رئیس ستاد مرکزی اعتکاف:

اعتکاف رجبیه در قم برای ۱۸ هزار نفر مهیا شده است

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور با بیان این که سال گذشته ۱۴ هزار نفر در استان قم معتکف شدند گفت: امسال ۹ مسجد اضافه شده است و آمار قابل‌پذیرش که در مساجد تعیین کرده‌ایم ۱۸ هزار نفر است که ۱۰ هزار نفر از خواهران و هشت هزار نفر از برادران را شامل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علیرضا تکیه‌ای روز یکشنبه اظهار داشت: پارسال حدود ۶۰۰ هزار نفر معتکف در ۶ هزار مسجد کشور داشتیم و حدود ۴۰۰ هزار نفر دهه هشتادی در آن مراسم شرکت کردند که از جمع کل معتکفان ۴۰ درصد را خواهران تشکیل می‌دادند.

 وی با اشاره به این که اکنون ظرفیت و تعداد شرکت‌کنندگان امسال به طور کامل از همه استان‌ها ارسال نشده است تا جمع‌بندی آمار را داشته باشیم گفت: آمار دقیق بعد از آیین اعتکاف مشخص می‌شود و یقیناً آمار امسال نسبت به گذشته فزاینده خواهد بود.

 رئیس ستاد اعتکاف کشور افزود: مشکل ستاد اعتکاف، تعداد مسجدی است که بتوانیم در آن‌ها معتکف بپذیریم است درحالی‌که تقاضا برای معتکف شدن بسیار فراوان است و مساجد در مواردی از جمله صوت، سرویس بهداشتی و تهویه باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

 وی با بیان این که نام‌نویسی از معتکفان از ۱۶ تا ۲۶ دی‌ماه از طریق سایت ستاد اعتکاف کشور در حال انجام است عنوان کرد: ثبت‌نام کاملاً رایگان است و برداران بالای ۱۷ و خواهران بالای ۱۴ سال می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند، اما امکان اعتکاف برای افراد زیر این سنین در مساجد مختص اعتکاف دانش‌آموزی امکان‌پذیر است.

 تکیه‌ای افزود: اعتکاف به‌عنوان سنتی حسنه ادیانی از زمان ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) در متن آیه قرآن در سوره بقره نهاده شده است و اعتکاف همواره باید در جامعه اسلامی زنده و پویا باشد.

 وی از جمله دستگاه‌ها و نهادهای همکار در برگزاری آیین اعتکاف را سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بسیج مستضعفان ذکر کرد.

 تکیه‌ای دررابطه‌با آمار اعتکاف استان قم نیز بیان داشت: برادران در ۱۹ مسجد معتکف می‌شوند که البته مساجد بزرگ‌تر با ظرفیت بالای یک هزار نفر ویژه آقایان قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: ۲۸ مسجد نیز در قم برای اعتکاف در اختیار خواهران است.

 وی با بیان این که سال گذشته ۱۴ هزار نفر در استان قم معتکف شدند گفت: امسال ۹ مسجد اضافه شده است و آمار قابل‌پذیرش که در مساجد تعیین کرده‌ایم ۱۸ هزار نفر است که ۱۰ هزار نفر از خواهران و هشت هزار نفر از برادران را شامل می‌شود.

 رئیس ستاد اعتکاف کشور افزود: در قالب برنامه‌های فرهنگی اعتکاف در قم، ۱۸۸ سخنرانی و مداحی در مساجد را طرح‌ریزی کرده‌ایم و در هر مسجد چهار برنامه از صبح تا شب متوجه به مسائل اخلاقی، فضایل و مناقب اهل‌بیت است.
 وی ادامه داد: ۵۰۰ حلقه معرفت نیز در مساجد استان قم برگزار می‌شود و ۴۷ حلقه قرآنی نیز خواهیم داشت.

 وی افزود: ۷۴ میز مشاوره پاسخگویی به سؤالات شرعی و شبهات نیز در آیین اعتکاف امسال برگزار می‌شود و ۱۱ مسجد دانش‌آموزی و یک مسجد مادر و فرزند نیز خواهیم داشت.

 تکیه‌ای یادآور شد: امسال تاکنون برای ۱۸ هزار نفر سهمیه اعتکاف در استان ۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و این ثبت‌نام تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت.

 وی ادامه داد: ۴۰ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان اعتکاف در استان قم را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و ۳۴ درصد از افراد نیز تحصیلات دانشگاهی دارند.

 رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور در پایان گفت: امسال نیز مانند پارسال شعار سال برای آیین اعتکاف در نظر گرفته شده است و شعار ما برای سال جاری "اعتکاف، معنویت تمدن‌ساز" است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/47124
اخبار مرتبط

نظرات شما