‌نهیم.

اعرافی موضوع انجسام و هماهنگی میدانی در فعالیت‌های فرهنگی تربیتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر در فعالیت‌هایمان انسجام نباشد، کوچکترین ناسازگاری در عوامل و موثران حوزه تعلیم و تربیت می‌تواند بحران‌زا باشد و گاهی نیز به نتایج مورد نظر منجر نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: همه مسئولان حوزه و آموزش و پرورش باید برای ایجاد یک نظام منسجم در فعالیت‌های فرهنگی تلاش کنند.

وی افزود: آموزش، دانش‌افزایی و استمرار رشد علمی هر فردی که وارد فضای مدرسه و تعلیم و تربیت می‌شود از رسالت‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش است.

 

پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با حضور جمعی از شخصیت‌ها، مدیران و مسئولان حوزوی و آموزشی و پرورشی تا فردا در قم ادامه دارد.

این هم‌اندیشی متشکل از کارگروه‌های تخصصی اعم از طرح ملی پیوند مسجد، مدرسه و خانواده همچنین راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه موسوم به طرح امین و شبکه‌سازی معرفتی، عاطفی و هویتی طلاب در مدارس است.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/47092
اخبار مرتبط

نظرات شما